Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 203 reacties
  • 8131 keer bekeken
Toon eerste bericht

203 reacties

• December 19, 2025

@ivo46 het antwoord op jouw vraag staat in het screenshot en dat bevestigd mijn gedachte die ik eerder al schreef. Het is geen bug dit is de bedoeling.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 19, 2025

Ja dat had je geschreven  en klinkt ook logisch,  maar dit heb ik dus pas sinds de laatste update.

Zolang ik de V12 heb was dat dus niet zo, heeft dan die bug er zolang ingezeten????

En daar hoor ik graag een moderator over

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 19, 2025

Er komt geen verbinding tot stand. Het lijkt erop dat de verbinding geblokkeerd wordt.

Mac filter uit en het werkt prima. Dus dat uit en het werkt.

Ik ga toch nog even doorvragen, ​@J. Zuyderduyn, zodat ik helemaal duidelijk heb wat er gebeurt. Want dat is ook wat het Mac filter hoort te doen, tenzij je een apparaat expliciet op de toestemmingslijst hebt gezet. Heb je dat ook gedaan voor elk van de apparaten die niet wil verbinden?
Dus dat je in dit scherm via de dropdown elk apparaaat dat wel op de wifi mag hebt toegevoegd. Of alle op dat moment verbonden wifi-apparaten in 1x hebt toegevoegd met de grote blauwe knop. Zodat de apparaten vervolgens in de lijst onderaan de pagina staan. En dan daarna de Wifi afscherming aanzetten. 

Zou graag de nieuwe versie willen testen, maar geen mogelijkheid om te updaten. 
Modem geeft nog steeds aan dat de service niet beschikbaar is, is er een manier om dat te forceren. 

Per rond de middag zou je nu de update handmatig moeten kunnen installeren via web interface of MijnKPN app, ​@supernova.

Zou dit niet je browser cache kunnen zijn? 

Heb ik ook al aan gedacht, maar denk het toch niet.

In meerdere browsers op de router ingelogd, zelfde resultaat, ook na legen cache.

Heel gek dit, ​@FLaDin. En ik heb er ook niet direct een verklaring voor. Kun je wat meer vertellen over wat voor apparaten je in je thuisnetwerk hebt?

Beste Erik ik zal me beperken tot de typen apparaten en voordat je opmerkingen over de Devolo apparaten gaat maken, die hangen er al langer in en zonder problemen tot aan de update ;-) 

Apple devices, Samsung, HomeWizard stekkers en meters, smart TV’s, TV+ box, Chromecast, switches van Netgear en Devolo Magic 2 zowel WiFi als LAN. laptops 

Ik ben de laatste die dat soort opmerkingen zal maken over Devolo's, ​@FLaDin 😄 Ik gebruik ze zelf ook (ander merk). Het kan problemen geven, maar als je een beetje oplet wat je ermee doet, en je elektriciteitsnetwerk is van goede kwaliteit dan werkt het prima. 

Het kan wel zijn dat homeplug, eventueel in combinatie met een switch, in de weergave van de topologie voor issues zorgt. Ik zie zelf namelijk de SW2 die ik via een switch op een homeplug heb zitten niet terug in de topologie. Wel in de lijst met verbonden apparaten, en hij lijkt verder ook wel te werken. Maar dat was ook met de vorige versie al zo. Dus dan is het alsnog gek dat het nu ineens bij jou leeg is. Alle apparaten staan verder wel in de lijst met verbonden apparaaten?

Vraag het nog maar een keer maar wil een van de moderators hier een keer antwoord geven aub?

Zojuist heb ik handmatig de software binnen kunnen halen en het is geïnstalleerd.Liep het vlekkeloos, nee niet helemaal , de extender in de keuken was paired , maar daar heb ik stroom eraf gehaald even gewacht en die is nu ook synced.Er valt mij nu wel een ding op en vraag mij af dat goed is?Ik heb 2 extenders bedraad aangesloten en 2 draadloos.De extenders die draadloos zijn aangesloten daar kan bij het tabje wifiradio niks veranderen, de waardes zijn greyout., dus kanaal nr of de wifi standaard, etc is niet te veranderen.Bij de extenders die via utp met modem verbonden zijn, daar kan het wel.Is dit een bug of hoort het vanaf nu zo??

Goed dat je de update hebt kunnen binnenhalen, ​@ivo46! En dit klopt. Per deze update kun je voor draadloos aangesloten WIfipunten de instellingen niet meer los aanpassen. Dit om te zorgen dat de onderlinge sturing en functionaliteit zo goed mogelijk blijft. Als je daarin iets wilt wijzigen, dan wijzig je de instellingen van het modem, en die synct dat naar de aangesloten Wifipunten. Waarbij dan bekabeld aangesloten punten nog wel eigen instellingen kunnen hebben om dat te overschrijven.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 19, 2025

Modem geeft nog steeds aan dat de service niet beschikbaar is, is er een manier om dat te forceren. 

