Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Deze software heeft een compleet nieuw uiterlijk in de webinterface. Ook komen er nieuwe mogelijkheden bij.

We willen jou graag de mogelijkheid geven om alvast over te gaan. In dit topic lees je er alles over.

 

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems, in de toekomst, de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12. 
De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Daarom willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. 

Omdat in sommige gevallen de nieuwe software uitkomst kan bieden voor specifieke wensen, willen we klanten de mogelijkheid geven om zich aan te melden om met voorrang over te gaan op de nieuwe software. Je kunt, bijvoorbeeld, denken aan de volgende functies/issues met de huidige firmware:

  • Het niet kunnen wijzigen van het LAN IP
  • Problemen met het instellen van port forwards
  • Niet kunnen inloggen op de Box 12, waarbij de bekende tips niet helpen

 

Inhoud van de update

Voor meer info over de inhoud van deze update, zie ons artikel in de Product updates. Je kunt je daar ook abonneren zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe updates van onze producten.

Let op: de nieuwe software heeft alle functies die de huidige Box 12 ook heeft, behalve (op dit moment) MAC filtering.

Ook raden we op dit moment nog niet aan om de overstap naar de nieuwe firmware te maken als je meer dan één vast telefoonnummer via ons hebt. Dit zal met de eerstvolgende versie van de nieuwe software geen probleem meer zijn.

Er zijn nog wat (kleinere) beperkingen en andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zie voor een compleet overzicht de bijlage onderaan. Lees het even goed door als je interesse hebt.

 

Voorwaarden voor aanmelding

  • Je hebt een Forumaccount aangemaakt. Doe dit voordat je je aanmeldt!
  • Je hebt alleen een KPN Box 12 aangesloten en geen KPN wifiversterkers
  • Ook geen tijdschakelaars op het modem of iets dergelijks omdat de Box 12 aan moet staan zodat de update kan worden ontvangen
  • Zodra je de nieuwe software hebt, kun je niet meer terug

 

Aanmelden

Meld je aan via onderstaande formulier. Je zult daar een aantal gegevens met ons moeten delen zodat we je modem kunnen updaten.
 

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk. Dit blijft ook zo tot nader order. Als er verandering in de situatie komt, zullen we dat hier melden.

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. . 

Iedereen die zich tot het moment van sluiten hebben omgezet zullen we nog upgraden.

 

Feedback geven over de software

Feedback wordt gewaardeerd en is makkelijk aan ons door te geven. Op elk scherm is linksonder in de hoek de feedbackknop te zien. Daarmee kun je aangeven wat je van de nieuwe webinterface vindt, of het gelukt is wat je wilde doen, én of je tips of opmerkingen voor ons hebt over de webinterface.

 

Veelgestelde vragen

 

Hoe lang duurt het na aanmelden tot ik de nieuwe software heb?

We streven er naar om je binnen een week om te zetten naar de nieuwe software.

 

Wat merk ik van de update?

Meestal merk je niks van zo’n update en kun je gewoon blijven internetten, bellen en tv-kijken. Soms valt de verbinding een paar minuten weg. De update zal in dit geval waarschijnlijk overdag gebeuren.

Na de upgrade kan het wel zijn dat je apparatuur achter ethernetswitches even handmatig moet herstarten of de wifi even uit/aan moet zetten.

Heb je na de update toch een probleem met tv, bellen, internet of wifi? Herstart of reset dan je modem. Kijk op kpn.com/reset voor meer uitleg.

 

Blijven mijn instellingen zoals port forwards bewaard na de update?

Ja, in de basis gaan alle instellingen over naar de nieuwe firmware met uitzondering van eventuele MAC-filtering. 

Omdat er veel combinaties van instellingen kunnen voorkomen is er altijd een kans in dat er toch iets niet goed overgaat bij de update. Dit is echter eenvoudig te herstellen omdat de nieuwe webinterface voor instellingen zo logisch mogelijk is opgezet. Ook starten met een schone lei via een reset kan een oplossing zijn. Maar dan moet alles opnieuw ingesteld worden.

 

Kan ik ook terug als ik me bedenk?

Nee, dit is niet mogelijk.

 

Waar vind ik meer informatie over de nieuwe software?

Zie onze Product update over deze Box 12 update

 

Heb je vragen? Laat het hieronder weten.

@Paul_ ik zit momenteel op firmware V12.C.23.01.04

zit ik goed of word deze nog verder ge-update dankjewel 

Dit is inderdaad de huidige versie @Mike2165 

Zolang het modem door KPN in stand wordt gehouden zullen er regelmatig updates blijven komen.

Software is nooit af en het modem is relatief nieuw, dus die kan nog tot in lengste van dagen ge-updated worden.

 


Ik zou graag deze update krijgen, ben net overgestapt naar kpn en mijn hele netwerk thuis zit op 193.168.178.*. Zou heel veel helpen als ik daar mijn nieuwe range ook op kan zetten. 


Ik zou graag deze update krijgen, ben net overgestapt naar kpn en mijn hele netwerk thuis zit op 193.168.178.*. Zou heel veel helpen als ik daar mijn nieuwe range ook op kan zetten. 

Maar hoe kan het dat jij zo vast zit aan 192.168.178.*?

Je wilt toch niet zeggen dat je op al jouw apparaten een vast IP adres hebt ingesteld?

Als dat wel zo is dan zou ik je willen aanraden om al jouw apparaten hun IP adres via DHCP op te laten halen.


@Uranday op dit moment zijn we gestopt met de updates. Lees voor meer informatie het openingsbericht. 

