Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 203 reacties
  • 8110 keer bekeken
Toon eerste bericht

203 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

De extenders die draadloos zijn aangesloten daar kan bij het tabje wifiradio niks veranderen, de waardes zijn greyout., dus kanaal nr of de wifi standaard, etc is niet te veranderen.

Bij de extenders die via utp met modem verbonden zijn, daar kan het wel.

Is dit een bug of hoort het vanaf nu zo??

Het eind antwoord is aan een KPN medewerker maar voor de  onbedraad aangesloten wifi punten lijkt dat logisch want dan regelt het mesh principe deze zaken het protocol 802.11 s. Een bedraad aangesloten wifi punt gebruikt alleen het mesh protocol om met een onbedraad punt te communiceren.  En in principe zou elk wifi punt de waarden uit de modemrouter moeten overnemen, dus dat deze opties er zijn voor bedraad verbonden wifi punten hebt is bijna vreemd.

Zijn die vier accespunten hetzelfde type?

Zojuist heb ik handmatig de software binnen kunnen halen en het is geïnstalleerd.

Liep het vlekkeloos, nee niet helemaal , de extender in de keuken was paired , maar daar heb ik stroom eraf gehaald even gewacht en die is nu ook synced.

Er valt mij nu wel een ding op en vraag mij af dat goed is?

Ik heb 2 extenders bedraad aangesloten en 2 draadloos.

De extenders die draadloos zijn aangesloten daar kan bij het tabje wifiradio niks veranderen, de waardes zijn greyout., dus kanaal nr of de wifi standaard, etc is niet te veranderen.

Bij de extenders die via utp met modem verbonden zijn, daar kan het wel.

Is dit een bug of hoort het vanaf nu zo??

Dat was in vorige opties puur een cosmetisch iets dat je dat kon veranderen. Onder de motorkap deden die opties niets. Dat had ik al eens gevraagd hier in een topic. Deze opties zouden in toekomstige updates daarom grayed out worden en dat lijkt nu dus gedaan te zijn. De wifi instellingen op de master worden (en werden) al overgenomen door de SW punten.

• December 17, 2025

Ik heb een probleem ervaren met mijn Synology NAS (420j).

Na de modem update (welke dus automatisch werd uitgevoerd) zie ik in de logs van de NAS dit:

(IP en DDNS van ** voorzien hier)

Error,System,2025/12/15 03:27:14,SYSTEM,System failed to get External IP.
Info,System,2025/12/15 03:15:22,SYSTEM,System successfully registered [**.**.**.**] to [****] in DDNS server [Synology].
Info,System,2025/12/15 03:15:07,SYSTEM,[LAN 1] link up.
Info,System,2025/12/15 03:14:42,SYSTEM,[LAN 1] link down.
Info,System,2025/12/15 03:14:03,SYSTEM,[LAN 1] link up.
Info,System,2025/12/15 03:13:53,SYSTEM,[LAN 1] link down.

Mijn NAS was sindsdien niet meer bereikbaar vanaf buiten. En aangezien ik niet thuis was en elders aan het werk was kon ik de hele dag mijn data en services niet meer gebruiken. Pas toen ik weer thuis was heb ik een reboot van de NAS kunnen doen en alles weer werkt zoals het hoort.

Dit is problematisch omdat ik afhankelijk ben van mijn services en data en ik niet altijd fysiek aanwezig ben om de problemen op te lossen. De NAS was dus niet in staat zich te herstellen. Waarom en waar het probleem zat weet ik niet. Maar het geeft mij wel aan dat een automatische update mijn werk kan frustreren. Een dergelijke firmware update is dus eigenlijk alleen gewenst als ik fysiek aanwezig ben om devices te herstarten. Dus expliciet mijn moment kiezen om een update uit te voeren.

Ik zie nergens een optie om auto updates uit te schakelen. Of kijk ik verkeerd?

Als deze optie er niet is dan vraag ik hierbij om een wijziging zodat dit wel mogelijk is. Ik wil vermijden dat mijn netwerk en devices opeens hun werk niet meer doen omdat er plots een update uitgerond wordt zonder dat ik dat weet en de tijd kan nemen om dit onder toezicht te doen.

Dat probleem van geen externe verbinding kunnen gebruiken zie ik ook bij mijn oude Asus router die ik als AP gebruik. Die kan ik sinds een poosje ook niet meer van buitenshuis benaderen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Ja hoorrrr , hier staat SW2 punt welke in de keuken staat weer op rood en paired ,

Dit wordt allemaal wel heel treurig

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 17, 2025

Ook met deze versie krijg ik geen informatie te zien als ik de optie thuispagina aanklik. De pagina gaat dan naar blank of komt weer op de mainpagina uit. Dit op een ipad met Safari een MS Edge. Beide geven dezelfde problemen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Ik ben er wel klaar mee, kost mij 80 euro per uur , maar daar eet ik geen boterham minder van.

