Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Deze software heeft een compleet nieuw uiterlijk in de webinterface. Ook komen er nieuwe mogelijkheden bij.

We willen jou graag de mogelijkheid geven om alvast over te gaan. In dit topic lees je er alles over.

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems, in de toekomst, de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12. 
De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Daarom willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. 

Omdat in sommige gevallen de nieuwe software uitkomst kan bieden voor specifieke wensen, willen we klanten de mogelijkheid geven om zich aan te melden om met voorrang over te gaan op de nieuwe software. Je kunt, bijvoorbeeld, denken aan de volgende functies/issues met de huidige firmware:

• Het niet kunnen wijzigen van het LAN IP
  • Problemen met het instellen van port forwards
  • Niet kunnen inloggen op de Box 12, waarbij de bekende tips niet helpen

Inhoud van de update

Voor meer info over de inhoud van deze update, zie ons artikel in de Product updates. Je kunt je daar ook abonneren zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe updates van onze producten.

Let op: de nieuwe software heeft alle functies die de huidige Box 12 ook heeft, behalve (op dit moment) MAC filtering.

Ook raden we op dit moment nog niet aan om de overstap naar de nieuwe firmware te maken als je meer dan één vast telefoonnummer via ons hebt. Dit zal met de eerstvolgende versie van de nieuwe software geen probleem meer zijn.

Er zijn nog wat (kleinere) beperkingen en andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zie voor een compleet overzicht de bijlage onderaan. Lees het even goed door als je interesse hebt.

Voorwaarden voor aanmelding

• Je hebt een Forumaccount aangemaakt. Doe dit voordat je je aanmeldt!
  • Je hebt alleen een KPN Box 12 aangesloten en geen KPN wifiversterkers
  • Ook geen tijdschakelaars op het modem of iets dergelijks omdat de Box 12 aan moet staan zodat de update kan worden ontvangen
  • Zodra je de nieuwe software hebt, kun je niet meer terug

Aanmelden

Meld je aan via onderstaande formulier. Je zult daar een aantal gegevens met ons moeten delen zodat we je modem kunnen updaten.

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk. Dit blijft ook zo tot nader order. Als er verandering in de situatie komt, zullen we dat hier melden.

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. . 

Iedereen die zich tot het moment van sluiten hebben omgezet zullen we nog upgraden.

Feedback geven over de software

Feedback wordt gewaardeerd en is makkelijk aan ons door te geven. Op elk scherm is linksonder in de hoek de feedbackknop te zien. Daarmee kun je aangeven wat je van de nieuwe webinterface vindt, of het gelukt is wat je wilde doen, én of je tips of opmerkingen voor ons hebt over de webinterface.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt het na aanmelden tot ik de nieuwe software heb?

We streven er naar om je binnen een week om te zetten naar de nieuwe software.

Wat merk ik van de update?

Meestal merk je niks van zo’n update en kun je gewoon blijven internetten, bellen en tv-kijken. Soms valt de verbinding een paar minuten weg. De update zal in dit geval waarschijnlijk overdag gebeuren.

Na de upgrade kan het wel zijn dat je apparatuur achter ethernetswitches even handmatig moet herstarten of de wifi even uit/aan moet zetten.

Heb je na de update toch een probleem met tv, bellen, internet of wifi? Herstart of reset dan je modem. Kijk op kpn.com/reset voor meer uitleg.

Blijven mijn instellingen zoals port forwards bewaard na de update?

Ja, in de basis gaan alle instellingen over naar de nieuwe firmware met uitzondering van eventuele MAC-filtering. 

Omdat er veel combinaties van instellingen kunnen voorkomen is er altijd een kans in dat er toch iets niet goed overgaat bij de update. Dit is echter eenvoudig te herstellen omdat de nieuwe webinterface voor instellingen zo logisch mogelijk is opgezet. Ook starten met een schone lei via een reset kan een oplossing zijn. Maar dan moet alles opnieuw ingesteld worden.

Kan ik ook terug als ik me bedenk?

Nee, dit is niet mogelijk.

