Skip to main content
Vraag

Kan ik mijn Experia Box V10 in de bridge modus zetten?

• April 9, 2026
  • 4 reacties
  • 23 keer bekeken

Ik had even een vraagje: 

ik ben sinds kort (helaas) overgeschakeld van glasvezel naar DSL aangezien er hier in het nieuwe huis nog geen glasvezel beschikbaar is. De enige optie die KPN wist te bieden was blijkbaar Bonded VDSL in combinatie met een Experiabox V10. Nu ben ik een echte IT nerd en reviewer en test vaak andere routers. Daarom zou ik het modem graag in Bridge modus willen zetten zodat ik hier aan de slag kan met verschillende hardware. Nu lees ik dat het niet mogelijk zou zijn. Is er inmiddels toch een optie om dit voor elkaar te krijgen? Anders moet ik direct gebruik gaan maken van een Fritzbox 7583 die eigenlijk ook al End of Life is en die dan in Bridge mode zetten. 

Heeft iemand hier toevallig een antwoord op? 

Groet,

Tom

4 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 9, 2026

Die Fritzbox 7583 wordt toch nog wel ondersteund? Ik dacht dat dat model nog niet EOL was.

Maar hoe dan ook, als die in bridge kan en staat, zal die verder ook niet veel doen. Volgens mij is dit een prima (misschien zelfs perfecte) vervanging voor de V10. Zeker als die in bridge gaat (of dus als PPPoE passthrough).

Edit: Ik zie inderdaad dat de 7583 VDSL bij de EOL staat. Dat is dan nog niet zo lang want volgens mij heeft deze eind vorig jaar nog een grote update gehad.

De V10 kan volgens mij in ieder geval niet in bridge.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2026

Ik had inderdaad een ouder topic gezien maar had gehoopt dat er inmiddels een oplossing voor zou zijn. Dat de 7583 EOL was wist ik vanuit Fritz zelf. Er is ook geen opvolger aangezien bonded VDSL maar in 2 landen gebruikt wordt en eigenlijk een aflopende zaak is. 

Updates blijven ook zeker wel komen op het modem maar hij wordt niet meer verkocht. :) 

rvk01
Slimmerik
  • April 9, 2026

Je zou ook nog kunnen denken aan een dedicated DSL modem.

https://tweakers.net/pricewatch/1507344/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl2-17a-bonding-and-35b-single-line-bridge-b50a.html

Maar ik heb geen ervaring of deze op het KPN netwerk werkt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2026

Hmm, dat is nog een optie die ik zou kunnen proberen. Ik weet dat we die soms in winkels hebben draaien waar bonded gebruikt wordt. Liefst zou ik uiteraard gewoon bestaande hardware gebruiken. :D