De goede man of vrouw mag kijken wat er hier steeds mis gaat . 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Ik ben er wel klaar mee, kost mij 80 euro per uur , maar daar eet ik geen boterham minder van.

Ik ga vanavond Box12 updaten. Eens kijken wat mijn bevindingen zijn. Bij mij duurt het altijd een week voordat ik de paired status weer zie.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Ik ga vanavond Box12 updaten. Eens kijken wat mijn bevindingen zijn. Bij mij duurt het altijd een week voordat ik de paired status weer zie.

Nou hier is al dus 1 SW2 punt op paired komen te staan,  ik heb dat punt een reset gegeven ( sate prikker ) net zolang ding paars werd, daarna met utp aangesloten, maar toch later weer paired.

Misschien dat ik wat verkeerd doe, daarom mag monteur hier alles gaan resetten en op nieuw opbouwen.

Dat resetten heb ik zelf al paar keer gedaan afgelopen tijd, maar daar ben ik gewoon zelf totaal klaar mee.

Topologie ziet er goed uit, maar goed dat vind ik zelf minst belangrijke .

Bij verbonden apparaten krijg ik gewoon alle info te zien, maar dat gaat dus bij sommige andere hier dus niet goed, als ik dat goed begrepen heb

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Ik ga het ontdekken na de update vanavond. Ik vermoed dat ik daarna de SW moet resetten. Dan duurde het voorheen ongeveer een week voor ik op paired kwam. We gaan het beleven en zal bevindingen delen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Ik ga het ontdekken na de update vanavond. Ik vermoed dat ik daarna de SW moet resetten. Dan duurde het voorheen ongeveer een week voor ik op paired kwam. We gaan het beleven en zal bevindingen delen.

Ja resetten is zeer zeker aan te raden,  hier een SW2 punt gaf geen foutmelding,  was in topologie groen

En in scherm voor dat je inlogt in je V12 staan alle SW2 punten, daar zou ook alles goed zijn, echter als ik daar klikte op het IP nr , werd er niet ingelogt en melding in trend van niet bereikbaar.

Reset heeft opgelost 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 17, 2025

Even melden, dat de upgrade helemaal goed is gegaan. KPN een plus alles werkt en is voorzien van de laatste versie. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 17, 2025

Nou vanochtend de knop gezien in de webinterface en daarop geklikt, na de update werkte alles gewoon goed, geen enkele instelling was verloren gegaan.

Goed gedaan!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Nou…

Ik heb de update binnen. Via de mijnKPN app heb ik de update geforceerd voor Box12. Ik werd opgedragen om thee te gaan zetten en dat deed ik. En voila na ongeveer 10 minuten was de update een feit. Dat had ik ook wel verwacht maar ik had gezien de ervaringen eerder ook verwacht dat Superwifi niet meer verbonden was met Box12. Na een controle bleek ook dit gewoon het geval en de wireless backhaul op volle snelheid. Status synced.

Op de iPad ook even in de webinterface ingelogd in Box12. De lay-out is dan echt een drama (hier moet aandacht voor komen beste KPN) maar mij ging het even om de inhoud en dan met name de topologie met verbonden apparatuur. SW is netjes zichtbaar met een strakke groene lijn: OK.

Maar… ik wilde roaming testen met mijn iPhone. En de enige iPhone die ik zag was mijn iPhone van het werk. Mijn privé iPhone was toch echt online met een dynamisch IP uit de DHCP range. Alleen de vaste apparatuur krijgt bij mij een reserved IP. Mijn switch en Hue bridge hebben een statisch IP buiten de DHCP range.

Dat werkt allemaal goed. Maar waar is mijn iPhone. Naar boven, en daar bleek iPhone niet te verschijnen op SW. Mhhhh. Lang verhaal kort. Ik heb de iPhone uitgezet en toen zag ik mijn iPhone verschijnen in de lljst met niet meer verbonden apparatuur. Weer aanzetten van de iPhone leverde weer een verdwenen iPhone op. iPhone weer uit en deze uit de lijst met niet meer verbonden apparatuur gegooid. iPhone aan en… daar is ie.

Roaming getest met mijn mobiele devices en tot mijn vreugde zie ik watch, iPhone en iPad netjes verschijnen op Box12 bij het naar beneden lopen. Dit werkt weer 😀

Besloten om de lijst met niet meer verbonden apparatuur compleet op te schonen met de wetenschap van hierboven. Betekent wel dat ik mijn keurig geregistreerde apparatuur weer opnieuw kan gaan reserveren schat ik zo in. Maar ik weet nu wel waarom mijn speelgoed niet allemaal meer zichtbaar was in de verbonden apparatuur lijst. Daar is toch iets niet goed gegaan bij de update naar KPN software lijkt mij. Zou ik toch even doorgeven aan het team beste KPN. Dus mis je apparatuur terwijl ze wel online zijn dan is dit de oplossing.

