Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 203 reacties
  • 8135 keer bekeken
Toon eerste bericht

203 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Dat is een hele goede vraag ​@ivo46, als de apparaten bij niet verbonden apparaten verschijnen verwacht je niet dat ze het nog doen. Maar zelfs als je tv aan het kijken bent op de bewuste tv-ontvanger staat die daar bij jou?

Ik heb bij mezelf ook meteen gekeken, ik zie daar alleen apparaten staan die ook echt uitstaan of nu niet aanwezig zijn. 

Met deze softwareversie is er ook weer een logging te zien in het modem. Als dit gebeurt, zie je dan iets staan als je kijkt bij Instellingen en Logs?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 22, 2025

Zou dit niet je browser cache kunnen zijn? 

Heb ik ook al aan gedacht, maar denk het toch niet.

In meerdere browsers op de router ingelogd, zelfde resultaat, ook na legen cache.

Heel gek dit, ​@FLaDin. En ik heb er ook niet direct een verklaring voor. Kun je wat meer vertellen over wat voor apparaten je in je thuisnetwerk hebt?

Beste Erik ik zal me beperken tot de typen apparaten en voordat je opmerkingen over de Devolo apparaten gaat maken, die hangen er al langer in en zonder problemen tot aan de update ;-) 

Apple devices, Samsung, HomeWizard stekkers en meters, smart TV’s, TV+ box, Chromecast, switches van Netgear en Devolo Magic 2 zowel WiFi als LAN. laptops 

Ik ben de laatste die dat soort opmerkingen zal maken over Devolo's, ​@FLaDin 😄 Ik gebruik ze zelf ook (ander merk). Het kan problemen geven, maar als je een beetje oplet wat je ermee doet, en je elektriciteitsnetwerk is van goede kwaliteit dan werkt het prima. 

Het kan wel zijn dat homeplug, eventueel in combinatie met een switch, in de weergave van de topologie voor issues zorgt. Ik zie zelf namelijk de SW2 die ik via een switch op een homeplug heb zitten niet terug in de topologie. Wel in de lijst met verbonden apparaten, en hij lijkt verder ook wel te werken. Maar dat was ook met de vorige versie al zo. Dus dan is het alsnog gek dat het nu ineens bij jou leeg is. Alle apparaten staan verder wel in de lijst met verbonden apparaaten?

Ik zie helemaal geen apparaten meer, niet in de Topologie en niet in Niet in verbonden apparaten. Alleen in de lijst Niet meer verbonden apparaten worden enkele apparaten genoemd maar ook niet compleet, apparaten die bovendien ook nog eens juist wel verbonden zijn.

Alleen in Thuisnetwerk DHCP-leases worden alle apparaten vermeld inclusief die tweede TV+ box.

Tot de update stond alles juist en volledig in de juiste schermen en lijsten. Alleen mijn tweede KPN TV+ box werd niet getoond (In de mobiele app wordt die ook niet vermeld,) maar dat komt denk ik omdat die achter een tweede switch zit. Daar had ik geen probleem mee. Maar nu heb ik geen in- en overzicht meer.

Heel gek. Ik heb er geen verklaring voor, ​@FLaDin, en dus ook geen oplossing op dit moment. Ik geef het door aan het modemteam. 

Geen klachten hier. Maar als ik toch wat te zeuren heb…

Telkens als mijn box 12 opstart, maken al mijn draadloze apparaten verbinding vis wifi 4 i.p.v. wifi 5. Die moet ik dan weer opstarten zodat ze weer wifi 5 gebruiken.

Waarschijnlijk iets met de interne opstart volgorde van de box 12. Is het iets om die om te draaien?

Dit zit hem inderdaad in die opstartvolgorde van de wifi, ​@Edokter. Apparaten die hoger kunnen zouden ze na een minuut of vijf gewoon moeten overgaan naar wifi 5 (of 6 als je dat hebt) zonder dat je zelf iets hoeft te doen.

Hoi, Mac adres filtering zou eindelijk weer moeten werken met de nieuwe update. Maar helaas het is onmogelijk om alle actieve wifi apparaten toe te voegen en ook het individueel toevoegen van MAC adressen werkt niet. MAC filtering aanzetten werk wel, alleen kan er dan NIKS meer op de wifi :-(

Dank voor het melden ​@Ilse-14. Als je de instructies voor het instellen van MAC filtering doorloopt en je in het blauwe blok alle apparaten die op dat moment actief zijn toevoegt, werkt het dan ook niet? 
Wordt de lijst onderaan met apparaten dan wel aangevuld of blijft deze leeg?

