Skip to main content

Is het mogelijk de kpn firmware er aftehalen en gewoon factory firmware the draaien zodat ik bride modus e.d. heb ? Of moet men dan direct op de eprom flashen en werkt dat ?

 

*Admin: taalgebruik aangepast

@Spacecabbie : 

Als je zo graag de Box 12 wilt aanpassen aan jou wensen, steek je licht eens op bij Sagemcom. Ik acht de kans klein, dat ze je er een verkopen maar niet geschoten is altijd mis. 

Het adres van Sagemcom: 

250 Emperor's road, 92848 Rueil-Malmaison Cedex, France
Telefoon: 0033157611000.

Bonne chance.😉


 @Spacecabbie even tussendoor: je lijkt me iemand die weet hoe een forum werkt. Mensen reageren op elkaar. Als het je niet bevalt dat mensen je erop wijzen dat een apparaat van ons in bruikleen is en je dus daar geen gekke dingen mee mag doen, dan is dit niet de plek voor jou. We helpen je hier allemaal graag en denken graag met je mee, maar ik zou het fijn vinden als je een beetje rustiger aan doet met je taalgebruik. Het komt nogal aanvallend over.


Precies flashen hebben ze echt niet door en heb een cisco 887va geregeld. Dus lukt wel ben begonnen met invantaris van die modem maar betwijfel dat het gaat lukken anders was het all beschikbaar desniettemin zal ik alles proberen het is mij een principe questie nu.

Dat een modem dicht gezet word voor bridge is tot daar. Maar dat men zelfs subnet en iprange blokkerd is gewoon idiot.

Ik betaal voor een dienst en provisers moeten eens stopen tebepalen hoe die dienst gebruikt moet worden. volgens deze logica ga we straks netflix knijpen want teveel de data verbruik. Dat is het eerste en laatste wat ik zal zeggen over het offtopic geneuzel. Ging hier om bridge modus en andere mogelijkheden van box 12 modem.

zal nog een reply plaatsen na. test cisco modem.

 

Admin: bericht aangepast i.v.m. taalgebruik

 

KPN bepaald helemaal niet hoe jij hun diensten moet gebruiken, je hebt geheel de vrije keuze om een eigen router in te zetten, KPN staat dit al ruim een jaar toe om te doen als enige provider voorop lopend op de beleidsnota die 28 januari jongstleden is ingegaan die providers verplicht.

Maar als jij hun spulletjes die je "gratis” in bruikleen gebruikt bepalen hun hoe uitgebreid je die diensten kunt maken, om geklooi van onwetende klanten te voorkomen (die zijn er genoeg, loop maar eens met een wifi manager door een willekeurige straat, hoeveel originele provider namen zie je wel niet) en daarbij de klantenservice gaan overstelpen met vragen omdat hun verbinding niet goed werkt, hebben ze alles zo'n beetje uitgekleed en dicht getimmerd zodat je bijna niks meer verkeerd kan doen, dus wil je meer, de keuze is reuze op eigen router gebied, van tientjes werk tot in de honderden euro's en hoger, er is zoveel mogelijk dat het flashen van een router firmware totaal overbodig is, en geeneens aan te raden, want gaat er wat mis met je lijn moet je die box 12 toch gebruiken om de lijn te laten doormeten.

En wat heeft een bridge eigenlijk voor zin, je kan gewoon dat draken ding van KPN weg laten, dit kan bijvoorbeeld niet zo makkelijk bij de kabelboer.


 

KPN bepaald helemaal niet hoe jij hun diensten moet gebruiken, je hebt geheel de vrije keuze om een eigen router in te zetten, KPN staat dit al ruim een jaar toe om te doen als enige provider voorop lopend op de beleidsnota die 28 januari jongstleden is ingegaan die providers verplicht.