Nu is het afwachten op de wireless backhaul stabiliteit na een paar dagen tot een week. Want dat was het probleem waardoor de paired status de roaming onmogelijk maakte.

En als klap op de vuurpijl haal ik nu weer mijn maximale snelheid op mijn devices. Dat wil zeggen dat mijn abonnement weer de beperkende factor is geworden zoals dat te verwachten is met deze hardware.

Voor nu ben ik tevreden.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 17, 2025

Mooie review Roy, daar hebben ze wat aan bij het update team. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Lees het inderdaad als een en al positiviteit met wat kritische kanttekeningen die ik proefondervindelijk ontdekt heb net. Nu fingers crossed dat de wireless badkhaul stabiel blijft na een paar dagen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Lees het inderdaad als een en al positiviteit met wat kritische kanttekeningen die ik proefondervindelijk ontdekt heb net. Nu fingers crossed dat de wireless badkhaul stabiel blijft na een paar dagen.

Ervaring hier leert dat als alles is ingesteld dat dan na een uurtje of 2 een en ander toch nog gefinetuned wordt.

Ik kijk het nu vannacht aan, want als het zo blijft dan kan ik de monteur afbestellen

• Nieuwkomer
  • December 17, 2025

Deze update heeft twee keer mijn modem gebricked.

Lijkt te zijn door ipv6 uit te zetten. Mijn modem met ipv6 al zeker jaar uit begaf het paar dagen geleden. Krijgt geen verbinding meer met internet en webui is extreem traag.

Vandaag nieuw modem gekregen, ik steek hem in, heb internet, ik zet vervolgens ipv6 uit en doe een firmware update en bricked net als mijn oude modem.

Restarten, restarten samen met glasvezel doos restarten, ipv6 aanzetten en restarten, volledige factory reset via knop, werkt allemaal niet. Beide modems verbinden niet meer met internet, gewoon bricked.

Morgenvroeg weer bellen. Was net kwart over 6. Heb gelukkig router van buurman kunnen gebruiken (dus ligt sowieso niet aan internet aan de muur).

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Dat is minder ​@DnDave maar goed dat je dit signaal afgeeft hier. Problemen zijn er om opgelost te worden.

@ivo46 je hebt nu je netwerk online zoals gewenst? Ik had niet heel veel last van het niet roamen door de paired status omdat ik ook met Box12 alleen afdoende wifi heb. Ik heb SW vooral voor mijn tv+ en dat bleef gewoon goed werken. Maar juiste roaming is wel beter merk ik momenteel vooral aan mijn mobiele devices.

Ik analyseer de komende week kritisch mijn netwerk. Hopelijk is het lek boven nu. Hoopgevend is dat alles meteen correct in de lucht kwam na de update hier.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Dat is minder ​@DnDave maar goed dat je dit signaal afgeeft hier. Problemen zijn er om opgelost te worden.

@ivo46 je hebt nu je netwerk online zoals gewenst? Ik had niet heel veel last van het niet roamen door de paired status omdat ik ook met Box12 alleen afdoende wifi heb. Ik heb SW vooral voor mijn tv+ en dat bleef gewoon goed werken. Maar juiste roaming is wel beter merk ik momenteel vooral aan mijn mobiele devices.

Ik analyseer de komende week kritisch mijn netwerk. Hopelijk is het lek boven nu. Hoopgevend is dat alles meteen correct in de lucht kwam na de update hier.

Hier kwamen 2 SW2 punten niet geheel goed uit de update maar heb ik kunnen verhelpen.

Roaming werkt nu wat ik tot nu toe heb gezien beter dan voor de update ( als je tenminste bedoelt dat als je bijv met je mobiel naar boven gaat dat sw punt boven de telefoon oppikt).

Alleen wifi van de V12 daar red ik het gewoon niet mee, toen ik hier kwam wonen wilde ik eigenlijk de splitter in de meterkast en de v12 modem gewoon in de woonkamer ( dat het een slimme KPN monteur toen zo gedaan en was ik zeer blij mee),  maar monteur hier die had niet veel zin en deed volgens mij net alsof hij het niet snapte en hangt modem  hier op de meest slechte plek die je kan bedenken ( meterkast)

Momenteel draait modem zo 'n 8 uur op de nieuwe software en los van het begin, gaat het nu goed.

Als morgen vroeg het nog zo is dan zeg ik monteur af.

Mocht het wel nodig zijn, dan laat ik een een 2e utp kabel trekken door de monteur zodat splitter in de meterkast kan en mijn modem gewoon in de woonkamer.

