Skip to main content
Vraag

Wifi van het modem werkt niet meer en ben bang dat ik ben gehackt

• March 28, 2026
  • 4 reacties
  • 66 keer bekeken

Mijn router heeft geen werkbare wifi meer. Ik ben ben bang dat de router vanaf extern is gehacked. Wat te doen?

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 28, 2026

Beste ​@JelledK67 welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen?

Heb je de modem al eens een volledige fabrieks-reset gegeven?

Pas tevens de wifinamen (SSID) en wifi wachtwoorden aan.

Pas tevens het inlogwachtwoord voor het modem aan.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 28, 2026

Vanwaar je angst dat je opeens denkt dat je gehackt bent? 

Wat gebeurt er precies met jou wi-fi? Het zijn overigens radiosignalen, dus door externe factoren is het mogelijk dat je belemmeringen kan ondervinden. Maar misschien is het wel iets anders aan de hand.

Het hoeft niet per se een hackpoging van anderen te zijn.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 30, 2026

Hoi ​@JelledK67 , bedankt voorjouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Altijd vervelend wanneer de wifi ermee ophoudt dus goed dat je daar via deze weg melding van maakt! We zijn inmiddels 2 dagen verder, is de situatie nog steeds ongewijzigd? Waarom denk je trouwens dat je bent gehackt? Als de wifi niet meer werkt, kan dit heel veel oorzaken hebben en ik ben er vrij zeker van dat je niet bent gehackt. Mijn eerste advies zou zijn om eens aan de slag te gaan met de KPN Wifi Manager en kijken wat daar precies uitkomt, dat lijkt me in dit geval een goed startpunt 💪🏻

Beste ​@JelledK67 welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen?

Heb je de modem al eens een volledige fabrieks-reset gegeven?

Pas tevens de wifinamen (SSID) en wifi wachtwoorden aan.

Pas tevens het inlogwachtwoord voor het modem aan.

Heb je deze stappen al doorlopen en zo ja, heeft dit ook geholpen en kun je inmiddels weer gebruik maken van de wifi van het modem?

Vanwaar je angst dat je opeens denkt dat je gehackt bent? 

Wat gebeurt er precies met jou wi-fi? Het zijn overigens radiosignalen, dus door externe factoren is het mogelijk dat je belemmeringen kan ondervinden. Maar misschien is het wel iets anders aan de hand.

Het hoeft niet per se een hackpoging van anderen te zijn.

Hier sluit ik me dus ook bij aan! Laat je ons weten of dit probleem nog speelt en of je hier nog hulp bij nodig hebt? Voor directe ondersteuning kun je hier trouwens ook altijd een belafspraak voor inplannen met onze Helpdesk

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 30, 2026

De reden dat ik denk aan een hack is dat er sporen van braak zijn in de buitenkast waar de wifi van van zonnepanelen staat. Vanaf dat moment lukt het niet meer om de zonnepanelen te koppelen; er is mij verteld dat een dergelijke constructie wordt gebruikt om te pogen toegang te krijgen tot de router.  Inmiddels heb ik wachtwoord router aangepast en een gast netwerk aangemaakt voor mijn zonnepanelen. Ik wacht nog op nieuwe kpn versterker voordat ik zonnepanelen weer aan router koppel. Het enige vreemde wat tir heden resteert is dat de wifi op de router bij een reset niet meer aan gaat. Ik moet dan met bekabelde lan inloggen in router om de 'schuif' wifi op aan te zetten.