Maar als jij hun spulletjes die je "gratis” in bruikleen gebruikt bepalen hun hoe uitgebreid je die diensten kunt maken, om geklooi van onwetende klanten te voorkomen (die zijn er genoeg, loop maar eens met een wifi manager door een willekeurige straat, hoeveel originele provider namen zie je wel niet) en daarbij de klantenservice gaan overstelpen met vragen omdat hun verbinding niet goed werkt, hebben ze alles zo'n beetje uitgekleed en dicht getimmerd zodat je bijna niks meer verkeerd kan doen, dus wil je meer, de keuze is reuze op eigen router gebied, van tientjes werk tot in de honderden euro's en hoger, er is zoveel mogelijk dat het flashen van een router firmware totaal overbodig is, en geeneens aan te raden, want gaat er wat mis met je lijn moet je die box 12 toch gebruiken om de lijn te laten doormeten.

En wat heeft een bridge eigenlijk voor zin, je kan gewoon dat draken ding van KPN weg laten, dit kan bijvoorbeeld niet zo makkelijk bij de kabelboer.

Ok down the rabit hole we must go.

  1. Vrij modem keuze is puur omdat ze de bui zagen hangen, ik heb wat rond gekeken en gelezen daarvoor werd de boel ook dicht getimmert en was er geen alternatief.
  2. Dit is altijd zo makelijk geroep, nee niks teleen ik betaal voor een dienst dus het is op zijn minst huur. Ergens hoop ik dat als het me lukt de firmware open tezetten dat kpn me voor de rechter daagd erg benieuwd wat de uitspraak zal zijn.
  3. Dat de gemiddle burger zich niet verdiept in beveiliging is echt maar dan ook echt niet mijn probleem.
  4. Hier zit inderdaad mijn irritatie, de gemiddelde user weet niet wat hij doet dus timmeren we de boel dicht. Deze iedereen de ** want wij hebben geen zin in de individu mentaliteit is zo irritant. Maar dan alsnog we beschermen die zelfde user tegen best geavanceerde aanpassingen, Die hij zonder hulp nooit voor elkaar krijgt ? Kom op dit is of we willen geen home servers of iets anders maar het is echt niet om de user tebeschermen teggen zich zelf.
  5. Ach dat ze 8 euro vragen voor alternatief getuigd ook absoluut niet van financieel belang ofzo…. 
  6. Yep en dat doet me denken aan ziggo anno 2012 ofzo, U heeft een router deze er tussen uit anders helpen we u niet. Dus bij een storing hele *** zooi verbouwen en dan pas word je geholpen gelukkig hebben we tegenwordig mac en ident spoofing.
  7. Bij kabelboer hoeft het niet a. zijn namelijk redelijk modem/routers met de basis functionaliteit jaren als defauld gebruikt. Wil je het niet kan hij zo in bridge modus en zet je wat anders er achter zo als pfsense. Wat bij kpn dus totaal niet kan.

Veder ga ik er echt niet op in want mensen komen nou niet bepaald met argumenten behalve het wijzende vingertje en foei geroep,


 @Spacecabbie even tussendoor: je lijkt me iemand die weet hoe een forum werkt. Mensen reageren op elkaar. Als het je niet bevalt dat mensen je erop wijzen dat een apparaat van ons in bruikleen is en je dus daar geen gekke dingen mee mag doen, dan is dit niet de plek voor jou. We helpen je hier allemaal graag en denken graag met je mee, maar ik zou het fijn vinden als je een beetje rustiger aan doet met je taalgebruik. Het komt nogal aanvallend over.

Dat klopt, daar kan je dan ook mensen op ignore zetten. Hier niet je eigen post editen ook niet dus ja ben bekend met forums dat is dit niet maar een variant er van. Mijn taal gebruik is prima en dat dit niet de plek voor mij is zijn we het over eens. 3x raden hoe ik hier kom…… Oh ja de kpn site verwijst z’n beetje met iedere link naar dit forum.  Ik ben super rustig maar word altijd beetje hyper van dreigementjes.:grinning:

 

 


@Spacecabbie : 

Als je zo graag de Box 12 wilt aanpassen aan jou wensen, steek je licht eens op bij Sagemcom. Ik acht de kans klein, dat ze je er een verkopen maar niet geschoten is altijd mis. 

Het adres van Sagemcom: 

250 Emperor's road, 92848 Rueil-Malmaison Cedex, France
Telefoon: 0033157611000.

Bonne chance.😉

Yep ben met meerdere dingen bezig wacht ff op andere modem dan gaan we met rom reader aan de gang. 