En met de nieuwe update kan ik dus bij de draadloze wifipunten niet meer onafhankelijk instellen van de master, die  melding krijg ik daar nu te zien en dat was eerst niet zo.

Maar ik zou het fijn vinden als een Moderator hier op het laatste een keer antwoord op geeft

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Dat kon eerder ook al niet ​@ivo46 . Dat je de SW onafhankelijk dacht te kunnen instellen was vooral cosmetisch. Ik dacht dat eerst ook maar bij mij werd dat steeds weer teruggezet. Ik kreeg toen al het antwoord vanuit een moderator dat het een fout in de software was dat je de keuze kon maken om af te wijken van de master. Dat werd onder de motorkap ook niet gedaan.

Met roaming bedoel ik inderdaad dat je device connect met het punt waar de verbinding het beste is. Door de paired status door problemen in de wireless badkhaul tussen box12 en SW werkte roaming niet meer. Daarvoor moet de status synced zijn zodat de apparatuur elkaar kunnen updaten over de status van devices schat ik in.

Ik had er gelukkig weinig last van omdat in paired status SW wel functioneert. En ik heb die vooral voor het draadloos verbinden van de tv+ boven. En tja, die is toch statisch gepositioneerd.
In jouw geval is het vervelender inderdaad al merk ik dat ik nu toch weer veel meer speed heb. Hopelijk blijft het nu stabiel ook voor jou. Ik juich stiekem vast maar analyseer de komende week kritisch.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 17, 2025

Dat kon eerder ook al niet ​@ivo46 . Dat je de SW onafhankelijk dacht te kunnen instellen was vooral cosmetisch. Ik dacht dat eerst ook maar bij mij werd dat steeds weer teruggezet. Ik kreeg toen al het antwoord vanuit een moderator dat het een fout in de software was dat je de keuze kon maken om af te wijken van de master. Dat werd onder de motorkap ook niet gedaan.

Met roaming bedoel ik inderdaad dat je device connect met het punt waar de verbinding het beste is. Door de paired status door problemen in de wireless badkhaul tussen box12 en SW werkte roaming niet meer. Daarvoor moet de status synced zijn zodat de apparatuur elkaar kunnen updaten over de status van devices schat ik in.

Ik had er gelukkig weinig last van omdat in paired status SW wel functioneert. En ik heb die vooral voor het draadloos verbinden van de tv+ boven. En tja, die is toch statisch gepositioneerd.
In jouw geval is het vervelender inderdaad al merk ik dat ik nu toch weer veel meer speed heb. Hopelijk blijft het nu stabiel ook voor jou. Ik juich stiekem vast maar analyseer de komende week kritisch.

Hier beneden heb zie ik bij mijn Pixel 9a dat snelheid hoger is.

Wat gezegd wordt over onafhankelijk instellen dat geloof ik best wat er gezegd wordt en is logisch, maar hier gebeurde het toch echt dat de draadloze sw punten uit zichzelf van kanaal verwisselde en anders was dan modem.

Maar goed nu kan het hier dus niet meer,  maar het kan dus nog wel bij de bedraade sw punten.

Maar los van de kleine sputtering in het begin ben ik nu tevreden met het netwerk,  en mag ook hopen dat het nu eindelijk ook zo blijft

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Dat hoop ik ook ​@ivo46. Frustie als je netwerk niet lekker draait. Zeker met al die connected devices tegenwoordig.

Forum|alt.badge.img

Na de update, heb ik met diverse aparaten problemen als de wifi afscherming aan staat.

Deze kunnen niet verbonden worden.

Verder lijkt het stabiel en vlot (kan ook het tijdstip zijn, alle puber slapen ipv streamen 😉)

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 18, 2025

Vanmorgen de modem update ontvangen en alles werkt naar tevredenheid…..op een ding na.

Die modem layout op een iPad blijft nog steeds niet werkbaar. In de portrait stand niet om aan te zien en als je in de landscape stand gaat springt die bij de keuze Thuisnetwerk op tilt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 18, 2025

Vanmorgen de modem update ontvangen en alles werkt naar tevredenheid…..op een ding na.

Die modem layout op een iPad blijft nog steeds niet werkbaar. In de portrait stand niet om aan te zien en als je in de landscape stand gaat springt die bij de keuze Thuisnetwerk op tilt.

Eens 😀

Jasper van KPN
Moderator

Na de update, heb ik met diverse aparaten problemen als de wifi afscherming aan staat.

Deze kunnen niet verbonden worden.

Dat gebeurde voor de update nog niet, als ik je goed begrijp ​@J. Zuyderduyn? Wat gebeurt er precies als je die apparaten probeert te vinden, krijgen ze geen verbinding, geven ze een error bij het verbinden of iets anders?