Skip to main content
Antwoord

IP-adressen van bepaalde apparaten niet bereikbaar na overstap Ziggo naar KPN

• October 23, 2025
  • 2 reacties
  • 71 keer bekeken

Na overstap van Ziggo naar KPN zijn een aantal apparaten met vast IP adres niet meer benaderbaar. 
dit komt denk ik doordat KPN modem een andere ip range aanhoudt en mijn vaste adressen uit de ziggo range daar buiten vallen. 
ik heb het ziggo modem al ingeleverd dus terug aansluiten op oude modem kan ook niet meer. 

kan ik bijvoorbeeld zelf de IP range van KPN modem aanpassen of zijn er andere mogelijkheden om deze apparaten Aritech en Xyclop te benaderen? Mijn installateur zegt er niet uit te komen. 

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@Gebruiker B, welkom hier en welkom bij KPN.

Ik maak uit je bericht op dat jij het IP-adres hebt ingesteld op die apparaten zelf. Dat is een optie, maar niet een die over het algemeen aangeraden wordt. Het is beter om je modem daarin de baas te laten zijn. Die kan door middel van DHCP automatisch IP-adressen uitdelen. En als je wel een vast IP-adres wilt hebben op een eindapparaat, dan kun je die in het modem toewijzen aan het apparaat. 

Voor nu, om de boel weer op gang te krijgen kun je in eerste instantie het LAN IP en de IP-range van je modem aanpassen. Ik verwacht dat jij een Box 12 hebt gekregen. Deze zou met KPN Software geleverd moeten zijn. Dan kun je aan de hand van dit artikel de DHCP instellingen aanpassen. Stel daar dan op je modem hetzelfde IP-adres in als je had op je Ziggo modem. Dan kun je in ieder geval de eindapparaten weer bereiken.

Daarna zou ik vastgezette IP-adressen in je eindapparaten zelf weghalen, en het vast IP op het modem instellen. De stappen daarvoor vind je in dit artikel

Wel raad ik dan aan om het LAN IP eerst weer terug te zetten op de standaard, en te zorgen dat DHCP aanstaat op het modem. 

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 23, 2025

Beste ​@Gebruiker B ik zou alles gewoon op DHCP zetten, dan krijgen alle  apparaten steeds het juiste IP-adres en als alles dan goed werkt kun je via adresreservering apparaten een vast IPadres geven.

Of je de IP-range via de modem aan kunt passen hangt van het merk en type modem af en welke firmwareversie er op staat.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 26, 2025

Hoi ​@Gebruiker B, welkom hier en welkom bij KPN.

Ik maak uit je bericht op dat jij het IP-adres hebt ingesteld op die apparaten zelf. Dat is een optie, maar niet een die over het algemeen aangeraden wordt. Het is beter om je modem daarin de baas te laten zijn. Die kan door middel van DHCP automatisch IP-adressen uitdelen. En als je wel een vast IP-adres wilt hebben op een eindapparaat, dan kun je die in het modem toewijzen aan het apparaat. 

Voor nu, om de boel weer op gang te krijgen kun je in eerste instantie het LAN IP en de IP-range van je modem aanpassen. Ik verwacht dat jij een Box 12 hebt gekregen. Deze zou met KPN Software geleverd moeten zijn. Dan kun je aan de hand van dit artikel de DHCP instellingen aanpassen. Stel daar dan op je modem hetzelfde IP-adres in als je had op je Ziggo modem. Dan kun je in ieder geval de eindapparaten weer bereiken.

Daarna zou ik vastgezette IP-adressen in je eindapparaten zelf weghalen, en het vast IP op het modem instellen. De stappen daarvoor vind je in dit artikel

Wel raad ik dan aan om het LAN IP eerst weer terug te zetten op de standaard, en te zorgen dat DHCP aanstaat op het modem.