Die firmware aanpassen is niet moeilijk gewoon de push server van kpn intercepten en je eigen update pushen. Ik ben alleen geen programmeur dus de trick zit hem in de firmware aanpassen en kijken of de bootloader nog beveiligingen heeft Tip suggesties zijn welkom op githum (ff googlen) 

  

@Spacecabbie, Heb je ook televisie van KPN of alleen Internet?

Nee televisie heb ik all heel lang niet meer.


Ok down the rabit hole we must go.

1. Vrij modem keuze is puur omdat ze de bui zagen hangen, ik heb wat rond gekeken en gelezen daarvoor werd de boel ook dicht getimmert en was er geen alternatief.

Als het aan de providers had gelegen dan was er inderdaad geen vrije modemkeuze gekomen maar het was niet tegen te houden doordat er Europese regelgeving was die vroeg of laat in nederlandse wetgeving omgezet ging worden. Die fase is nu eindelijk voorbij met het inwerkingtreden op 28 januari van de beleidsregel handhaving besluit eindapparaten. Overigens is er bij KPN al sinds 25 maart 2020 sprake van een vrije modemkeuze.

 

6. Yep en dat doet me denken aan ziggo anno 2012 ofzo, U heeft een router deze er tussen uit anders helpen we u niet. Dus bij een storing hele *** zooi verbouwen en dan pas word je geholpen gelukkig hebben we tegenwordig mac en ident spoofing.

Dat is bij Ziggo anno 2022 niet anders. Als je daar kiest voor een FRITZ!Box 6660 of 6690 dan zal Ziggo je ook vragen de Connectbox aan te sluiten als je support nodig hebt. Overigens werkt mac en ident spoofing bij KPN helemaal niet want er wordt helemaal geen gebruik gemaakt van een mac adres dan wel unieke identificatie bij het aansluiten van een eigen modem cq router.

 

7. Bij kabelboer hoeft het niet a. zijn namelijk redelijk modem/routers met de basis functionaliteit jaren als defauld gebruikt. Wil je het niet kan hij zo in bridge modus en zet je wat anders er achter zo als pfsense. Wat bij kpn dus totaal niet kan.

Maar dat wat bij Ziggo tot 28 januari 2022 niet kon en vandaag de dag nog altijd maar beperkt kan is een eigen DOCSIS 3.1 modem gebruiken waardoor de enige mogelijkheid het in bridge laten zetten van de modem. Bij KPN kan je de modem/router wel gewoon vervangen door een eigen router.

 


@Spacecabbie, Heb je ook televisie van KPN of alleen Internet?

Nee televisie heb ik all heel lang niet meer.

Dan is het heel eenvoudig om jouw pfSense rechtstreeks op het VDSL netwerk van KPN aan te sluiten door er een modem voor te zetten. 


 

Vrij modem keuze is puur omdat ze de bui zagen hangen, ik heb wat rond gekeken en gelezen daarvoor werd de boel ook dicht getimmert en was er geen alternatief.

Tuurlijk, maar KPN was wel de eerste en enige provider die ruim voor die tijd besloot om alle diensten achter eigen apparatuur te kunnen gebruiken waar veel providers achterbleven omdat ze bijvoorbeeld routed-IPTV gebruikten of SIP-gegevens niet publiceerden.

 

Dit is altijd zo makelijk geroep, nee niks teleen ik betaal voor een dienst dus het is op zijn minst huur. Ergens hoop ik dat als het me lukt de firmware open tezetten dat kpn me voor de rechter daagd erg benieuwd wat de uitspraak zal zijn.

Als je het graag huur wilt noemen dan ga je gang, dan heb je nog steeds geen recht om te doen wat je wilt doen. Je hebt namelijk geen licentie voor de firmware en alleen al op grond van het distribueren van code zonder licentie kan er al een flinke schadevergoeding geëist worden. Onder andere iets met copyrights enzo. De Box12 is echter wel echt bruikleen want de daadwerkelijke dienst is de verbinding. De apparatuur die erbij geleverd wordt is enkel om klanten gebruik te kunnen laten maken van die dienst, we hebben immers vrije modemkeuze. Je geeft ook aan in een eerder bericht dat het een principekwestie is geworden. Waar komt dat ineens vandaan? 