Heb je dit kunnen testen, ​@Ilse-14? Als het op die manier ook niet werkt, zou je dan eens het modem willen resetten en kijken of het dan wel werkt. Ik heb hier een melding meer van gezien, maar de meeste mensen geven aan dat het werkt zoals zou moeten. Dus het is uitvogelen waar dit dan vandaan komt.

Als ik de Bekabelde sw2 punt ( waar de tv ontvannger vip2952) op staat aangesloten middels utp  uitzet en daarna opnieuw opstart dan is de vip2952 zichtbaar bij het overzicht .

Echter ondanks de ontvanger aanstaat verdwijnt de vip2952 toch weer naar niet meer verbonden apparaten???

Dit zelfde  bij mij daikin aico,

Maar beiden apparaten blijven wel gewoon werken en de daikin is gewoon benaderbaar via de wifi.

Vraag, hoe kan het dat bijvoorbeeld genoemde apparaten verdwijnen naar niet verbonden apparaten, terwijl ze gewoon aanstaan,  de vip2952 via utp en de daikin airco via wifi?? 

Even voor mijn beeldvorming, ​@ivo46, zowel de 2952 als de Daikin verbinden met die SW2? Waarbij de 2952 bekabeld erop zit, en de Daikin via wifi. En de SW2 zelf is bekabeld verbonden met het modem.  

Is die SW2 rechtstreeks bekabeld verbonden, of zit daar wat tussen (switch, homeplug)? Kun je testen wat er gebeurt als je deze SW2 draadloos laat verbinden met het modem?

• Topper
  • December 22, 2025

Bij mij speelt er een raar fenomeen af bij elke update dat telefonie het niet doet. Dit komt mede door dat er lijkt dat er in de config die automatisch vanuit KPN komt dat er 1 nummer incorrect is van mijn vaste telefoonnummer. Hierdoor meld de telefonie account zich niet aan en blijft het icoon rood in de modem pagina. Een fabrieks reset helpt alleen maar dit is wel irritant om elke keer na een update uit te voeren.. Hebben meerdere er ook last van?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2025

Als ik de Bekabelde sw2 punt ( waar de tv ontvannger vip2952) op staat aangesloten middels utp  uitzet en daarna opnieuw opstart dan is de vip2952 zichtbaar bij het overzicht .

Echter ondanks de ontvanger aanstaat verdwijnt de vip2952 toch weer naar niet meer verbonden apparaten???

Maar beiden apparaten blijven wel gewoon werken en de daikin is gewoon benaderbaar via de wifi.

Vraag, hoe kan het dat bijvoorbeeld genoemde apparaten verdwijnen naar niet verbonden apparaten, terwijl ze gewoon aanstaan,  de vip2952 via utp en de daikin airco via wifi?? 

Even voor mijn beeldvorming, ​@ivo46, zowel de 2952 als de Daikin verbinden met die SW2? Waarbij de 2952 bekabeld erop zit, en de Daikin via wifi. En de SW2 zelf is bekabeld verbonden met het modem.  

Is die SW2 rechtstreeks bekabeld verbonden, of zit daar wat tussen (switch, homeplug)? Kun je testen wat er gebeurt als je deze SW2 draadloos laat verbinden met het modem?

Ik kan dus nu niet meer zien met welke SW2 punt de daikin wordt verbonden, want die wordt helemaal niet meer weergeven,  niet bij verbonden apparaten en ook niet bij niet meer verbonden apparaten.

De VIP2952_D2D staat nu vrolijk bij niet verbonden apparaten , terwijl ding gewoon aanstaat.

En ja de SW2 zit achter een switch, maar dat zit dat ding nu al 4 jaar zo.

En als ik de VIP2952 dus uit de niet verbonden apparaten verwijder, dan komt ie niet terug in de lijst.

Als ik SW2 punt van stroom verwijder of de VIP opnieuw laat opstarten dan komt de VIP wel weer in de lijst van verbonden apparaten te staan en bij overzicht,  maar voor ik het weet staat ding weer bij niet verbonden apparaten?

Verder zie ik veel Device meldingen staan? zowel bij verbonden apparaten als bij niet verbonden apparaten,  de Device meldingen hebben nummers als -255 -260-266.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2025

Ik ben er ondertussen wel achter m.b.t. Device vermeldingen.

Die had ik mede dus staan bij niet meer verbonden apparaten en die heb ik dus daar verwijderd.

