Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Deze software heeft een compleet nieuw uiterlijk in de webinterface. Ook komen er nieuwe mogelijkheden bij.

We willen jou graag de mogelijkheid geven om alvast over te gaan. In dit topic lees je er alles over.

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems, in de toekomst, de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12. 
De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Daarom willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. 

Omdat in sommige gevallen de nieuwe software uitkomst kan bieden voor specifieke wensen, willen we klanten de mogelijkheid geven om zich aan te melden om met voorrang over te gaan op de nieuwe software. Je kunt, bijvoorbeeld, denken aan de volgende functies/issues met de huidige firmware:

• Het niet kunnen wijzigen van het LAN IP
  • Problemen met het instellen van port forwards
  • Niet kunnen inloggen op de Box 12, waarbij de bekende tips niet helpen

Inhoud van de update

Voor meer info over de inhoud van deze update, zie ons artikel in de Product updates. Je kunt je daar ook abonneren zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe updates van onze producten.

Let op: de nieuwe software heeft alle functies die de huidige Box 12 ook heeft, behalve (op dit moment) MAC filtering.

Ook raden we op dit moment nog niet aan om de overstap naar de nieuwe firmware te maken als je meer dan één vast telefoonnummer via ons hebt. Dit zal met de eerstvolgende versie van de nieuwe software geen probleem meer zijn.

Er zijn nog wat (kleinere) beperkingen en andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zie voor een compleet overzicht de bijlage onderaan. Lees het even goed door als je interesse hebt.

Voorwaarden voor aanmelding

• Je hebt een Forumaccount aangemaakt. Doe dit voordat je je aanmeldt!
  • Je hebt alleen een KPN Box 12 aangesloten en geen KPN wifiversterkers
  • Ook geen tijdschakelaars op het modem of iets dergelijks omdat de Box 12 aan moet staan zodat de update kan worden ontvangen
  • Zodra je de nieuwe software hebt, kun je niet meer terug

Aanmelden

Meld je aan via onderstaande formulier. Je zult daar een aantal gegevens met ons moeten delen zodat we je modem kunnen updaten.

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk. Dit blijft ook zo tot nader order. Als er verandering in de situatie komt, zullen we dat hier melden.

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. . 

Iedereen die zich tot het moment van sluiten hebben omgezet zullen we nog upgraden.

Feedback geven over de software

Feedback wordt gewaardeerd en is makkelijk aan ons door te geven. Op elk scherm is linksonder in de hoek de feedbackknop te zien. Daarmee kun je aangeven wat je van de nieuwe webinterface vindt, of het gelukt is wat je wilde doen, én of je tips of opmerkingen voor ons hebt over de webinterface.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt het na aanmelden tot ik de nieuwe software heb?

We streven er naar om je binnen een week om te zetten naar de nieuwe software.

Wat merk ik van de update?

Meestal merk je niks van zo’n update en kun je gewoon blijven internetten, bellen en tv-kijken. Soms valt de verbinding een paar minuten weg. De update zal in dit geval waarschijnlijk overdag gebeuren.

Na de upgrade kan het wel zijn dat je apparatuur achter ethernetswitches even handmatig moet herstarten of de wifi even uit/aan moet zetten.

Heb je na de update toch een probleem met tv, bellen, internet of wifi? Herstart of reset dan je modem. Kijk op kpn.com/reset voor meer uitleg.

Blijven mijn instellingen zoals port forwards bewaard na de update?

Ja, in de basis gaan alle instellingen over naar de nieuwe firmware met uitzondering van eventuele MAC-filtering. 

Omdat er veel combinaties van instellingen kunnen voorkomen is er altijd een kans in dat er toch iets niet goed overgaat bij de update. Dit is echter eenvoudig te herstellen omdat de nieuwe webinterface voor instellingen zo logisch mogelijk is opgezet. Ook starten met een schone lei via een reset kan een oplossing zijn. Maar dan moet alles opnieuw ingesteld worden.

Kan ik ook terug als ik me bedenk?

Nee, dit is niet mogelijk.

Waar vind ik meer informatie over de nieuwe software?

Zie onze Product update over deze Box 12 update

Heb je vragen? Laat het hieronder weten.

Lees ik het dan goed. Kan je deze update nog niet aanvragen als je super WiFi punten hebt. 

Als jij deze update zou aanvragen en krijgen beland je verder in de problemen vanwege de Superwifi's, dit is voor jou niet de oplossing en als de klantenservice deze update aanraadt zoals je aangeeft dan missen ze zelf informatie, namelijk dat je superwifi's hebt en dat is juist niet goed om deze update te krijgen op dit moment.

Het wordt niet voor niks aangegeven en moet er naar andere oplossing worden gezocht ipv hoe dit nu wordt aangeraden door de klantenservice (wat ik trouwens vreemd vind).

Maar het hoort verder niet in dit topic, hopelijk worden je problemen opgelost maar niet met de stand van zaken van deze update op dit moment.

Deze update lost je login probleem mogelijk op maar zal je superwifi geen goed doen, dus dat is van het ene probleem verder in de problemen.

@Bassman77  klopt, het wordt afgeraden voor nu als je SuperWifi's hebt.

@Chris en Fem 

Dat snap ik maar wat ik zegt over dat het kpn hun hardware is klopt ook
ik kan daar zelf niets mee kwa frimware ofzo, Met de super wifi betref ze zijn
allemaal bekabeld aangesloten omdat hier veel staal in het beton zit kon het
mesh niet prefect werken.

@Marcomestreech, wij hebben in het startbericht duidelijk aangegeven bij de voorwaarden voor het krijgen van de update dat je alleen een Box 12 hebt aangesloten en geen wifipunten.