 

Dat de gemiddle burger zich niet verdiept in beveiliging is echt maar dan ook echt niet mijn probleem.

Nou, je hebt toch eigen apparatuur? Nogmaals: vrije modemkeuze.. Dat iemand zich er niet in verdiept, sure, dan sluit die gewoon de door KPN geleverde apparatuur aan. Wilt iemand meer? Dan ben je vrij om eigen apparatuur te gebruiken. En blijkbaar ben je zelf ook niet echt met beveiliging van anderen bezig, dergelijke closed software gaan delen opent de deuren voor alle kwaadwillenden om exploits te vinden en eventueel te benutten.

 

Hier zit inderdaad mijn irritatie, de gemiddelde user weet niet wat hij doet dus timmeren we de boel dicht. Deze iedereen de e..] want wij hebben geen zin in de individu mentaliteit is zo irritant. Maar dan alsnog we beschermen die zelfde user tegen best geavanceerde aanpassingen, Die hij zonder hulp nooit voor elkaar krijgt ? Kom op dit is of we willen geen home servers of iets anders maar het is echt niet om de user tebeschermen teggen zich zelf.

Allereerst: taalgebruik. Dan, home servers en dat soort zaken kunnen prima achter een Experiabox of Box12. Heb ik hier ook lange tijd gehad en dat kan prima. De basisfuncties zoals een firewall met port forwarding en een DHCP-server die bindings ondersteund etc die verwacht mogen worden zitten erin, wil je meer? Prima, dan komt de vrije modemkeuze weer om de hoek kijken.

 

Ach dat ze 8 euro vragen voor alternatief getuigd ook absoluut niet van financieel belang ofzo…. 

De Fritzbox is een alternatief geboden door KPN en komt inclusief Service Plus. Heb je je daar al over ingelezen? Klinkt van niet want het is ook een soort verzekering die je afsluit, bij Service Plus betaal je namelijk geen voorrijkosten als een storing wordt veroorzaakt door problemen in het klantdomein, klanten zonder Service Plus betalen dit wel.

 

Yep en dat doet me denken aan ziggo anno 2012 ofzo, U heeft een router deze er tussen uit anders helpen we u niet. Dus bij een storing hele tering zooi verbouwen en dan pas word je geholpen gelukkig hebben we tegenwordig mac en ident spoofing.

Allereerst is dat volledig in het recht van een provider en dat is tegenwoordig echt niet anders en ga je bij iedere provider tegenkomen. MAC spoofing of iets dergelijks is bij de netwerken van KPN helemaal niet aan de orde.

 

Bij kabelboer hoeft het niet a. zijn namelijk redelijk modem/routers met de basis functionaliteit jaren als defauld gebruikt. Wil je het niet kan hij zo in bridge modus en zet je wat anders er achter zo als pfsense. Wat bij kpn dus totaal niet kan.

Maar nu ga je een shared-medium (het kabelnetwerk) vergelijken met een DSL-netwerk die als point-to-point werkt. De bridge-modus was bij Ziggo ook alleen maar geïntroduceerd om de vrije modemkeuze wat te rekken en daar was het standpunt hetzelfde als dat KPN had met het ONT op PON: het is onderdeel van de infrastructuur, het is immers een gedeelde verbinding. Met xDSL is zoiets niet het geval want nogmaals: het is point-to-point. Bridge modus is leuk maar waarom zou je als je er sowieso al direct je eigen apparatuur op het ISRA kan en mag aansluiten?

 

Veder ga ik er echt niet op in want mensen komen nou niet bepaald met argumenten behalve het wijzende vingertje en foei geroep,

Ja, want je bent zelf ook echt voor rede vatbaar.. Snap je nou echt niet dat hetgeen wat je plant te doen absoluut niet de bedoeling is? Alles wat je niet aanstaat negeer je of doe je af alsof ik een overspannen medewerker zou zijn. 


Kennen jullie allemaal het liedje van Frozen?

‘Let it gooo….let it gooo…’

 

 


 

 

 Overigens werkt mac en ident speeding bij KPN helemaal niet want er wordt helemaal geen gebruik gemaakt van een mac adres dan wel unieke identificatie bij het aansluiten van een eigen modem cq router.

