Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 203 reacties
  • 8104 keer bekeken
Toon eerste bericht

203 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 16, 2025

En wanneer kunnen we een fatsoenlijke DHCP krijgen waar we makkelijk een IP adres kunnen vrijgeven en aan een ander apparaat koppelen? Ik heb nu een IP adres dat ik niet kan vrijgeven.

Ook zou het fijn zijn als random ip adressen met MAC filtering werkt.

En ik zou het heel fijn vinden om de update op een zelfgekozen moment te kunnne doen zodat ik niet 's ochtends met een niet functionerend netwerk zit. Doordat alle gereserveerde IP adressen opeens niet meer gereserveerd zijn.

En het zou fijn zijn als kanaalnummmer toewijzingen niet meer plotsklaps door de MODEM ergens anders op wordt gezet voor zowel de BOX V12 als de SW2.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Kan het kloppen dat je het IP-adres wat je nu wilt gebruiken in het verleden hebt gereserveerd voor een ander apparaat? En dat het apparaat nu niet meer verbonden is? Dan raad ik je aan om het apparaat weer even te verbinden, zodat je de reservering kan verwijderen. 

En wat bedoel je precies met random IP-adressen in combinatie met MAC-filtering? Het idee met MAC filtering is dat je een specifiek apparaat weert van je netwerk en niet een IP-adres. Of denk ik verkeerd? 

Ben je toevallig van de oude fabriekssoftware gemigreerd naar de KPN Software? Of had je deze webinterface al? Als je nu pas gemigreerd bent, dan kun je in de toekomst zelf kiezen wanneer je een update uitvoert. Dat gaat via de upgrade-knop onder Instellingen. Dit kon ook al als je al op de KPN Software zat. Het wil wel voorkomen dat bij een migratie de reservering van de IP-adressen niet goed meegenomen wordt. Maar dat gaat niet nogmaals voorkomen, omdat we je in de toekomst gewoon updaten binnen de KPN Software. 

Gaat dit om kanalen voor het 5 GHz-signaal? Dan kan het voorkomen dat wanneer je sommige kanalen kiest, het master apparaat deze toch moet aanpassen. Dit zijn zogenaamde DFS-kanalen en gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dat betekent dat wanneer het modem zo'n signaal detecteert, het gelijk een ander kanaal kiest voor de Wifi. Het wordt zeer uitgebreid op Tweakers uitgelegd hoe dat precies zit. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 16, 2025

Arjan,

Ik bedoelde ook Random MAC's.

Nee ik gebruik de nieuwe interface al een tijdje.

5 GHz kanalen tot en met 64. Dus niet vanaf 100 en hoger die voor RADAR e.d. bedoeld zijn.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah dat maakt het duidelijker. Ik snap je punt, want je kunt niet apparaten op voorhand toevoegen die je niet op je netwerk wilt hebben. De MAC filtering werkt voor de KPN Software net andersom. Het apparaat dient eerst verbonden te zijn geweest en dan kun je het weghalen uit de lijst van toegestane apparaten. Misschien dat we daar in de toekomst nog iets mee gaan doen. 

Ook onder de 64 zitten een aantal DFS-kanalen 😉

• Deelnemer
  • December 17, 2025

Door de reset wordt in ieder geval de connectie met het KPN beheerplatform weer goed tot stand gebracht. Op die manier zal de Box 12 zo snel als mogelijk de software update krijgen. Er zijn achter de schemren namelijk verbeteringen uitgevoerd aan het beheerplatform. 

De reset wil niet met zekerheid zeggen dat de update ook direct wordt binnengehaald op de nieuwe Box 12. Zoials al wel aangegeven wordt saowieso de connectie goed tot stand gebrach, dus dan is sowieso jouw Box 12 in beeld om eventueel de update via een extra push achter de schermen alsnog binnen te halen. 

Bijna vakantie Jeroen? Dat zijn wel érg veel typefouten. 😜

Hoi,

Heb vanmorgen de fabrieksreset gedaan. Helaas werd de nieuwe firmware niet direct binnengehaald tijdens het opstarten. Hoe lang moet ik wachten totdat de firmware automatisch binnengehaald wordt? Hopelijk werkt het nu wel, nu de connectie opnieuw is gemaakt. Duimen dus…

Gr. Guido

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 17, 2025

YES! Net de update voor het modem binnengehaald via de webinterface en ein-de-lijk doen mijn wifipunten het weer. Die hoefde ik niet eens te resetten en/of aan te sluiten op het modem, maar gingen automatisch mee (beide Synced status mét verbonden apparaten).

