Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Deze software heeft een compleet nieuw uiterlijk in de webinterface. Ook komen er nieuwe mogelijkheden bij.

We willen jou graag de mogelijkheid geven om alvast over te gaan. In dit topic lees je er alles over.

 

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems, in de toekomst, de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12. 
De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Daarom willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. 

Omdat in sommige gevallen de nieuwe software uitkomst kan bieden voor specifieke wensen, willen we klanten de mogelijkheid geven om zich aan te melden om met voorrang over te gaan op de nieuwe software. Je kunt, bijvoorbeeld, denken aan de volgende functies/issues met de huidige firmware:

  • Het niet kunnen wijzigen van het LAN IP
  • Problemen met het instellen van port forwards
  • Niet kunnen inloggen op de Box 12, waarbij de bekende tips niet helpen

 

Inhoud van de update

Voor meer info over de inhoud van deze update, zie ons artikel in de Product updates. Je kunt je daar ook abonneren zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe updates van onze producten.

Let op: de nieuwe software heeft alle functies die de huidige Box 12 ook heeft, behalve (op dit moment) MAC filtering.

Ook raden we op dit moment nog niet aan om de overstap naar de nieuwe firmware te maken als je meer dan één vast telefoonnummer via ons hebt. Dit zal met de eerstvolgende versie van de nieuwe software geen probleem meer zijn.

Er zijn nog wat (kleinere) beperkingen en andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zie voor een compleet overzicht de bijlage onderaan. Lees het even goed door als je interesse hebt.

 

Voorwaarden voor aanmelding

  • Je hebt een Forumaccount aangemaakt. Doe dit voordat je je aanmeldt!
  • Je hebt alleen een KPN Box 12 aangesloten en geen KPN wifiversterkers
  • Ook geen tijdschakelaars op het modem of iets dergelijks omdat de Box 12 aan moet staan zodat de update kan worden ontvangen
  • Zodra je de nieuwe software hebt, kun je niet meer terug

 

Aanmelden

Meld je aan via onderstaande formulier. Je zult daar een aantal gegevens met ons moeten delen zodat we je modem kunnen updaten.
 

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk. Dit blijft ook zo tot nader order. Als er verandering in de situatie komt, zullen we dat hier melden.

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. . 

Iedereen die zich tot het moment van sluiten hebben omgezet zullen we nog upgraden.

 

Feedback geven over de software

Feedback wordt gewaardeerd en is makkelijk aan ons door te geven. Op elk scherm is linksonder in de hoek de feedbackknop te zien. Daarmee kun je aangeven wat je van de nieuwe webinterface vindt, of het gelukt is wat je wilde doen, én of je tips of opmerkingen voor ons hebt over de webinterface.

 

Veelgestelde vragen

 

Hoe lang duurt het na aanmelden tot ik de nieuwe software heb?

We streven er naar om je binnen een week om te zetten naar de nieuwe software.

 

Wat merk ik van de update?

Meestal merk je niks van zo’n update en kun je gewoon blijven internetten, bellen en tv-kijken. Soms valt de verbinding een paar minuten weg. De update zal in dit geval waarschijnlijk overdag gebeuren.

Na de upgrade kan het wel zijn dat je apparatuur achter ethernetswitches even handmatig moet herstarten of de wifi even uit/aan moet zetten.

Heb je na de update toch een probleem met tv, bellen, internet of wifi? Herstart of reset dan je modem. Kijk op kpn.com/reset voor meer uitleg.

 

Blijven mijn instellingen zoals port forwards bewaard na de update?

Ja, in de basis gaan alle instellingen over naar de nieuwe firmware met uitzondering van eventuele MAC-filtering. 

Omdat er veel combinaties van instellingen kunnen voorkomen is er altijd een kans in dat er toch iets niet goed overgaat bij de update. Dit is echter eenvoudig te herstellen omdat de nieuwe webinterface voor instellingen zo logisch mogelijk is opgezet. Ook starten met een schone lei via een reset kan een oplossing zijn. Maar dan moet alles opnieuw ingesteld worden.

 

Kan ik ook terug als ik me bedenk?