Ok hoezien ze dan of de box 12 er achterhangt of niet ?


Ok hoezien ze dan of de box 12 er achterhangt of niet ?

Aan het type dat m.b.v. TR-069 opgevraagd wordt.


Ok hoezien ze dan of de box 12 er achterhangt of niet ?

Aan het type dat m.b.v. TR-069 opgevraagd wordt.

Dankje! dat was zeer informatief zo kan je dus ook de firmware onderscheppen! waarschijnlijk is die encrypted maar toch het is een begin.


Ok hoezien ze dan of de box 12 er achterhangt of niet ?

Aan het type dat m.b.v. TR-069 opgevraagd wordt.

Dankje! dat was zeer informatief zo kan je dus ook de firmware onderscheppen! waarschijnlijk is die encrypted maar toch het is een begin.

Als ik je een advies mag geven ... vergeet het hacken van de V12, het gaat je niet lukken. Het is de inspanning ook absoluut niet waard. Wil je jouw pfSense gebruiken als primaire router, schaf dan een Zyxel VMG4005-B50A aan.


Ok hoezien ze dan of de box 12 er achterhangt of niet ?

Aan het type dat m.b.v. TR-069 opgevraagd wordt.

Dankje! dat was zeer informatief zo kan je dus ook de firmware onderscheppen! waarschijnlijk is die encrypted maar toch het is een begin.

Als ik je een advies mag geven ... vergeet het hacken van de V12, het gaat je niet lukken. Het is de inspanning ook absoluut niet waard. Wil je jouw pfSense gebruiken als primaire router, schaf dan een Zyxel VMG4005-B50A aan.

Als iemand het wel wil kraken, dan kan dat zeker. Ik ken zat andere huis- en tuin apparatuur wat gekraakt is voor homebrew en andere meuk. De vraag is alleen wat het oplevert en hoeveel tijd erin zit.

Ik denk zelf dat het bespreken hier zinloos is, omdat de modem in bruikleen is, de software licenties heeft en er een mooie regeltje in de AV staan. Dus dan maar een mooi slotje op dit topic?

Wees blij met de vrije routerkeuze! Profiteer ervan, en ga lekker aan PfSense sleutelen.

 


Ik denk dat het kraken nog wel gaat lukken, maar de firmware uitbreiden met functies die er nu niet zijn en het dan ook nog stabiel te krijgen zal een fikse kluif worden.


Ok hoezien ze dan of de box 12 er achterhangt of niet ?

Aan het type dat m.b.v. TR-069 opgevraagd wordt.

Dankje! dat was zeer informatief zo kan je dus ook de firmware onderscheppen! waarschijnlijk is die encrypted maar toch het is een begin.

Als ik je een advies mag geven ... vergeet het hacken van de V12, het gaat je niet lukken. Het is de inspanning ook absoluut niet waard. Wil je jouw pfSense gebruiken als primaire router, schaf dan een Zyxel VMG4005-B50A aan.

Het is ook niet echt hacken natuurlijk.

en ja zo als ik al eerder zij ik heb all modem besteld. Dan staat die box 12 niks te doen dan is dit een leuk project. De motivatie is heel erg hoog as said het is een principe kwestie voor mij.

Wel bedankt voor je reacties mooi voorbeeld hoe met verschillende meningen we toch met respect met elkaar kunnen communiceren. 


en ja zo als ik al eerder zij ik heb all modem besteld. Dan staat die box 12 niks te doen dan is dit een leuk project. De motivatie is heel erg hoog as said het is een principe kwestie voor mij.

Zoals al eerder aangegeven maar wat helaas genegeerd werd:

Als je internet van KPN afneemt bent u akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. In artikel 22 op pagina 19/20 staat het onderstaande;

 

Ik ga er vanuit dat je hier en in voorgaande reacties voldoende informatie hebt opgedaan om niks aan de firmware aan te passen. 

 

 

 

Wel bedankt voor je reacties mooi voorbeeld hoe met verschillende meningen we toch met respect met elkaar kunnen communiceren. 

Volgens mij begon ik respectvol, tot je zelf in de aanval ging met ongepast taalgebruik 😉


Ik denk dat het kraken nog wel gaat lukken, maar de firmware uitbreiden met functies die er nu niet zijn en het dan ook nog stabiel te krijgen zal een fikse kluif worden.

