Skip to main content
Beantwoord

Ik kan geen verbinding maken met FTP servers

• January 28, 2025
  • 14 reacties
  • 345 keer bekeken

Hallo,

Ik kan geen verbinding maken met FTP wanneer ik verbonden ben met het internet via KPN. Via een 5G verbinding (van KPN) lukt dit wel.

Ik heb dit artikel en dit artikel al doorgelopen.

Wanneer ik de firewall op “low” zet werkt het wel, maar ik wil de firewall op “aangepast” hebben staan, om vervolgens enkel TCP FTP poort 21 uit te schakelen. Maar vreemd genoeg werkt dit niet.

Zelfs met het aan/uit zetten van de modem springt daarna automatisch FTP weer op aan in de firewall.

Ben benieuwd of hier een oplossing voor is, of dat het aan mijn handelen ligt waarom het fout gaat. 

Beste antwoord door hmmsjan_2

Zet in “beveiliging” de firewall op “Aangepast”  mode “Alles toelaten”

(Passieve) FTP maakt dataverbindingen naar de server via poorten die door de server gedefinieerd worden, bijvoorbeeld via een poort tussen 40000 en 40200 o.i.d.  

Die worden geblokkeerd, behalve als “Alles Toelaten” gekozen is.

Daarnaast mag poort 21 uiteraard niet geblokkeerd worden door de regel met “FTP 21 X” te activeren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 30, 2025

Dat met ftp is vaak lastig als je via buiten gebruikt. Zelf heb ik internet van de kpn en ook op het werk hebben ze internet van de kpn en van ziggo, maar je moet er niet op rekenen dat ik via de kpn verbinding kan maken met ftp. Dat kan alleen via ziggo. Er zal op het werk wel de poort geblokkeerd zijn in de router……

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 31, 2025

Zet in “beveiliging” de firewall op “Aangepast”  mode “Alles toelaten”

(Passieve) FTP maakt dataverbindingen naar de server via poorten die door de server gedefinieerd worden, bijvoorbeeld via een poort tussen 40000 en 40200 o.i.d.  

Die worden geblokkeerd, behalve als “Alles Toelaten” gekozen is.

Daarnaast mag poort 21 uiteraard niet geblokkeerd worden door de regel met “FTP 21 X” te activeren.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 5, 2025

Hi ​@Michael Sebastiaan

Ik zie dat ​@hmmsjan_2 wat meer uitleg heeft gegeven, is het gelukt om hier mee aan de slag te gaan? 

@Maja van KPN ik heb vanavond tijd gemaakt om er naar te kijken en de wijzigingen in de firewall aan te passen. Het lijkt erop dat het nu werkt. ​@hmmsjan_2 bedankt voor je uitleg hoe ik het moest instellen in de firewall.

Edit: Met het instellen van de firewall op “aangepast” kan ik nu niet op poort 2222 verbinding maken met een webserver. Ik heb deze poort net zoals FTP als TCP poort 2222 in de firewall gezet, maar helaas werkt dat nog niet. Ook niet na het flushen / rebooten van m’n laptop. Doe ik hier wellicht wat verkeerd?

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 6, 2025

Als de firewall op Aangepast/Alles toelaten staat moet dat zonder extra regel al werken. Met box10 werkt dit volgens portquiz.net(Deze site heeft rate limiting dus het antwoord kan even duren)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 10, 2025

Is het laatste stukje nu ook in orde ​@Michael Sebastiaan

@Maja van KPN Het gaat nog niet helemaal goed, maar dat lijkt meer aan de te benaderen toestel te liggen. Het connecten gaat goed dus voor nu kan dit topic gesloten worden.

Bedankt allen voor het meedenken!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 18, 2025

Heel fijn dat het connecten weer goed gaat nu, bedankt dat je het nog even hebt laten weten!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 18, 2025

Volgens mij is dit spam. Als ik op de link klik kom ik op een bladzijde met spelletjes. En ja als ik op een andere link klik

kom ik gewoon in dit forum.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 20, 2025

Bij welke link gebeurt dat ​@gensnet? Als ik degene bekijk die je in je bericht deelt, kom ik direct goed uit. Dus misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je een andere link 🤔

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 20, 2025

Bij welke link gebeurt dat ​@gensnet? Als ik degene bekijk die je in je bericht deelt, kom ik direct goed uit. Dus misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je een andere link 🤔

Deze “aankondiging” krijg ik dan. Net zoals jou “aankondiging” dat er een antwoord is op een bericht.

Dan klik op Bekijk het antwoord hier. en dan krijg je het volgende:

Als je dan even goed naar de link kijkt staat er dit: https://topic/show?tid=629445&postid=2071528.

Als je dan bijv. naar een andere aankondiging gaat staat er dit: https://community.kpn.com/………..

De link begint dus niet met https://community.kpn.com/……. zoals wel alle andere linken die ik krijg…...

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 21, 2025

Hmm, als ik de link in een paar van mijn eigen mailtjes probeer, gaat het meestal goed maar ik heb 1 mail waarbij hetzelfde resultaat optreedt, ik ga hier even achteraan ​@gensnet!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 21, 2025

Hi ​@gensnet, ik heb even gemist dat dit al een bekend probleem was, en dat dit inmiddels opgelost zou moeten zijn. Alle mailtjes horen inmiddels weer de juiste link te bevatten. Mocht het in de toekomst toch weer misgaan, zou je het hier dan willen melden?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 21, 2025

Hi ​@gensnet, ik heb even gemist dat dit al een bekend probleem was, en dat dit inmiddels opgelost zou moeten zijn. Alle mailtjes horen inmiddels weer de juiste link te bevatten. Mocht het in de toekomst toch weer misgaan, zou je het hier dan willen melden?

Nou gelukkig ligt dit dus niet aan mij ;-) Ben meestal “behept” met zulke vreemde problemen…...