Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12 overbelast bij twee actieve PS4’s (Fortnite) – game-router nodig?

• January 13, 2026
  • 6 reacties
  • 49 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik zit de afgelopen weken/maanden met een probleem en hoop dat iemand hier tips voor heeft.

Wij spelen hier thuis Fortnite op twee PS4’s tegelijk via hetzelfde KPN-modem. Het spelen gaat iets beter sinds ik het netwerk heb opgeschoond en apparaten apart heb gezet, maar het inladen van de game, potjes en alle assets duurt nog steeds heel lang, vooral als beide consoles tegelijk actief zijn en in hetzelfde potje zitten.

Op advies van KPN support heb ik het hele netwerk leeggemaakt en alles eruit gebonjourd. Daarna alleen de PS4’s aangesloten en getest. Dat heeft geholpen, maar het probleem is niet volledig weg.

Mijn vrouw zit bekabeld en bij haar is er bijna nooit lag. Ik speel via een 5 GHz netwerk dat ik zelf heb aangemaakt en waar ik alleen met mijn PlayStation op zit. Daarnaast heb ik een nieuwe voedingsadapter en WAN-kabel gekregen van support, maar dit loste het probleem niet op. 

gisteren heb ik op advies van support het netwerk opnieuw verdeeld. 
Het 5 GHz netwerk is voor gaming, het 2.4 GHz hoofdnetwerk is voor TV, Chromecast en smart stekkers en het flex-netwerk is voor de rest van de apparaten zoals telefoons, camera’s en Ring deurbel etc.

Het modem lijkt overbelast te raken zodra beide consoles tegelijk een potje fortnite willen spelen. Daarom overweeg ik een eigen game-router te kopen, die al het gaming-verkeer prioriteert, NAT en Wi-Fi regelt en het modem alleen gebruikt als doorgeefluik van de verbinding.

Mijn vragen zijn:  heeft dit KPN-modem, de box 12 een bridge-modus, en zo niet, is het dan mogelijk om via DMZ al het verkeer direct naar de router te sturen zodat het modem niet overbelast raakt?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt,

Groet,

Quincy

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Quincy2001 en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn om te zien dat je al wat hulp en tips hebt gehad. 😄

Wat super dat jij en je vrouw samen gamen! 💚 Ik game ook regelmatig met anderen in mijn woning, we spelen dan dezelfde games via hetzelfde netwerk en ook via de Box 12. 
Ik heb nooit problemen gehad met de verbinding, maar ik heb wel alles bekabeld aangesloten. Wifi is mij iets te grillig. 😅

Dus ik ben het eens met het advies dat je hier al gehad hebt: kabels. Als ze een flinke afstand af te leggen hebben dan kun je ze ook langs de plinten/muren laten lopen. 
In mijn vorige woning had ik een langere internetkabel langs de muren lopen, die op een switch aangesloten en vanuit daar weer kabels naar de apparaten toe. 🙂
De internetkabel vanaf het modem mag behoorlijk lang zijn (100 meter), dus hopelijk is het op die manier voor jou ook goed te overbruggen. 

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 13, 2026

Hallo ​@Quincy2001 ,

Zelf ook jouw eigen apparaat bekabeld aansluiten op het modem. En mogelijk kun je een uitgebreider internetabonnement nemen? Bv 200 Mbit/s. 

• January 13, 2026

Nee. Het modem kan niet in bridge. Dat ondersteund geen enkel model van KPN. 

Gamen doe je het best bekabeld. Als je prestaties wilt, leg dan gewoon een kabel.

Verder... sommige games gebruiken specifieke poorten. Als je met meerdere consoles dezelfde game speelt kan dat problemen opleveren. Elke poort kan namelijk maar door 1 gameconsole gebruikt worden. Een andere router haalt hiervoor helemaal niets uit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2026

Hallo ​@Quincy2001 ,

Zelf ook jouw eigen apparaat bekabeld aansluiten op het modem. En mogelijk kun je een uitgebreider internetabonnement nemen? Bv 200 Mbit/s. 

Hey ​@Noordzee,

bekabeld gamen is voor mij helaas niet mogelijk vanwege de afstand. Misschien dat we dit ooit bij een verbouwing kunnen doortrekken via de plinten en dan een klein gaatje in de muur. Ik heb op dit moment een 1gbit superfibre abbonement. Dus hier zou het niet aan kunnen liggen. 

ik denk dat het te maken heeft met dat mijn KPN Box 12 het niet aan kan, en overbelast raakt. 

gisteren heb ik op advies van klantenservice, alle apparaten eraf gegooid, en nu ik het verdeeld heb in 3 groepen, namelijk: 5ghz, 2.4ghz en een extra ssid, gaat het significant beter, maar nogsteeds niet opgelost. Dus vandaar mijn vraag of een router met QoS functionaliteit dat misschien beter kan managen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2026

Nee. Het modem kan niet in bridge. Dat ondersteund geen enkel model van KPN. 

Gamen doe je het best bekabeld. Als je prestaties wilt, leg dan gewoon een kabel.

Verder... sommige games gebruiken specifieke poorten. Als je met meerdere consoles dezelfde game speelt kan dat problemen opleveren. Elke poort kan namelijk maar door 1 gameconsole gebruikt worden. Een andere router haalt hiervoor helemaal niets uit.

Hey ​@Marlon92 

Helaas gaat bekabelen niet vanwege de afstand. Ik heb helaas maar 1 plek waar alles van de verbindingen samenkomt. 

UPnP staat aan en op beide PS4’s is de NAT open. 

Een extra router zie ik niet als iets om meer snelheid te krijgen, maar vooral als een mogelijke manier om het modem wat te ontlasten en het verkeer beter te verdelen, zodat uiteindelijk ook de poorten beter verdeeld worden doormiddel van QoS. Mocht dat geen meerwaarde hebben, dan hoor ik graag wat binnen de mogelijkheden van een KPN-modem wel een logische vervolgstap zou zijn.

• January 13, 2026

De enige oplossing is bekabeld gamen. Een andere oplossing is er niet. WiFi blijft altijd slechter. Dat benaderd nooit de prestaties die je op een kabel hebt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 16, 2026

Hi ​@Quincy2001 en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn om te zien dat je al wat hulp en tips hebt gehad. 😄

Wat super dat jij en je vrouw samen gamen! 💚 Ik game ook regelmatig met anderen in mijn woning, we spelen dan dezelfde games via hetzelfde netwerk en ook via de Box 12. 
Ik heb nooit problemen gehad met de verbinding, maar ik heb wel alles bekabeld aangesloten. Wifi is mij iets te grillig. 😅

Dus ik ben het eens met het advies dat je hier al gehad hebt: kabels. Als ze een flinke afstand af te leggen hebben dan kun je ze ook langs de plinten/muren laten lopen. 
In mijn vorige woning had ik een langere internetkabel langs de muren lopen, die op een switch aangesloten en vanuit daar weer kabels naar de apparaten toe. 🙂
De internetkabel vanaf het modem mag behoorlijk lang zijn (100 meter), dus hopelijk is het op die manier voor jou ook goed te overbruggen.