Skip to main content
Antwoord

Is er een maximaal aantal apparaten dat verbonden kan worden met de wifi van de KPN Box 12?

• September 19, 2025
  • 13 reacties
  • 241 keer bekeken

Hallo allen technische mensen 

loop tegen een volgende probleem aan, ik heb de experia box 12 en mijn huis is aardig Dominica, vooral veel lampen denk bij elkaar zon 120 kan het zijn dat de box hier niet mee overweg kan ?

gaat weken soms maanden goed en dan ineens elke dag bijna reset en soms vaker dan 1x op een dag.

Heb hier fritzbox klaar liggen maar wil eigenlijk eens weten waarom het kpn spul niet gewoon werkt daar ben ik tevreden over als het werk.

dank alsvast 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Tazzy2007, wat een goede vraag. Ik ben hier ook voorzichtig mee begonnen maar zit nog lang niet aan de aantallen die jij noemt. 

Maximum via wifi is inderdaad 64 tegelijk in gebruik, via utp kan meer. Ik hoor hier om me heen ook goede dingen over Zigbee omdat dat een apart netwerk is, ik heb hier zelf alleen geen ervaring mee. 

Ik volg dit overigens met belangstelling en ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat doen. 

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 26, 2025

Hallo ​@Tazzy2007 ,

Deze vraag is al eens eerder gesteld. Dit was toen het antwoord: 

Volgens het IP-bereik kunnen er maximaal ongeveer 250 devices aangesloten worden, zowel bekabeld als draadloos.

Als je een KPN Box 12 hebt, die staat standaard begrensd op 64 draadloze aansluitingen, maar kun je aanpassen.

bron: 

• September 26, 2025

Waarom maak je geen gebruik van apparaten op Zigbee of Zwave? 120 apparaten op WiFi is toch te zot voor woorden? Hoe wil je dat managen? Hoe doe je dat met updaten enzo? Dat is toch onbegonnen werk zo?

• Auteur
  • Helper
  • September 26, 2025

Waarom maak je geen gebruik van apparaten op Zigbee of Zwave? 120 apparaten op WiFi is toch te zot voor woorden? Hoe wil je dat managen? Hoe doe je dat met updaten enzo? Dat is toch onbegonnen werk zo?

Zijn eigenlijk allemaal ledlampjes dus geen updaten enz nodig heb ook een aantal zigbee dingen maar is kostbaar alles over te zetten he

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 30, 2025

Hi ​@Tazzy2007, wat een goede vraag. Ik ben hier ook voorzichtig mee begonnen maar zit nog lang niet aan de aantallen die jij noemt. 

Maximum via wifi is inderdaad 64 tegelijk in gebruik, via utp kan meer. Ik hoor hier om me heen ook goede dingen over Zigbee omdat dat een apart netwerk is, ik heb hier zelf alleen geen ervaring mee. 

Ik volg dit overigens met belangstelling en ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat doen. 

• Auteur
  • Helper
  • October 7, 2025

Ondertussen heeft de monteur box14 geplaatst hier de 12 was de 5x kapot dus , nu ineens zie ik netjes alle.devices en wifi punten wel, is dus sofware die opspeelt 

per wifi punt idd max 64 devices maar die staan verspreid over het huis 4x tot nu toe geen problemen meer

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 8, 2025

Ik ben blij om te lezen dat alles nu goed werkt. Dankjewel ook voor de terugkoppeling, hier hebben andere lezers ook iets aan. 😊

• Auteur
  • Helper
  • October 16, 2025

Ik ben blij om te lezen dat alles nu goed werkt. Dankjewel ook voor de terugkoppeling, hier hebben andere lezers ook iets aan. 😊

Helaas Alex, van korte duur, probleem blijft de kop op steken, maar de KPN is er mee bezig en ben zelf ook aan het spitten, ben er wel achter gekomen dat er 2 van de 4 extenders een andere fw draaien , heb een vraag hierover ook al gesteld in de groep wellicht dit er iets mee te maken heeft ?

• Auteur
  • Helper
  • October 16, 2025

Ondertussen een aantal lampen vervangen voor Zigbee dus aantal omlaag gebracht, zit nu op 140 maar ja maakt tot nu toe nog niet zo veel uit helaas

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 16, 2025

Wat doe je als internet uitvalt? Is er dan nog wel iets te bedienen of gebruiken?

• Auteur
  • Helper
  • October 16, 2025

Wat doe je als internet uitvalt? Is er dan nog wel iets te bedienen of gebruiken?

Neen eigenlijk niet de enige manier om modem weer aan de praat te krijgen is fabrieks reset pffttt 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 16, 2025

Ik bedoel dus als echt het internet uitvalt en reparatie enkele dagen duurt. En soms zitten gebruikers wel tot 2 maanden zonder bij gecompliceerde breuken e.d.

Die afhankelijkheid zou ik niet willen hebben. Dan is mijn huis toch 'slimmer’ 😁😉.

Ik zou ook echt niet weten waarom je licht, fornuis, wasautomaat, grasmaaier, vaatwasser en zelfs de stofzuiger (zo'n vloerkruiper) e.d. via een app zou moeten willen (!) bedienen. Moet ook je telefoon niet stuk zijn bijvoorbeeld.

Thermostaat kan ik nog wel wat verzinnen. Op de  boven (slaap) etage vast de verwarming aanzetten voordat beneden bent.

Maar ja, ieder z'n hobby.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 16, 2025

Internet is geen eis voor HA. Sommige moeten internet verbinding hebben om te adderen in de app, sommige hebben altijd internet nodig (cloud), Maar meestal is een werkende thuis netwerk genoeg, zonder internet hebben de apparaten nog steeds IP adressen in private rangen, zelfs zonder private IP adressen werken ze ook, maar dan via MAC adressen. Men kan dan niet op afstand de apparaten thuis sturen, als vaste internet uitval. Maar een telefoon hotspot instellen kan ook, de HA gebruikt toch bijna geen data, behalve camera's en netwerk opslagen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 16, 2025

Ha, dat heb ik ook getest zonet hier. Zolang de modem niet defect is werken ze bij mij ook, maar dat zal per merk verschillen. Trouwens kan ik de smartlampen ook via Bluetooth bedienen om ze tijdelijk uit te schakelen zodat ze weer als "normale” lampen werken via de schakelaars. Wat ik wel zou missen is de bediening op afstand voor de verwarming in de winter en sinds kort airco in de zomer. Maar goed, dit zijn luxeproblemen.