DANK!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 17, 2025

Het handmatig updaten is (via de app) intussen beschikbaar. De update verloopt snel en daarna werkt het inloggen vanaf de iPhone op het modem ook weer. Het laden van de topologie op de iPhone werkt echter nog niet, dit blijft crashen. Ik kijk uit naar de SW2 update! 👍🏻

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 17, 2025

Hoi,

Heb vanmorgen de fabrieksreset gedaan. Helaas werd de nieuwe firmware niet direct binnengehaald tijdens het opstarten. Hoe lang moet ik wachten totdat de firmware automatisch binnengehaald wordt? Hopelijk werkt het nu wel, nu de connectie opnieuw is gemaakt. Duimen dus…

Gr. Guido

Goedemorgen ​@GuidodV , kun je ook eens in de MijnKPN app checken of je kunt upgraden?

• Deelnemer
  • December 17, 2025

Hoi,

Gr. Guido

Goedemorgen ​@GuidodV , kun je ook eens in de MijnKPN app checken of je kunt upgraden?

Goedemorgen Jan,

In de app zie ik de optie firmware upgraden niet. Ik heb zowel in de MijnKPN app als in KPN thuis gekeken. Zie ik iets over het hoofd?

Gr. Guido

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 17, 2025

Door de reset wordt in ieder geval de connectie met het KPN beheerplatform weer goed tot stand gebracht. Op die manier zal de Box 12 zo snel als mogelijk de software update krijgen. Er zijn achter de schemren namelijk verbeteringen uitgevoerd aan het beheerplatform. 

De reset wil niet met zekerheid zeggen dat de update ook direct wordt binnengehaald op de nieuwe Box 12. Zoials al wel aangegeven wordt saowieso de connectie goed tot stand gebrach, dus dan is sowieso jouw Box 12 in beeld om eventueel de update via een extra push achter de schermen alsnog binnen te halen. 

Dat is ook wat we zeiden, Guido. Omdat jij nog niet gemigreerd was, ook niet met je vorige modem, valt niet met zekerheid te zeggen wanneer de migratie-update precies komt. Het is dan mogelijk dat het gebeurt getriggerd door de reset. Maar het kan ook zijn dat je even moet afwachten tot je wordt meegenomen in een van geautomatiseerde bijtrekgroepjes. Dan kan het een aantal dagen duren voor je aan de beurt bent. Je gaat in ieder geval op korte termijn over.

In de app zie ik de optie firmware upgraden niet. Ik heb zowel in de MijnKPN app als in KPN thuis gekeken. Zie ik iets over het hoofd?

Dat klopt. Dat zie je in de app alleen als je al over bent naar de KPN Software.

• Deelnemer
  • December 17, 2025

Dat is ook wat we zeiden, Guido. Omdat jij nog niet gemigreerd was, ook niet met je vorige modem, valt niet met zekerheid te zeggen wanneer de migratie-update precies komt. Het is dan mogelijk dat het gebeurt getriggerd door de reset. Maar het kan ook zijn dat je even moet afwachten tot je wordt meegenomen in een van geautomatiseerde bijtrekgroepjes. Dan kan het een aantal dagen duren voor je aan de beurt bent. Je gaat in ieder geval op korte termijn over.

Dat klopt. Dat zie je in de app alleen als je al over bent naar de KPN Software.

Oke, duidelijk! Dan wacht ik nog eventjes…. Dank!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Zojuist heb ik handmatig de software binnen kunnen halen en het is geïnstalleerd.

Liep het vlekkeloos, nee niet helemaal , de extender in de keuken was paired , maar daar heb ik stroom eraf gehaald even gewacht en die is nu ook synced.

Er valt mij nu wel een ding op en vraag mij af dat goed is?

Ik heb 2 extenders bedraad aangesloten en 2 draadloos.

De extenders die draadloos zijn aangesloten daar kan bij het tabje wifiradio niks veranderen, de waardes zijn greyout., dus kanaal nr of de wifi standaard, etc is niet te veranderen.

Bij de extenders die via utp met modem verbonden zijn, daar kan het wel.

Is dit een bug of hoort het vanaf nu zo??

• December 17, 2025

De extenders die draadloos zijn aangesloten daar kan bij het tabje wifiradio niks veranderen, de waardes zijn greyout., dus kanaal nr of de wifi standaard, etc is niet te veranderen.

Het eind antwoord is aan een KPN medewerker maar voor de  onbedraad aangesloten wifi punten lijkt dat logisch want dan regelt het mesh principe deze zaken het protocol 802.11 s. Een bedraad aangesloten wifi punt gebruikt alleen het mesh protocol om met een onbedraad punt te communiceren.  En in principe zou elk wifi punt de waarden uit de modemrouter moeten overnemen, dus dat deze opties er zijn voor bedraad verbonden wifi punten hebt is bijna vreemd.