Nee, dit is niet mogelijk.

 

Waar vind ik meer informatie over de nieuwe software?

Zie onze Product update over deze Box 12 update

 

Heb je vragen? Laat het hieronder weten.

Er staan in de Product Updates ook al recente updates voor SuperWiFi 1 & 2 om ze voor te bereiden op de nieuwe KPN software en de samenwerking met de KPN Box 12.
Ik volg dit ook met belangstelling.


@Roy74, het gaat uiteindelijk een beetje ritsen. We doen dan eerst de Box 12 bij mensen zonder wifipunten. Dan zorgen we dat de SuperWifi 2 de update naar de KPN Software krijgt bij mensen die alleen SuperWifi 2 hebben. En dan kunnen we de Box 12 gaan doen bij mensen die Box 12 én SuperWifi 2 hebben, etc… Precieze planning en volgorde van alles is niet in beton gegoten dus daar kunnen we nog niet zoveel over zeggen behalve het (inmiddels bekende) houd de Product Updates in de gaten 😁


Er staan in de Product Updates ook al recente updates voor SuperWiFi 1 & 2 om ze voor te bereiden op de nieuwe KPN software en de samenwerking met de KPN Box 12.
Ik volg dit ook met belangstelling.

Alleen de Experia WiFi moet nog aan bod komen maar dit zal spoedig volgen schat ik in.


@Roy74, het gaat uiteindelijk een beetje ritsen. We doen dan eerst de Box 12 bij mensen zonder wifipunten. Dan zorgen we dat de SuperWifi 2 de update naar de KPN Software krijgt bij mensen die alleen SuperWifi 2 hebben. En dan kunnen we de Box 12 gaan doen bij mensen die Box 12 én SuperWifi 2 hebben, etc… Precieze planning en volgorde van alles is niet in beton gegoten dus daar kunnen we nog niet zoveel over zeggen behalve het (inmiddels bekende) houd de Product Updates in de gaten 😁

Ik was toen ik dit topic las in mijn hoofd al aan het ritsen @Erik_ . Het brein aan het werk zetten en vooral goed lezen en dan is het duidelijk. We ritsen vrolijk mee en heb er vertrouwen in dat dit goed gaat verlopen. Het lijkt mij qua planning en technisch een uitdaging om alle combinaties meteen te laten functioneren zonder ellende voor klant. Succes!


Klopt @Roy74 , door mijn daarop gerichte vragen in de product updates van Box 12 en SuperWiFi 2 was mij dit ook al duidelijk.


Klopt @Roy74 , door mijn daarop gerichte vragen in de product updates van Box 12 en SuperWiFi 2 was mij dit ook al duidelijk.

Je moet soms een beetje combineren voor het totaalplaatje. Ik had die update ook al gelezen inclusief de reacties. Door gerichte vragen van anderen en soms ook van mijn kant krijg je alles helder en dat is het prettige aan het forum. De extra toelichting van Eric maakt het helemaal duidelijk wat de aanpak is.

We gaan box12 ritsen met z’n allen 😁


Aangemeld, hopelijk komt de update vlot, fijn dat jullie een aanmeldpagina hebben gemaakt! 

Toch vervelend dat de huidige webgui erg langzaam is :) 


Aangemeld. Wachten af.

Wel fijn deze inschrijfmogelijkheid.


Dat is fijn om te lezen. Nog even geduld. :)


En dan kunnen we de Box 12 gaan doen bij mensen die Box 12 én SuperWifi 2 hebben

Ik heb nu al medelijden met mijn oud-collega's die het hoe dan ook drukker krijgen door updates die niet helemaal lekker doorlopen. Vraag me af hoe ze dat precies gaan laten verlopen, al vaker meegemaakt dat alle wifipunten de update op hetzelfde tijdstip gaan binnenhalen en er meerdere niet meer werken omdat de master al gaat rebooten terwijl nog niet alles klaar is met downloaden 😂


Oeps, niet goed opgelet. Wij hebben hier Superwifi en ik heb mij aangemeld. Is er een mogelijkheid om af te melden voordat het verkeerd gaat?