Maar dat had ik beter niet kunnen doen, want de draadloze SW2 punten  (keuken en zolder ) werden verwijderd??

Bij overzicht werd Device.. onbekend weergeven, maar dat bleken dus mijn onbedraade SW2 punten te zijn.

Desbetreffende wifi punten hadden nog wel groen led en bij een werd in overzicht meegeven IP adres onbekend??

Ik heb beide SW punten van stroom afgehaald en opnieuw oplaten starten.

Daarna werd de naam weer weergeven zoals achterop de SW2 punten staan.

Ik heb die weer van naam veranderd naar Keuken en Zolder.

Mijn ringbel heb ik opnieuw aangemeld, maar normaal staat die bij SW punt welke ik Keuken noem,

maar daar wordt nu niks meer weergegeven.

Binnen de app van de Ringbel kan ik wel zien dat het goed werkt, maar binnen mijn netwerk is de ringbel nergens meer terug te vinden, mede als mijn Daikin airco (werkt wel via de wifi) en de vip2952 wordt nergens meer weergeven.

Ik zie bij verbonden apparaten overzicht wel weer een paar devices staan???

Iets gaat er dus toch niet goed.

Ter aanvulling,

De ringbel zie ik nu weer terug bij de V12 modem,  maar deze is zou nu zijn aangesloten via de utp kabel.

Leen59
Wijsgeer
  • December 22, 2025

Die device nummers die je ziet zijn idd van de SW’s, dat zijn de nummers die het systeem onderling gebruikt. Als je naar het MAC adres kijkt zie je het adres van een SW, met het laatste cijfer 1 of 2 hoger. Eigenlijk zou je dit niet moeten zien, maar meestal verdwijnt het na een paar uur vanzelf.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2025

Die device nummers die je ziet zijn idd van de SW’s, dat zijn de nummers die het systeem onderling gebruikt. Als je naar het MAC adres kijkt zie je het adres van een SW, met het laatste cijfer 1 of 2 hoger. Eigenlijk zou je dit niet moeten zien, maar meestal verdwijnt het na een paar uur vanzelf.

Net hier gekeken , maar wat je beschrijft klopt dan niet met wat ik hier zie

Leen59
Wijsgeer
  • December 22, 2025

Meestal helpt het als je een herstart thuisnetwerk vanuit het modem doet, dan klopt de weergave weer, althans bij mij.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2025

Meestal helpt het als je een herstart thuisnetwerk vanuit het modem doet, dan klopt de weergave weer, althans bij mij.

Ja zal dat wel weer keertje doen,  maar kans is groot dat dan de devices weer bij  niet meer verbonden apparaten te staan.

Of ik wacht maar tot de sw2 punten ook de firmware update krijgen en als die er goed opstaan, dan het netwerk maar een keer herstarten

Leen59
Wijsgeer
  • December 22, 2025

Welke firmwareversie staat er nu op de Sw2?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2025

SW2.C.25.05.08

En dat is bij mijn weten de huidige

Leen59
Wijsgeer
  • December 22, 2025

Klopt, dan zou het gewoon moeten werken. Let wel, een herstart is geen reset, je hoeft daarna niets opnieuw in te stellen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 22, 2025

Klopt, dan zou het gewoon moeten werken. Let wel, een herstart is geen reset, je hoeft daarna niets opnieuw in te stellen.

Nee dat weet ik allemaal,,  maar binnenkort krijgen de sw punten toch de update. en die herstart kan ik dan daarna alsnog die herstart doen

En een herstart heb ik paar dagen geleden al gedaan.

Het werkt nu , ondanks ik de vip en bijvoorbeeld de daikin niet terug zie in het overzicht

Leen59
Wijsgeer
  • December 22, 2025

Het is bekend dat met name de topologie weergave in de GUI nog te wensen overlaat, dus trek je daar niet teveel van aan. Zolang alles werkt heb je niet echt een probleem.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 23, 2025

Ben toch maar aan de slag gegaan, een herstart gegeven, eerst herstart die apparaat en later nog een keer herstart thuisnetwerk

Maar dat gaf niet het gewenste effect.

Wat voor mij hier nog het beste werkt: stroom  eraf van kastje kabel, stroom eraf van modem, wacht een minuut of 15 , stroom weer op kastje kabel (wacht op de 2 groene lampjes)  , stroom weer op V12 modem en dan heel het netwerk zijn werk laten doen.

De onbedraade wifi punten kregen weer naam van uit fabriek, maar dat is zo om te zetten naar eigen gekozen namen.