Als jij daar aan voorbij gaat en wel de aanvraag doet ondanks dat je wifipunten hebt, dan ligt die verantwoordelijkheid ook bij jou.

We kunnen je niet terugzetten op de oude firmware. Dat staat ook duidelijk in het startbericht. Betekent dat als je problemen ervaart je daar voor nu even mee moet leven tot de volgende versie van de KPN Software beschikbaar komt. 

@Thomas

Contact gehad met jullie klantenservice en moest hier vragen er een indecatie is
waarneer update aanvragen weer mogelijkt is. De klantenservice zou hiervoor
ook een ticket openen omdat ik problemen evaar

@Erik_  ik lees het als hij wil die update en wil weten wanneer hij die aanvraag kan doen omdat hij problemen heeft. En hij heeft Superwifi wat 7 dagen geleden al blijkbaar is besproken in dit topic en dat hij dan beter kan wachten ipv deze update aanvragen zodra dat weer gaat.

Wij geven aan op basis van de door hem gegeven informatie al eerder in dit topic dat deze update niet voor hem gaat zijn of helpen ivm super wifi, geen idee of bekabelde superwifi invloed heeft op wel of niet de update aanvragen dat laat ik aan de experts over.

Ach, je hebt helemaal gelijk @Chris en Fem, ik lees niet goed.

Excuses, @Marcomestreech. Maar ook dan kan ik je niets anders vertellen dan afwachten. Zodra wij meer weten over wanneer het weer mogelijk is om het aan te vragen, en of/wanneer dit kan als je ook Superwifi punten hebt laten we het hier gelijk weten. Tot die tijd is het afwachten.

Lees ik het dan goed. Kan je deze update nog niet aanvragen als je super WiFi punten hebt. 

Inderdaad, en je kunt het tijdelijk ook niet vragen als je géén versterkers hebt.

Is er al zicht op dat deze update een vervolg krijgt? Een update waarbij de 2de telefoonpoort werkt zoals dat hoort?

De ... zwarte SuperWiFi's hebben bij mij ook een update gehad:

Maar nu werken ze niet meer samen met de witte SuperWiFi's en Experia WiFi's.

Is er al zicht op dat deze update een vervolg krijgt? Een update waarbij de 2de telefoonpoort werkt zoals dat hoort?

Is komende, maar daar komen we in het specifieke updatetopic er op terug zodra er meer bekend is.

Deze vraag ik even na, @Nick83 

Tja... het maakt mij verder niet uit. Ik heb ook nog 2 witte SuperWiFi's in de doos zitten. Die zal ik er maar uit halen en gebruiken. Kunnen ze ook updaten. Maar ik zag gisteren ook al in een ander topic iemand die dacht dat het niet goed werkte, die SuperWiFi's.

Is komende, maar daar komen we in het specifieke updatetopic er op terug zodra er meer bekend is.

@Erik_  

En bij bij haalt hij de sw2 update niet eens binnen daar krijg ik melding ik laatste heb.

@Erik_  

En bij bij haalt hij de sw2 update niet eens binnen daar krijg ik melding ik laatste heb.

Zoals het hoort. Voor zover wij weten horen de SuperWifi 2 punten de update nog niet te krijgen. Maar we vragen na.

Blijkt zo te zijn, @Nick83, sinds eind vorige week ongeveer, dat mensen met de KPN Software op de Box 12 die SuperWifi 2 krijgen, daar ook al de nieuwe KPN Software op krijgen. Is niet heel breed gecommuniceerd naar ons omdat in de basis klanten met SuperWifi de Box 12 firmware ook niet zouden moeten hebben. In jouw geval heb je dit bewust en willens en wetens aangevraagd, dus dan is het niet een probleem. Maar je hebt dan inderdaad wel dat deze SuperWifi 2 niet meer mesh met de rest. De andere Wifipunten zullen overigens nog niet naar KPN Software updaten als je deze aansluit. 

Dit benadrukt even waarom we, ook bij de proactieve manier van aanvragen, aangeven dat je dit niet moet doen als je Wifipunten aangesloten hebt. 

Ik hoop dat ze die nieuwe webinterface nog wat uitbreiden. Want nu is alleen herstarten en resetten mogelijk. En het lampje uitzetten. Verder kan er niets…

WiFi netwerknaam en wachtwoord wijzigen kan gewoon niet... onbegrijpelijk...

Ik heb een Box 12 en meer niet, Niets extra’s. Dus graag update zodat ik mijn modem weer in kan.

Hallo @MartiByrde, 

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. Zodra de update weer zal worden uitgerold, laten we dat weten. 

@Jeroen_dB 

Wat je zegt klopt niet helemaal ik leest hier meer topics van mensen die niet meer kunnen inloggen dus niets kunnen veranderen, Ik heb zelf al een klacht ingediend dat Kpn dit mogelijkt maakt.

Wat je zegt klopt niet helemaal ...

Welke firmware heb jij op jouw V12 staan?

Dat kan ik dus niet achterhalen omdat ik niet erin kom @wjb 

Dat kan ik dus niet achterhalen omdat ik niet erin kom @wjb 

Plaats dan eens een screenshot van het scherm dat je te zien krijgt als je op de V12 wilt inloggen.

Dat kan ik dus niet achterhalen omdat ik niet erin kom @wjb 

Als het de nieuwe versie is dan is dat al zichtbaar nog voor het daadwerkelijke inloggen. De pagina van het modem aankiezen zou dan voldoende moeten zijn. Of wordt er helemaal niets getoond?

De nieuwe versie staan er dan nog niet op.

De nieuwe versie staan er dan nog niet op.

Terwijl @Jeroen_dB het wel over de nieuwste versie heeft.

Plaats nu toch eens een screenshot van het scherm dat je te zien krijgt.