Waar vind ik meer informatie over de nieuwe software?

Zie onze Product update over deze Box 12 update

Heb je vragen? Laat het hieronder weten.

Het is nog niet helemaal compleet. In principe komen alle functionaliteiten zoals ze waren ook weer terug in de nieuwe. 

Laat de Experia/KPN Box gewoon in z'n doos zitten en gebruik alleen die UDM Pro.

Voor telefonie gebruik je dan een losse VoIP ATA. Zelf gebruik ik daarvoor een Gigaset N300A IP.

De V12 kan niet als "veredelde" ATA gebruikt worden, zijn voorgangers wel indien je op de UDM Pro een bridge voor vlan 7 kunt opzetten.

Als je een digitaal toestel hebt, zoals de unifi voip reeks, zou het zonder ATA moeten werken.

aanmelding verstuurd (zag hem nu pas) Hopelijk lost dit mijn login probleem op als ik de update krijg. 😄

Feedback knop werkt niet, wellicht wel handig als wij hier onze bevindingen in kunnen delen? 

Getest in:

Chrome (met alle site instellingen op toestaan)

Internet Explorer en Edge

Pale moon

Foutmelding Feedback

Klopt inderdaad, die werkt nog niet. Is bekend. Deze zal gaan werken in de volgende update. Wil je je feedback nog even bewaren voor dan.

Ik ben benieuwd of de batch voor deze week al vrijgegeven is en dat ik mijn V12 dus zou kunnen gaan upgraden door hem een kwartiertje aan de NTU te koppelen.

Heb ik nog niet gezien.

Update:

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. We hopen op dit moment dat we dan vanaf eind week 19 weer verder kunnen met updaten. Daar komen we tegen die tijd hier op terug.

Iedereen die zich tot het moment van sluiten hebben omgezet zullen we nog upgraden.

“ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems” wat betekent dit precies/waar moeten we dan aan denken en wat zijn de gevolgen die we kunnen merken hierdoor?

Zou dat graag wat beter begrijpen, als leek zijnde. 😊

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems.

@Paul_, Als de V12 niet benaderd kon worden en de V12 daarna opnieuw opgestart wordt, haalt hij dan niet alsnog die upgrade op?

“ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems” wat betekent dit precies/waar moeten we dan aan denken en wat zijn de gevolgen die we kunnen merken hierdoor?

Zou dat graag wat beter begrijpen, als leek zijnde. 😊

Ja, snap ik. We hebben een beheersysteem om modems te kunnen beheren. Bijvoorbeeld om deze updates te versturen naar specifieke modems, en bijv. om de wifigegevens op te slaan. En waarschijnlijk nog veel meer dingen waar je als klant niet direct iets van merkt. Het is in ieder geval een belangrijke schakel op de achtergrond waar we nog wat uitdagingen hebben.

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems.

@Paul_, Als de V12 niet benaderd kon worden en de V12 daarna opnieuw opgestart wordt, haalt hij dan niet alsnog die upgrade op?

Nagevraagd. Kom ik straks op terug.

@Paul_  Dank je wel voor deze toelichting/geruststelling, was even bang dat ik dan meer problemen zou hebben dan nu zodra ik de update krijg want ik heb me er gister voor aangemeld vanwege login problemen al god mag weten hoe lang inmiddels ondank alle tips en tricks.

We hebben alleen modem en daar onze pc's (2stuks) en 1 tv+ box op aangesloten en de mobiels (2x) via wifi6,verder geen versterkers, routers etc eigenilijk gewoon de meeste simpele setup geloof ik lol.

We hebben ons tijden geleden al aangemeld maar op heden hebben we de software niet gekregen we vinden het gewoon belachelijk en we zijn ook niet op de hoogte gebracht te over de e-mail en sms en nu moeten we weer weken wachten zouden dat beter direct alles in één keer moeten doen gewoon een rechte lijn trekken geld voor iedereen

Er staat nu in dit proces geen algemene policy op om na default of reboot de software op te halen. Dit komt omdat het echt een migratie overgang is waarbij ook de bootloader vervangen wordt als voorwaarde. Dus dit is een volledig ingeplande actie ook als deze een tijdstip wordt meegegeven in de nacht.