Nu zie ik tenminste de dingen weer die ik niet meer in het netwerk zag bijvoorbeeld als de daikin airco en de 2 tv ontvangers,   al wordt er nog wel 1tv box 1 genoemd, maar die is ook nog niet aan geweest dus verwacht wel dat dat nog goedkomt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 23, 2025

Ik kan dus nu niet meer zien met welke SW2 punt de daikin wordt verbonden, want die wordt helemaal niet meer weergeven,  niet bij verbonden apparaten en ook niet bij niet meer verbonden apparaten.

De VIP2952_D2D staat nu vrolijk bij niet verbonden apparaten , terwijl ding gewoon aanstaat.

En ja de SW2 zit achter een switch, maar dat zit dat ding nu al 4 jaar zo.

En als ik de VIP2952 dus uit de niet verbonden apparaten verwijder, dan komt ie niet terug in de lijst.

Als ik SW2 punt van stroom verwijder of de VIP opnieuw laat opstarten dan komt de VIP wel weer in de lijst van verbonden apparaten te staan en bij overzicht,  maar voor ik het weet staat ding weer bij niet verbonden apparaten?

Verder zie ik veel Device meldingen staan? zowel bij verbonden apparaten als bij niet verbonden apparaten,  de Device meldingen hebben nummers als -255 -260-266.

Ik denk wel dat de switch hier van invloed is. Niet op het functioneren, maar wel op de weergave, ​@ivo46 . Ik heb zelf op mijn bovenverdieping een SW2 bekabeld zitten op een switch, die weer via een homeplug verbonden zit met het modem. Gisteren was ik daar in de werkkamer aan het werk. Mijn laptop en telefoon hadden beiden internet via wifi. Maar beiden waar in hun geheel niet zichtbaar in de webinterface. Niet in de topologie, maar ook niet in de verbonden apparaten. 

Wat je zegt over dat jij ze ziet bij niet verbonden apparaten ziet staan heb ik verder ook door iemand anders zien zeggen.

Het feit dat ze wel functioneren geeft aan dat dit een weergave issue lijkt te zijn. Ik had al navraag uitstaan over verbonden apparaten bij niet verbonden, dus daar kom ik op terug zodra ik meer weet. In de tussentijd zou ik, zolang de apparaten het gewoon doen, de topologie en de lijst laten voor wat het is. 

Bij mij speelt er een raar fenomeen af bij elke update dat telefonie het niet doet. Dit komt mede door dat er lijkt dat er in de config die automatisch vanuit KPN komt dat er 1 nummer incorrect is van mijn vaste telefoonnummer. Hierdoor meld de telefonie account zich niet aan en blijft het icoon rood in de modem pagina. Een fabrieks reset helpt alleen maar dit is wel irritant om elke keer na een update uit te voeren.. Hebben meerdere er ook last van?

Ik heb wel hier en daar een losse melding gezien dat telefonie het eenmalig niet deed na deze update, ​@Zirri. Het was in die gevallen te verhelpen door onze servicetool voor vast bellen te doorlopen die dan de telefoniegegevens opnieuw synchroniseert. Wil jij die ook eens doorlopen zodat die ook even in het algemeen kan checken of er dingen niet goed zijn/staan rondom je telefonie? Dan ben ik benieuwd of het bij een volgende update weer uit staat. 

robdammers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 23, 2025

SW2.C.25.05.08

Bij mij is de versie nu (23-12) C.25.08.16

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 23, 2025

@Erik van KPN , de switch heeft geen invloed want nu alles opnieuw is opgestart wordt de VIP2952 netjes weergegeven.

Boven op slaapkamer waar de andere ontvanger staat ( ook via SW2 maar ook die is rechtstreeks met v12 bekabeld)  werd als tv of iets dergelijks weergeven, maar na het aanzetten van de tv en de ontvanger van  wordt die nu als HBM2260 weergegeven.

Verder ging net het wifilampje van SW2 punt in de keuken blauw knipperen, toevallig dat mijn vrouw dat ook zag, haar chromebook had ineens even geen internet en de DAB+ radio verloor verbinding.

Ik zelf was niet ingelogt en ik was zeer zeker niet ingelogd op het modem of een van de SW2 punten.

Maar ik heb hier al vaker aangeven , als de SW2 in de keuken blauw knippert dan knippert die ook in de woonkamer .

Verder als ik bij niet meer verbonden apparaten device… ( verschillende met andere volgnummers) zie staan en ik verwijder die dat ik dan tijdens het verwijderen krijg te zien:  zolder, keuken en schuur.