Per rond de middag zou je nu de update handmatig moeten kunnen installeren via web interface of MijnKPN

Oke, zie het nu nog niet, maar zal nog even wachten.

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • December 19, 2025

IPV6 kan je nu ook een ander DSN geven, en blijft staan in het geheugen.

Waarbij dat eerder het niet lukte.

• December 19, 2025

Zou dit niet je browser cache kunnen zijn? 

Heb ik ook al aan gedacht, maar denk het toch niet.

In meerdere browsers op de router ingelogd, zelfde resultaat, ook na legen cache.

Heel gek dit, ​@FLaDin. En ik heb er ook niet direct een verklaring voor. Kun je wat meer vertellen over wat voor apparaten je in je thuisnetwerk hebt?

Beste Erik ik zal me beperken tot de typen apparaten en voordat je opmerkingen over de Devolo apparaten gaat maken, die hangen er al langer in en zonder problemen tot aan de update ;-) 

Apple devices, Samsung, HomeWizard stekkers en meters, smart TV’s, TV+ box, Chromecast, switches van Netgear en Devolo Magic 2 zowel WiFi als LAN. laptops 

Ik ben de laatste die dat soort opmerkingen zal maken over Devolo's, ​@FLaDin 😄 Ik gebruik ze zelf ook (ander merk). Het kan problemen geven, maar als je een beetje oplet wat je ermee doet, en je elektriciteitsnetwerk is van goede kwaliteit dan werkt het prima. 

Het kan wel zijn dat homeplug, eventueel in combinatie met een switch, in de weergave van de topologie voor issues zorgt. Ik zie zelf namelijk de SW2 die ik via een switch op een homeplug heb zitten niet terug in de topologie. Wel in de lijst met verbonden apparaten, en hij lijkt verder ook wel te werken. Maar dat was ook met de vorige versie al zo. Dus dan is het alsnog gek dat het nu ineens bij jou leeg is. Alle apparaten staan verder wel in de lijst met verbonden apparaaten?

Ik zie helemaal geen apparaten meer, niet in de Topologie en niet in Niet in verbonden apparaten. Alleen in de lijst Niet meer verbonden apparaten worden enkele apparaten genoemd maar ook niet compleet, apparaten die bovendien ook nog eens juist wel verbonden zijn.

Alleen in Thuisnetwerk DHCP-leases worden alle apparaten vermeld inclusief die tweede TV+ box.

Tot de update stond alles juist en volledig in de juiste schermen en lijsten. Alleen mijn tweede KPN TV+ box werd niet getoond (In de mobiele app wordt die ook niet vermeld,) maar dat komt denk ik omdat die achter een tweede switch zit. Daar had ik geen probleem mee. Maar nu heb ik geen in- en overzicht meer.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 19, 2025

Per rond de middag zou je nu de update handmatig moeten kunnen installeren via web interface of MijnKPN

Oke, zie het nu nog niet, maar zal nog even wachten.

Nog niets te zien. Nog steeds update service niet beschikbaar.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik zou het dan nog even een par dagen aankijken ​@supernova. Als het goed is krijg je de update sowieso uiteindelijk automatisch gepushed. 

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • December 19, 2025

IPV6 kan je nu ook een ander DSN geven, en blijft staan in het geheugen.

Waarbij dat eerder het niet lukte.

DNS bedoel ik natuurlijk :)

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 19, 2025

Hallo,

Heb net zelf geupdate naar 25.08.16 vanuit de web interface, dat ging best wel goed.Alleen de WiFi 2 punten heb ik wel een aantal keren spanningsloos moeten maken om die ge-recconnect te krijgen. Nu maar zien of ze gesynced blijven. 

• Nieuwkomer
  • December 19, 2025

Na de update moest ik mijn 2 superwifi 2 punten weerk resetten en aan de modem hangen. Dat gebeurde na de laatste software update van de Box 12 ook al. Iemand die dezelfde ervaringen heeft?

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • December 19, 2025

Na de update moest ik mijn 2 superwifi 2 punten weerk resetten en aan de modem hangen. Dat gebeurde na de laatste software update van de Box 12 ook al. Iemand die dezelfde ervaringen heeft?

Hier geen reset nodig gehad

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 19, 2025

Hier geen reset nodig gehad

Hier wel dat " probleem” gehad

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 19, 2025

Hallo,

Heb net zelf geupdate naar 25.08.16 vanuit de web interface, dat ging best wel goed.Alleen de WiFi 2 punten heb ik wel een aantal keren spanningsloos moeten maken om die ge-recconnect te krijgen. Nu maar zien of ze gesynced blijven. 