We hebben ons tijden geleden al aangemeld maar op heden hebben we de software niet gekregen we vinden het gewoon belachelijk en we zijn ook niet op de hoogte gebracht te over de e-mail en sms en nu moeten we weer weken wachten zouden dat beter direct alles in één keer moeten doen gewoon een rechte lijn trekken geld voor iedereen

Hi @pps78. Je hebt gelijk. Er is specifiek bij jou iets niet goed gegaan blijkbaar. We wisten dat er een paar modems bij zaten die we niet konden bereiken, maar dat is verholpen. Hoe het dan met jouw modem zit weet ik niet en ga ik uitzoeken. Dan kun je deze week alsnog mee hoop ik want je staat gewoon netjes op de lijst. Kom erop terug.

Het klopt trouwens dat je n.a.v. hier aanmelden geen sms of e-mail krijgt bij de update.

Dat zal fijn zijn als ik even op de hoogte wordt gebracht ik blijf het forum wat vaker controleren op updates ik was op jullie reactie

Er staat nu in dit proces geen algemene policy op om na default of reboot de software op te halen. Dit komt omdat het echt een migratie overgang is waarbij ook de bootloader vervangen wordt als voorwaarde. Dus dit is een volledig ingeplande actie ook als deze een tijdstip wordt meegegeven in de nacht.

@Paul_, Is het dan mogelijk om een datum en tijdstip af te spreken zodat ik er voor kan zorgen dat de V12 op dat moment aangesloten is op de NTU? 

We gaan komende nacht de rest van de lijst doen, inclusief een herpoging bij degenen die eerder niet lukten. Dus als je hem vannacht aangesloten laat, @wjb, zou het moeten lukken.

Het kan zijn dat degenen die eerder niet lukten wederom niet lukken. Dat heeft dan te maken met dat het niet lukt om het beheersysteem goed genoeg contact te laten maken met de Box 12. We komen er morgen dan op terug wat wel en niet gelukt is. 

We gaan komende nacht de rest van de lijst doen, inclusief een herpoging bij degenen die eerder niet lukten. Dus als je hem vannacht aangesloten laat, @wjb, zou het moeten lukken.

Helaas @Erik_, dat zal niet gaan. Ik kan mijn EdgeRouter niet zomaar de hele nacht afkoppelen.

We gaan het zien ik hou het in de gaten vannacht

@Erik_  hopelijk pas na 2.00 uur vannacht, want dan gaat bij ons het licht pas uit, manlief zou erg gefrustreerd zijn als we even de verbinding zouden verliezen want dan mag ik opstaan en het oplossen 🤔

@Erik_ 

Moet ik mij nog aanmelden om de update te krijgen of gaat dit nu helemaal automatisch?

Update:

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. We hopen op dit moment dat we dan vanaf eind week 19 weer verder kunnen met updaten. Daar komen we tegen die tijd hier op terug.

@Marcomestreech  Als je je dus nog niet aangemeld hebt hopen we vanaf eind week 19 weer verder te kunnen met pro actief updaten. 

@Rutger_

Hopen jullie dan ook dat de app en alle andere dingen ook werken?

Hoi @Marcomestreech 

Ik las in een ander topic (Hoe kan ik de SuperWiFi 2 update naar v3.00.31 krijgen?) dat jij ook KPN wifiversterkers hebt. Dan is deze update van de Box 12 niet geschikt voor jou, aangezien de ‘mesh’ nog niet samenwerkt. Daarom staat in het startbericht van dit topic ook de voorwaarde “Je hebt alleen een KPN Box 12 aangesloten en geen KPN wifiversterkers

Ik denk dat je net als ik nog wat langer moet wachten totdat de Box 12 én de SuperWiFi's software verder ge-update zijn. 

Ik ga ervanuit zoals wordt gezegd ze eind week 19 meer weten.