Ha @Freaktab, ik kan 't niet annuleren! Maar iedereen gaat er op een gegeven moment naar over, dus ik verwacht geen gekkigheid. Mocht je wel onverhoopt ergens tegenaan lopen, maak je dan een eigen topic aan? Dan helpen we je natuurlijk verder!


Hopen dat we nu wel kunnen inloggen op de kpn box 12. dat deze software alle problemen zal oplossen. 😁


Hopen dat we nu wel kunnen inloggen op de kpn box 12. dat deze software alle problemen zal oplossen. 😁

't is in ieder geval een totaal andere insteek. Dus ik ben benieuwd wat je er van vindt. 


Even een vraag krijg je daar ook een melding van als een software wordt geüpdatet op het modem van KPN box 12 moet je dan ook weer met dezelfde code die achter op het modem zit weer inloggen met vriendelijke groeten Patrick 


Krijgen wij net zoals de testgroep een sms voorafgaand de update of komt die wanneer die komt deze week na aanmelding 


@Mike2165 ik heb niet direct antwoord op deze vraag. Ik heb het voor je nagevraagd. Maandag verwacht ik hier antwoord op te kunnen geven. 


Krijgen wij net zoals de testgroep een sms voorafgaand de update of komt die wanneer die komt deze week na aanmelding 

Geen sms. Dit is een proces buiten het regulier updateproces om, dus sms sturen kan hier niet voor ingericht worden. Hij komt wanneer hij komt. Maar wij (de mods) krijgen bericht als er een updateronde is gedaan. Juist zodat we het hier even kunnen melden. En ook, als het onverhoopt niet lukt bij iemand, zodat we met die persoon contact kunnen opnemen.

 

moet je dan ook weer met dezelfde code die achter op het modem zit weer inloggen

Instellingen zouden bewaard moeten blijven, dus ook je huidige inlogwachtwoord. Mocht die na de update toch niet meer werken, probeer dan inderdaad degene van de sticker. 


😁 👍 


Krijgen wij net zoals de testgroep een sms voorafgaand de update of komt die wanneer die komt deze week na aanmelding 

Maar wij (de mods) krijgen bericht als er een updateronde is gedaan. Juist zodat we het hier even kunnen melden. En ook, als het onverhoopt niet lukt bij iemand, zodat we met die persoon contact kunnen opnemen..

Oké bedankt voor je antwoord is er al een update ronde geweest dan ahhahahahahaha 


Zou leuk zijn als KPN wat screenshots kan delen over hoe de nieuwe interface eruit gaat zien.


Nog geen update ronde voor de aanmeldingen. Kan niet lang meer duren. 


Zou leuk zijn als KPN wat screenshots kan delen over hoe de nieuwe interface eruit gaat zien.

Hoi @ITVkijker , die screenshots staan al in de Product Update:

 


Is er al iets bekend wanneer we de update krijgen. Ben net overgestapt van Ziggo naar KPN en laat mijn interne netwerk nou net 192.168.2.x zijn achter een UDM Pro firewall. Dus dat gaat niet werken met de KPN box. Nu eerst als work around de Experia box als router in het interne lang gehangen en DHCP op de UDM pro uitgeschakeld. Maar nu kan ik niet vanaf buiten de camera’s benaderen en mis ik de beveiliging van de UDM pro. Dus het kunnen aanpassen van de lan ip in de experia box zou zeer welkom zijn.


Is er al iets bekend wanneer we de update krijgen. Ben net overgestapt van Ziggo naar KPN en laat mijn interne netwerk nou net 192.168.2.x zijn achter een UDM Pro firewall. Dus dat gaat niet werken met de KPN box. Nu eerst als work around de Experia box als router in het interne lang gehangen en DHCP op de UDM pro uitgeschakeld. Maar nu kan ik niet vanaf buiten de camera’s benaderen en mis ik de beveiliging van de UDM pro. Dus het kunnen aanpassen van de lan ip in de experia box zou zeer welkom zijn.

Heb je wel eens overwogen om de Experia/KPN Box te vervangen door jouw UDM Pro?

In het onderstaande topic vind je een link naar een github die je verder kan helpen.