Ik had het zelfde, maar op een gegeven moment toch hard reset moeten geven en aan de V12 moeten hangen.

Erwin van KPN
Moderator

Helaas kunnen we niet garanderen dat het zonder dit soort issues ge-update wordt.  We doen ons best om het niet nodig te laten zijn maar het blijft techniek en die kan erg complex en grillig zijn. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 19, 2025

Hier draait alles twee dagen na de update nog als een zonnetje. De roaming werkt weer zoals het hoort en ook mijn topologie is zoals het hoort. Hopelijk blijft dit stabiel werken de komende dagen want dan lijkt het lek, in ieder geval bij mij, boven.

Na de koffiedeal van deze ochtend doet KPN ook met deze update er alles aan om de kritische noten in de laatste dagen van het jaar weg te poetsen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 20, 2025

Hier tot heden nu toe ook een zeer tevreden gebruiker , alles werkt momenteel zoals het hoort te werken😀

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 20, 2025

Heel fijn dat het helemaal goed gaat  ​@ivo46 😊

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 20, 2025

Ook hier werkt het nog steeds goed. Erg blij.

robdammers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 20, 2025

Ik vind het te gek, de nieuwe uitstraling van de app. Alles is veel duidelijker. Als gebruiker heb ik nu veel meer overzicht. Ook fijn dat nu de update gedaan kan worden. Alleen kan ik in de app mijn mening niet kwijt. Het toetsenbord blijft zichtbaar, waardoor ik de tekst niet kan verzenden. 

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 20, 2025

Geen klachten hier. Maar als ik toch wat te zeuren heb…

Telkens als mijn box 12 opstart, maken al mijn draadloze apparaten verbinding vis wifi 4 i.p.v. wifi 5. Die moet ik dan weer opstarten zodat ze weer wifi 5 gebruiken.

Waarschijnlijk iets met de interne opstart volgorde van de box 12. Is het iets om die om te draaien?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 21, 2025

Hoi, Mac adres filtering zou eindelijk weer moeten werken met de nieuwe update. Maar helaas het is onmogelijk om alle actieve wifi apparaten toe te voegen en ook het individueel toevoegen van MAC adressen werkt niet. MAC filtering aanzetten werk wel, alleen kan er dan NIKS meer op de wifi :-(

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 21, 2025

Hoi, Mac adres filtering zou eindelijk weer moeten werken met de nieuwe update. Maar helaas het is onmogelijk om alle actieve wifi apparaten toe te voegen en ook het individueel toevoegen van MAC adressen werkt niet. MAC filtering aanzetten werk wel, alleen kan er dan NIKS meer op de wifi :-(

Dat ga ik de komende week ook eens proberen. Tot nu toe is mijn configuratie nog intact. Dat wil zeggen in sync status en perfecte wifi overal.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het melden ​@Ilse-14. Als je de instructies voor het instellen van MAC filtering doorloopt en je in het blauwe blok alle apparaten die op dat moment actief zijn toevoegt, werkt het dan ook niet? 
Wordt de lijst onderaan met apparaten dan wel aangevuld of blijft deze leeg?

Dat ga ik de komende week ook eens proberen. Tot nu toe is mijn configuratie nog intact. Dat wil zeggen in sync status en perfecte wifi overal.

Goed nieuws dusverre! Ook erg benieuwd naar jouw ervaringen met MAC filtering, dus laat het hier gerust weten als je het getest hebt! 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 21, 2025

Ik heb nu wel iets raars opgemerkt,  ik heb 2 tv ontvangers en bij overzicht zag ik ze beiden, echter nu staat de vip2952 bij  niet verbonden  apparaten??

Ik heb de vip2952 verwijderd bij apparaten , de tv ontvanger opnieuw aangezet , maar komt dan steeds niet voor bij verbonden apparaten.

Als ik de Bekabelde sw2 punt ( waar de tv ontvannger vip2952) op staat aangesloten middels utp  uitzet en daarna opnieuw opstart dan is de vip2952 zichtbaar bij het overzicht .

Echter ondanks de ontvanger aanstaat verdwijnt de vip2952 toch weer naar niet meer verbonden apparaten???

Dit zelfde  bij mij daikin aico,

Maar beiden apparaten blijven wel gewoon werken en de daikin is gewoon benaderbaar via de wifi.

Vraag, hoe kan het dat bijvoorbeeld genoemde apparaten verdwijnen naar niet verbonden apparaten, terwijl ze gewoon aanstaan,  de vip2952 via utp en de daikin airco via wifi?? 

En ter aanvulling, herstart van modem levert maar even de oplossing,  maar voor ik het weet ondanks ze aanstaan gaan ze dus weer naar verwijderde apparaten.