Dat denk ik juist niet als het gaat om functionaliteit die in de "standaard" firmware aanwezig is maar bij de "tailored firmware" in de UI onzichtbaar gemaakt is. Dergelijke functionaliteit is in de achterliggende software vaak gewoon nog actief is.

Zo zal het mogelijk maken van het kunnen wijzigen van het subnet waarschijnlijk heel eenvoudig zijn door simpelweg de bijbehorende velden in de UI zichtbaar te maken. In een lang verleden was het bij de V8 ook zeer eenvoudig om deze in bridge-mode te zetten.


en ja zo als ik al eerder zij ik heb all modem besteld.

Is dat een PCI-e VDSL modem geworden?

Welk merk en type?


Ik denk dat het kraken nog wel gaat lukken, maar de firmware uitbreiden met functies die er nu niet zijn en het dan ook nog stabiel te krijgen zal een fikse kluif worden.

Dat denk ik juist niet als het gaat om functionaliteit die in de "standaard" firmware aanwezig is maar bij de "tailored firmware" in de UI onzichtbaar gemaakt is. Dergelijke functionaliteit is in de achterliggende software vaak gewoon nog actief is.

Zo zal het mogelijk maken van het kunnen wijzigen van het subnet waarschijnlijk heel eenvoudig zijn door simpelweg de bijbehorende velden in de UI zichtbaar te maken. In een lang verleden was het bij de V8 ook zeer eenvoudig om deze in bridge-mode te zetten.

Precies dat dus diverse sagecom systemen zijn all reverse engineered. Wie wil meedenken op github hou ik de progress bij: github.com/spacecabbie/F5359-KPNBOX12

Ik zet notificaties van dit topic uit de vraag is uit eindelijk beantwoord, en ik vind de webinterface van dit forum echt irritant 🙂 Mocht je mij nog wat willen vragen stuur gerust pm.


en ja zo als ik al eerder zij ik heb all modem besteld.

Is dat een PCI-e VDSL modem geworden?

Welk merk en type?

helaas niet kon ik niet vinden/te duur

is een Cisco 887VA geworden.


is een Cisco 887VA geworden.

Maar dat is toch geen modem, dat is een modem/router en ook nog eens één die zo goed als End-of-Life is.

Zakelijk heb ik heel lang geleden een Cisco 877w gebruikt maar die staat al meerdere jaren in mijn rariteitencabinet.


Yep ben met meerdere dingen bezig wacht ff op andere modem dan gaan we met rom reader aan de gang. 

Die firmware aanpassen is niet moeilijk gewoon de push server van kpn intercepten en je eigen update pushen. Ik ben alleen geen programmeur dus de trick zit hem in de firmware aanpassen en kijken of de bootloader nog beveiligingen heeft Tip suggesties zijn welkom op githum (ff googlen) 

Hoe je het hier voorschotelt geeft wel aan dat dit je toch niet gaat lukken.

Je gaat echt niet met een MIM een andere firmware erop krijgen, Alleen al niet omdat deze signed zijn.

Je gaat hem kunnen uitlezen wellicht, dat is leuk alleen Assembly uitlezen is een vak appart.

Succes met het vinden  van net die ene functie.. of die ene specifieke boolean gezien je deze door de locking niet kan aanpassen kan je ook niet kijken naar welke Boolean je triggered.

Maargoed zoals al vaker gezegd als je het in bruikleen hebt/huur hoe je het ook wilt noemen, Ben je geen eigenaar.

Ben bang dat dit nog wel eens hele vervelende gevolgen kan gaan hebben, gewaarschuwd mens telt voor 2.

Een Closed-source mag niet zomaar open-Source gemaakt worden.

Als ik jouw was zal ik Windows even gaan open sourcen, vind MS vast leuk.

Maargoed doe wat je niet laten kan.. You have been warned....


@Spacecabbie laat even weten als het gelukt is..

#Nooit…

Als je hiervoor nooit van TR-069 had gehoord of weet wat dit inhoud en hoe dit werkt.

Dan zullen al je pogingen tot niks leiden, maargoed je hebt aandacht.. blij ?