Zijn die vier accespunten hetzelfde type?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Het eind antwoord is aan een KPN medewerker maar voor de  onbedraad aangesloten wifi punten lijkt dat logisch want dan regelt het mesh principe deze zaken het protocol 802.11 s. Een bedraad aangesloten wifi punt gebruikt alleen het mesh protocol om met een onbedraad punt te communiceren.  En in principe zou elk wifi punt de waarden uit de modemrouter moeten overnemen, dus dat deze opties er zijn voor bedraad verbonden wifi punten hebt is bijna vreemd.

Zijn die vier accespunten hetzelfde type?

Ja alle 4 de accespunten zijn van het zelfde typen.

Wat je zegt klinkt meer dan logisch, maar hier is het altijd zo geweest dat zowel de V12 modem als de 4 accespunten op een apart kanaal gezet konden worden, niet dat ik dat wilde , want ik moest dat geregeld corrigeren.

De 2 accespunten die ik bedraad heb aangesloten , kan ik dus wel andere waarden invullen als dan bij mijn V12 modem staan.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

Hier is de update vanacht geïnstalleerd, hopelijk gaat het nu beter met de SW2 punten.

Forum|alt.badge.img
  • December 17, 2025

Net mbv de mijnkpn app de update geïnstalleerd, verliep vlekkeloos, klasse!

Ben erg benieuwd of mijn probleem paired not synced op de SW2 nu eindelijk verholpen is. Dit treed na een herstart van het modem steeds precies na 7 dagen de kop op. Fingers crossed!

• December 17, 2025

Als ik het nu goed begrijp is deze update voor de Box 12 voldoende om mijn EW zelf te kunnen updaten naar EW.C.25.14.02 dan is het hooguit afwachten welke eerder wordt gepushed of tot de update functie van de box12 zelf actief is.

De Box 12 was eerder. En zelf te installeren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Ben erg benieuwd of mijn probleem paired not synced op de SW2 nu eindelijk verholpen is. Dit treed na een herstart van het modem steeds precies na 7 dagen de kop op. Fingers crossed!

En wat ik beschreef m.b.t. de SW2 punten (onbedraad)  , kan je daar nog wel de kanaal nr en etc veranderen?

• December 17, 2025

Het handmatig updaten is (via de app) intussen beschikbaar. De update verloopt snel en daarna werkt het inloggen vanaf de iPhone op het modem ook weer. Het laden van de topologie op de iPhone werkt echter nog niet, dit blijft crashen. Ik kijk uit naar de SW2 update! 👍🏻

Het laden van de topologie werkt in mijn Windows browsers ook niet!
Alleen het aantal apparaten en extenders wordt vermeld, geen lijst. 
En onder Verbonden apparaten zie je ook geen actieve apparaten, alle apparaten (ook de actieve) worden vermeld als niet meer verbonden! 

Forum|alt.badge.img
  • December 17, 2025

En wat ik beschreef m.b.t. de SW2 punten (onbedraad)  , kan je daar nog wel de kanaal nr en etc veranderen?

3 SW2 bedraad aangesloten, dus geen idee

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Het laden van de topologie werkt in mijn Windows browsers ook niet!
Alleen het aantal apparaten en extenders wordt vermeld, geen lijst. 
En onder Verbonden apparaten zie je ook geen actieve apparaten, alle apparaten (ook de actieve) worden vermeld als niet meer verbonden! 

Dat m.b.t. de toplogie werkt  hier dan weer wel . en bij verbonden apparaten wordt ook alles netjes weer gegeven.

Wat ik nu wel weer merk is dat mijn ringbel weer gaat “lopen” die blijft dus niet op acces punt staan welke het dichtste bij is 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

3 SW2 bedraad aangesloten, dus geen idee

Toch bedankt voor terugkoppeling

• Nieuwkomer
  • December 17, 2025

Update is geweest. Maar de naam van mijn (verborgen) extra 2.4Ghz Wifi was achter de underscore gewijzigd in “_ExtraWiFi2G” ipv mijn ingestelde “_IoT”. Dus al mijn wifi gebonden IoT apparatuur werkten niet.
AP naam weer gewijzigd in de mijne en alles ok

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Ik zie dat ik ook handmatig kan updaten. Mooi klusje voor vanavond. Hopelijk is hiermee het paired/synced issue opgelost maar dat zien we over een week dan ergens. Het duuurde bij mij ongeveer een week voordat de status weer op paired kwam.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Exact ook mijn bevinding. Ik ga vanavond de handel een schop geven.