Skip to main content
Vraag

KPN Box 12: port forwarding naar NAS via poort 80 werkt niet

• September 9, 2026
  • 5 reacties
  • 48 keer bekeken

Specs wifimodem: 

Model

ΚΡΝ Βοx 12

Mode

Master

Ul-versie

22-12-2025

Firmwareversie

V12.C.26.04.02

Ik heb zoals ik eerder deed poort 80 geopend om mijn NAS te benaderen en zoals het eerder werkte kon ik hem hierna gewoon benaderen via de web-interface.

Nu probeer ik het en werkt het niet.

De firewall staat op standaard (lager gaat hij niet).

Vervolgens werkt het nog steeds niet. Wat wel werkt is DMZ aanzetten voor enkel de NAS maar dit vond het KPN Abuse team niet zo leuk.

De test heeft die op die manier wel doorstaan waardoor ik kon uitsluiten dat het in de wifimodem zit.

Wie heeft de juiste oplossing en kan mij verder helpen?

5 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 12, 2026

Goedemorgen ​@Nitrotjee , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community :)

Hier heb ik zelf niet direct een oplossing voor en moet ook heel eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in deze materie! Ik kwam wel een wat ouder topic tegen over hetzelfde onderwerp en ik wil je aanraden om dit sowieso eens door te nemen! Daarnaast kan het denk ik ook geen kwaad om dit artikel op onze Kennisbank over Port Forwarding eens te bekijken, wie weet kom je hier nog informatie tegen waarmee je verder uit de voeten kunt 💪🏻

Hopelijk zijn er andere leden in de Community die hier meer verstand over hebben en hierover mee willen denken! 🙏🏻

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 12, 2026

port 80 openen is vragen om ellende.

heeft de Nas geen cloud optie zodat je zonder port forwarding hem als nog kan bereiken 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 12, 2026

port 80 openen is vragen om ellende.

Waarom? Hoe wil je een web server thuis laten draaien? Naast HTTPS zijn HTTP heel gewone porten, als een dienst/server daar het verkeer afvangt, is niet aan de hand, tenzij kwetsbarheden in de server software bestaan.

rvk01
Slimmerik
  • September 12, 2026

Het enige dat ik me kan bedenken is dat je wat meer aandacht op je zelf haalt met het openzetten van poort 80. Als je dan andere apparaten hebt die verbindingen met buiten maken, zou dat een kwetsbaarheid kunnen zijn. Maar poort 80 zelf is inderdaad gewoon veilig en tegenwoordig weten hackers je toch wel te vinden. Dus het zal wat drukker zijn op de router met geweigerde verbindingen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2026

Kleine toevoeging, het lijkt uit een update te komen gezien het eerder wel heeft gewerkt.

De NAS heeft een statisch IP verder, dus spontane veranderingen gebeuren ook niet (Anders had DMZ op dat IP ook niet gewerkt).

Het enige wat ik na de update zag is dat de firewall van standaard naar hoog was gegaan dus vandaar dat mijn eerste intuïtie was om die terug te zetten naar standaard.

Helaas komt de klantenservice er ook niet uit en die verwijzen mij naar dit forum.

De overige poorten werken wel en staan wel open.

Het probleem ligt dus niet in de onkunde of kennis te kort in het forwarden aan zich.