Skip to main content

Ik zag in mijn modem een vreemd mac adres 66:8d:26:4f:3c:6a verbonden met ethernet staan. Hij zat aanvankelijk op ethernetpoort 2 waar alleen mijn iMac aan verbonden is. Ik heb het betrokken adres via parental control de toegang tot internet geblokkeerd en nu is hij ook weg bij de ethernet poort, maar verschijnt nog wel in de lijst met verbonden apparaten. Het mac adres ken ik niet, en ook een snelle zoekopdracht bij Google maakt me niks wijzer. Wie kan me helpen?

Kijkend naar dat MAC-adres is dat een zogenoemd ‘randomized MAC-address’. Veel smartphones  en tablets (Android en iOS) verbinden tegenwoordig standaard met een willekeurig MAC-adres waarbij er ook niet altijd een hostname meegegeven wordt waardoor het eruit kan zien als een vreemd adres. Je kunt uitzoeken om welk apparaat dit gaat door op alle Android/iOS apparatuur bij de wifi-instellingen te kijken, jouw wifinetwerk te selecteren en bij ‘geavanceerd’ kijken. Hier staat dan vaak ook het MAC-adres dat het apparaat gebruikt.


Het macadres is niet verbonden via wifi, maar staat als bedraad bij een ethernet poort. Aanvankelijk poort 2, waar enkel en alleen mijn iMac aan hangt


De meeste devices geven hun eigen mac adres aan in de router maar sommige apparaten geven er twee aan. De netwerkadapter van het apparaat kan ook in de lijst staan.

Ik zie ook zo'n adres staan in mijn router. Ook beginnend met 66. Denk dat een draadloos netwerk adapter (chip) in een van mijn apparaten is. De eerste letters van het mac adres geven volgens mij zelfs de fabrikant aan. :) 


De meeste devices geven hun eigen mac adres aan in de router maar sommige apparaten geven er twee aan. De netwerkadapter van het apparaat kan ook in de lijst staan.

Ik zie ook zo'n adres staan in mijn router. Ook beginnend met 66. Denk dat een draadloos netwerk adapter (chip) in een van mijn apparaten is.

Er zijn een paar ‘identifiers’ die duiden op een randomised MAC-adres. Ik steel even een bericht van @LaurensZalm van eerder deze week:

Alle MAC adressen met in 2de positie een 2, 6,A of E  zoals hier dus FE  zijn randomised adressen, waarschijnlijk een mobiel apparaat waar de Randomised MAC / WiFi privacy functie aanstaat.

Dus deze herken je dan ook niet en staat daarom niet in een MAC vendor lijst.

Maar zal een telefoon en of tablet zijn…

 

 

De eerste letters van het mac adres geven volgens mij zelfs de fabrikant aan. :) 

De eerste drie octetten van een MAC-adres zijn het zogenoemde ‘OUI’, een organizationally unique identifier en daarmee wordt het bedrijf aangegeven, de laatste drie sets zijn dan voor iedere netwerkinterface anders. Sommige fabrikanten hebben ook meerdere OUIs omdat ze zo veel apparatuur maken, Hon Hai bijvoorbeeld, de grootste fabrikant van netwerkinterfaces op het moment. Wat de regels verder zijn omtrent MAC-adressen is mij zo niet bekend.


Vanmorgen weer even in het modem gekeken (fijn trouwens, die netwerkmap na de update), maar het adres is weg. Ik heb geen idee hoe het komt, maar fijn is het wel. Ik had hem gisteren via parental control geblokkeerd, en nu is hij nergens meer te vinden