Skip to main content
Beantwoord

In de afgelopen maanden is mijn KPN Box 12 met enige regelmaat compleet uitgevallen

• January 11, 2026
  • 6 reacties
  • 56 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Mijn KPN modem 12 valt regelmatig ( gemiddeld 1 in de twee weken) uit. Inmiddels twee keer een nieuwe stroomadaptor gekregen maar dit helpt niet. Na het uitvallen duurt het zo’n 10 tot 15 minuten voor het modem weer operationeel is. Modem al eens gereset, maar dat heeft niet geholpen. Inmiddels heb ik dit probleem na al ruim 4 tot 5 maanden. Wat kan ik nu nog doen om dit te verhelpen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@Abzek. Vreemd dat je modem om de zoveel tijd uit zichzelf herstart. Dat is niet zoals het hoort.

Welke firmware heb je nu draaien op de Box 12? En je geeft aan dat je al een keer een reset hebt uitgevoerd. Bedoel je dan een reset naar de fabrieksinstellingen? Probeer ook nog eens, als je glasvezel hebt, het glasvezelkastje voor 2 minuten stroomloos te maken. Als laatste kun je nog even checken of je niet toevallig een defecte voedingsadapter hebt ontvangen met onze servicetool

Voor de rest heb je alles al geprobeerd inderdaad en kan het geen kwaad om dit nog eens bij de telefonische collega's neer te leggen, zoals Michel al oppert. Je kunt zelf bellen, maar je kunt ook een terugbelafspraak (rechtsonder) maken. Dan wordt je direct gebeld of op een ander gewenst moment. 

Laat maar weten of we nog iets voor je kunnen doen!

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Abzek 

Zelf kun je nu nog weinig doen, want alles wat jezelf hebt kunnen doen heb je inmiddels gedaan.

Het beste kun je nu telefonisch contact opnemen met de storingsdienst van KPN.
Leg dan aan de medewerker die je te spreken krijgt uit, dat dit probleem al maanden speelt en de stroomadapter al tweemaal is vervangen.
Vraag dan ook gelijk of de huidige modem vervangen kan worden voor een nieuw exemplaar, ook omdat het modem resetten niet het probleem heeft doen verdwijnen.

De storingsdienst is bereikbaar via 0800-0402 of 1200 vanaf een KPN mobiele aansluiting.

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag storing.

De storingsdienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar, dus ook op de zondagen en nationale feestdagen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 13, 2026

Hey ​@Abzek. Vreemd dat je modem om de zoveel tijd uit zichzelf herstart. Dat is niet zoals het hoort.

Welke firmware heb je nu draaien op de Box 12? En je geeft aan dat je al een keer een reset hebt uitgevoerd. Bedoel je dan een reset naar de fabrieksinstellingen? Probeer ook nog eens, als je glasvezel hebt, het glasvezelkastje voor 2 minuten stroomloos te maken. Als laatste kun je nog even checken of je niet toevallig een defecte voedingsadapter hebt ontvangen met onze servicetool

Voor de rest heb je alles al geprobeerd inderdaad en kan het geen kwaad om dit nog eens bij de telefonische collega's neer te leggen, zoals Michel al oppert. Je kunt zelf bellen, maar je kunt ook een terugbelafspraak (rechtsonder) maken. Dan wordt je direct gebeld of op een ander gewenst moment. 

Laat maar weten of we nog iets voor je kunnen doen!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 13, 2026

Arjan,

Contact gehad met je collega’s. Inmiddels heb ik vandaag een nieuw Modem 12 ontvangen en geplaatst. Na een paar minuten ging alles weer plat. Modem opnieuw gestart en nu werkt alles. Voor de volledigheid, ik heb al 6 jaar glasvezel, en sinds anderhalf jaar 1 GB. Is snel en werkt prima zolang mijn modem het maar blijft doen.

Maar goed, het blijft vreemd dat ik ruim twee jaar geen enkele modemstoring heb gehad, en dat sinds een paar maanden telkens mijn modem uitvalt. Er is niets gewijzigd in mijn netwerk. Geen netwerkapparaten vervangen/bijgekomen. Kortom ik begrijp niet waardoor die storingen veroorzaakt worden maar goed, alles werkt voor nu. 

Grt. Wim

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Heel vreemd dat ook je nieuwe modem gelijk weer uitviel. Heb je niet toevallig je modem op een slimme stekker aangesloten of iets dergelijks? Of eigen netwerkapparatuur wat dit zou kunnen veroorzaken. 

Hopelijk werkt het nu wat langer dan twee weken zonder uitvallen. En we nemen het sowieso even mee als feedback richting de ontwikkelaars. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 15, 2026

Voorzover ik weet niet. Het modem staat in de meterkast op een wc-doos in die kast en verder zit er niets tussen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ok. Dan is het even afwachten of het modem nu stabiel blijft draaien de komende weken. Laat het maar weten als het weer gebeurt. Controleer dan ook goed de lampjes van de Box 12 en het glasvezelkastje. Zie je daar iets op gebeuren als je netwerk plat gaat? Dat zijn dan belangrijke vragen. 

Voor nu fingers crossed 🤞