Verder wil ik je aanraden het advies van @wjb in overweging te nemen. Maak een eigen topic aan als je er verder over in discussie wilt gaan. Dit topic is voor het bespreken van de update. Of vragen hierover. 


Ik zou graag deze update krijgen, ben net overgestapt naar kpn en mijn hele netwerk thuis zit op 193.168.178.*. Zou heel veel helpen als ik daar mijn nieuwe range ook op kan zetten. 

Maar hoe kan het dat jij zo vast zit aan 192.168.178.*?

Je wilt toch niet zeggen dat je op al jouw apparaten een vast IP adres hebt ingesteld?

Als dat wel zo is dan zou ik je willen aanraden om al jouw apparaten hun IP adres via DHCP op te laten halen.

@Uranday op dit moment zijn we gestopt met de updates. Lees voor meer informatie het openingsbericht. 

Verder wil ik je aanraden het advies van @wjb in overweging te nemen. Maak een eigen topic aan als je er verder over in discussie wilt gaan. Dit topic is voor het bespreken van de update. Of vragen hierover. 

 

Dank beide voor jullie reacties. @wjb Ik draai synology met 12 docker containers, domotica systeem en nog wat andere zaken. Alle “gewone” devices draaien op DHCP. @Bram_ Ik had het inderdaad in het openingsbericht gelezen, daar werd gesproken over week 19, dus hoopte dat er al iets meer bekend was. Ik draai nu nog op mijn kabel netwerk (wat eind juni opgezegd wordt en er is nog geen glas). Dan moet ik over op de KPN modem. 


Modem heeft net een update gehad naar versie V12.C.23.04.16

 


@Uranday schreef:

Ik draai nu nog op mijn kabel netwerk (wat eind juni opgezegd wordt en er is nog geen glas). Dan moet ik over op de KPN modem. 

Je kunt ook een eigen router gebruiken en daar een full-bridge modem zoals de Zyxel VMG4005-B50A voor zetten.

 


Modem heeft net een update gehad naar versie V12.C.23.04.16

 

Zijn er merkbare verbeteringen? 
@kpn is er een overzicht van verbeteringen van deze versie beschikbaar? 

TI: mijn box is nog altijd onbruikbaar op de eerste release, tijdelijk eigen router nu in gebruik.


Modem heeft net een update gehad naar versie V12.C.23.04.16

 

Zijn er merkbare verbeteringen? 
@kpn is er een overzicht van verbeteringen van deze versie beschikbaar? 

Het feedback formulier werkt verder nog niks opgemerkt 


Gisternacht heb ik de nieuwe update gekregen.

Het viel mij op dat ik een deel van mijn port forwarding in die update verloren ben.

Alle ranges die ik open had staan (bijv 8080-8090), hielden alleen hun eerste poort (in dit geval 8080), met als gevolg dat de rest van de poorten dicht dingen (8081-8090).

Daarnaast werden oude instellingen van mijn DMZ opnieuw geactiveerd. In het verleden heb ik DMZ gebruikt. Dit heb ik na problemen uitgeschakeld. Echter vanochtend kwam ik er achter dat deze ineens weer aan stond.

Eveneens lijkt IPv6 poorten open zetten in de Firewall niet meer te werken. Ik heb hiervoor een topic aangemaakt;

 


Dus als ik het goed begrijp worden de updates weer uitgerold?


Gisternacht heb ik de nieuwe update gekregen.

Het viel mij op dat ik een deel van mijn port forwarding in die update verloren ben.

Alle ranges die ik open had staan (bijv 8080-8090), hielden alleen hun eerste poort (in dit geval 8080), met als gevolg dat de rest van de poorten dicht dingen (8081-8090).

Daarnaast werden oude instellingen van mijn DMZ opnieuw geactiveerd. In het verleden heb ik DMZ gebruikt. Dit heb ik na problemen uitgeschakeld. Echter vanochtend kwam ik er achter dat deze ineens weer aan stond.

Eveneens lijkt IPv6 poorten open zetten in de Firewall niet meer te werken. Ik heb hiervoor een topic aangemaakt;

 

Dit is geen reguliere software upgrade. Men is de volledige interne software aan het vervangen en daar zit ook een transitie in van alle voorheen gemaakte instellingen. Aan de hand van uw verhaal gaan daar dus zaken in verloren, of worden onjuist geinterpreteerd. Dat de ipv6 poorten configuratie niet meer werkt lijkt me een software implementatie fout die hersteld moet worden.


@mathijs1994 goed dat je een eigen topic aangemaakt hebt voor je IPV6 vraag! We komen daar binnen enkele werkdagen aan toe. Voor wat betreft je andere vraag: het is inderdaad geen reguliere update. Dus ik weet niet of het de bedoeling is dat er zaken verloren gaan. Ik geef dit intern door!


Hi all,

Ik zet dit topic tijdelijk op slot. Indien/zodra we weer verder gaan met het aanvragen van de update zet ik het weer open. Waarom? Zodat we alle feedback en vragen centraal hebben op de plek waar het hoort. En dat is hier:

 

In versie V12.C.23.04.16 zitten veel onderwater probleemoplossingen. Verder werkt het feedbackformulier (gebruik 'm ook vooral!), maar ook de upgrade-knop. Dan kun je voortaan de updates uitvoeren wanneer het jou uitkomt zodra er een nieuwe versie beschikbaar is. 

Als je de update naar V12.C.23.04.16 hebt gemist, dan is het wachten op een ‘veegronde’. Ik weet nog niet wanneer dat zal zijn.