Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12, meerdere keren per dag wegvallende verbinding

  • 8 December 2021
  • 15 reacties
  • 704 keer bekeken

Heb het forum doorzocht maar heb nog geen specifieke melding als de mijne gezien. Sinds afgelopen vrijdag heb ik mijn experia v9 vervangen door een kpn v12. Dat het beter werkt dan een v9 kan ik nog niet zeggen misschien komt dat nog. Wel heb ik hele irritante storing die meerdere keren per dag optreedt. Ik heb glasvezel aan mijn kast is de rode ethernetkabel  en twee netwerk kabels een naar een computer en een naar een hub waar een smarttv en een kpnontvanger zijn aangesloten. Verder is er nog connectiviteit met WIFI

Wat er gebeurt is dat er vaak meedere keren per dag de netwerkverbinding wegvalt.

Dus geen verbinding met internet op de wifi terwijl de rest het allemaal doet. Videoland/Netflix vastloopt omdat er geen verbinding meer is. Computer zonder internetverbinding. TVontvanger die een netwerk error constateert en vastloopt.

Al deze dingen gebeuren onafhankelijk dus nooit tegelijk en het lijkt at random.

Heb de Ethernetverbinding gereset en uiteraard het modem opnieuw opgestart, alle kabels er in en uit gehad. Alles maar nog geen fabrieksreset omdat ik las dat er firmware problemen waren en ik het niet nog ingewikkelder wilde maken. De Errorlogs die ik bekeken heb zijn leeg. Wellicht dat ik op een specifieke plaats moet kijken. Wie kan mij helpen, want een monteur heb ik ook geeen behoefte aan

De v9 bleef wel stabiel in dezelfde opstelling?

En heb je toevallig deze dingen?:

 


Die dingen heb ik niet en v9 was stabiel, daar hingen nog wat meer dingen aan als telefoon enzo maar dat is nu overbodig. De KPN wifimanager gaf het advies voor het installeren van v12


De v9 is in mijn ervaring net iets stabieler dan de box 12.Maar zou je toch een reset kunnen proberen?En eventueel een nieuwe ethernetkabel voor tussen het modem en het nt?


@HiramHolliday Van welk merk is die "hub" ?


Overfigens mijn reactie was later omdat het internet boven uitviel. Na enkele pogingen ging het na een tijdje weer verder wegvalt  Op het moment dat het internet wegvalt heb ik ook geen contact meer met het modem. De verbindingslampjes bij het modem werken nog gewoon

 


dat probleem heb ik eerder gezien!Koppel alles eens los en kijk het dan even aan.Sluit daarna alles stuk voor stuk weer en dan ontdek je wat de boosdoener is!


@HiramHolliday Van welk merk is die "hub" ?

Netgear volgens mij. Volgens mij zal die toch geen storing veroorzaken in de wifi of een andere op het modem aangesloten TCP verbinding en zelf geen storing ondervinden?


Hoi @HiramHolliday!

Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Het kan meerdere oorzaken hebben. Ik haal uit jouw verhaal niet helemaal duidelijk of het nu gaat om de bekabelde verbinding die wegvalt of bijvoorbeeld alleen het wifi. Ik wil hier graag eens met je naar kijken. Zou je hiervoor jouw forumprofiel kunnen invullen met de gegevens die ik hiervoor nodig heb? Geef je hier nog een reactie zodra je dat klaar hebt zodat ik aan de slag kan?


Hoi @Nico_ 

Ik weet niet wat je allemaal op mijn profiel nodig hebt?

Wifi verbinding is goed, internetconnectiviteit wordt onderbroken.

Op alle bekabelde verbindingen vinden netwerk errors plaats, onafhankelijk van elkaar.

Bijv Videoland constateert netwerk error/ Netflix werkt dan ook niet maar TV en Wifi hebben gewoon verbinding. Snelste oplossing is veranderen van poort, fysiek.

De frequentie wordt vaker vandaag. Modem gereset gisteren, gelukt want password werd teruggezet en het bestaat uit alleen kleine letters en inlogpagina vereist minstens een Kapitaal

Firmwareversie is nog steeds 312


Dankje voor de gegevens @HiramHolliday.

Ik heb natuurlijk direct allerlei testen los gelaten op jouw verbinding en zag het volgende:

In de week na 3 december zijn er meerdere verbrekingen geweest. 9 december was het hoogtepunt en daarna zijn de verbrekingen eigenlijk vanuit onze zijde helemaal gestopt op de lijn zelf. Zoals ik dit uit lees lijkt het mij nog te kunnen liggen aan een losse stekker aan de kabel(s).
Verder heb ik het televisie signaal uitgemeten en zag dat, voornamelijk in de nacht, het tv-signaal problemen heeft. Dit komt normaal voort uit aangesloten draadloze adapters (maar ik begreep dat je deze niet hebt) of een loszittend stekkertje aan de UTP kabels. Eveneens een switch die in het netwerk zit zou ook nog de bottleneck kunnen zijn.

Zou je voor mij het volgende kunnen controleren:

Om te beginnen of er een switch in jouw netwerk zit. Daarnaast of de stekkertjes goed vast zitten op de UTP kabels. Graag verneem ik de bevindingen!

 


@Nico_  bedankt voor de info. De storingen zijn inderdaad vermindert maar treden nog steeds op. Om 14:50 vandaag viel de verbinding weg met videoland. Ook Netflix werkte niet. Beide worden bekeken via de smarttv.  die is verbonden met het netwerk via een Netgearswitch. Later verdere berichtgeving

groet


Begrijp ik het goed als ik zeg dat je zowel Videoland als Netflix via een app op jouw smart-tv kijkt en deze via een Netgearswitch verbinding maakt met het modem? Dan zou mijn advies zijn om de televisie rechtstreeks bekabeld aan te sluiten op de experiabox, dus even zonder de Netgearswitch, en dan opnieuw te kijken of je de verstoringen nog ervaart.

Ik wacht met spanning af op verdere berichtgeving!


@Nico_ kan op het moment even niks uitproberen maar wel snel reageren. Die configuratie werkte al meer dan een jaar met de experiabox zonder enige storing.. De reden is natuurlijk omdat ik dan niet met twee aparte kabels door de muur hoef. De glaskabel komt natuurlijk niet in de woonkamer binnen.


@Nico_   De boosdoener bleek een oud etech modem dat als splitter functioneerde.

Vervangen door een RJ45 naar RJ45 adapter en het werkt. Verwacht geen storingen meer.

netgear gigabit switch gs105 lijkt geen storingen op te leveren in deze configuratie.

Bedankt voor het meedenken


@Nico_   De boosdoener bleek een oud etech modem dat als splitter functioneerde.

Vervangen door een RJ45 naar RJ45 adapter en het werkt. Verwacht geen storingen meer.

netgear gigabit switch gs105 lijkt geen storingen op te leveren in deze configuratie.

Bedankt voor het meedenken

Ah super om te lezen dat het probleem is opgelost! Mocht je uiteraard nog storingen ervaren weet je ons te vinden! Voor nu wens ik je alvast hele fijne feestdagen toe!