Die device nummers waren dus mijn SW2 punten, die deden gewoon hen werk en stonde aan, waarom ze dan als bij niet meer verbonden apparaten staan? schiet mij maar lek.

Ik zie nu bij verbonden apparaten weer een paar device's staan,  ik blijf ervan af ,  en hoop dat het nu zo blijft werken .

De laatste update is zeer zeker een hele verbetering , maar er zitten dus nog rare genoemde dingen waarvan ik eerst geen last van had.

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 23, 2025

SW2.C.25.05.08

Bij mij is de versie nu (23-12) C.25.08.16

Hi Rob, jij hebt het over de box12 versie. Ivo en Leen over wifi punten sw2 en die laatste versie is C.25.05.08. 

• Topper
  • December 23, 2025

@KPN hoever is het uitrol schema nu, want ik heb nog steeds geen update gehad? kan dat kloppen, of is er iets anders aan de hand bij mijn modem? Ik krijg nog steeds “ update service niet beschikbaar” in de web bui en in de app zie ik helemaal geen mogelijkheid om te updaten.

Overigens heb ik naast een SW2 ook 2 Experia WiFi punten maar die zijn niet meer in sync met mijn modem nadat deze is vervangen door een Box 12. De twee Experia-boxen draaien nog versie 1.00.41 en zijn met geen mogelijkheid te updaten omdat ze niet meer herkend worden door de Box12 als Experia wifi extenders. Ik heb ze dus maar handmatig ingesteld. Hopelijk wordt dit issue ook opgelost met de nieuwe software.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

De update zou nu wel beschikbaar moeten zijn ​@Faab1000. Welke versie draait er momenteel op het modem? Je zou hem anders nog even een reset kunnen geven om te kijken of dat wat forceert.

• Topper
  • December 24, 2025

De update zou nu wel beschikbaar moeten zijn ​@Faab1000. Welke versie draait er momenteel op het modem? Je zou hem anders nog even een reset kunnen geven om te kijken of dat wat forceert.

Dank je Remco, ik moest het modem eerst herstarten via de app en daarna startte hij nog een keer op en vervolgens kwam de melding in de app dat er een nieuwere versie beschikbaar was. heb toen gelijk geïnstalleerd en draait nu V12.C.25.08.16. Alles werkt en mijn SuperWifi 2.0 is ook in sync, alleen mijn beide Experia-boxen dus niet. Ze worden niet als zodanig herkend, zijn dus ook niet in sync. Waarschijnlijk komt dit doordat ze nog hele oude software (v1.00.41) draaien. Is dit een bekend probleem? Of is het beter om een aparte post aan te maken voor dit probleem? (Ik heb al wel een tijd aan de lijn gehangen met een KPN medewerker van de helpdesk maar die kon het issue ook niet oplossen voor mij).

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 24, 2025

Goedemiddag beste mensen,

Ik heb 4 dagen geleden de nieuwe firmware van de box 12 zelf kunnen binnenhalen en installeren. Dit proces ging vlekkeloos. Nu na 4 dagen maak ik de voorzichtige conclusies.

1. Verbinding stabiel.
  2. 2 de superwifi ziet sneller de applicaties en verbind de applicatie sneller met het newerk
  3. de logs zijn een aangename toevoeging maar ik zou wat meer historie willen zien. De logs die ik nu zie zijn van de dag dat ik inlog.
  4. Nu het meeste spannende gedeelte! De box 12 is nu 4 dagen in werking. Het zal mij benieuwen wanneer de 7e dag is aangeland en wat de software dan gaat doen! Ik meld mij dan weer!

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • December 25, 2025

Goedemiddag beste mensen,

Ik heb 4 dagen geleden de nieuwe firmware van de box 12 zelf kunnen binnenhalen en installeren. Dit proces ging vlekkeloos. Nu na 4 dagen maak ik de voorzichtige conclusies.

1. Verbinding stabiel.
  2. 2 de superwifi ziet sneller de applicaties en verbind de applicatie sneller met het newerk
  3. de logs zijn een aangename toevoeging maar ik zou wat meer historie willen zien. De logs die ik nu zie zijn van de dag dat ik inlog.
  4. Nu het meeste spannende gedeelte! De box 12 is nu 4 dagen in werking. Het zal mij benieuwen wanneer de 7e dag is aangeland en wat de software dan gaat doen! Ik meld mij dan weer!

Hier na ruim een week alles stabiel met zelfde instellingen als dag 1, ook sw2 stabiel.

Dns (aangepast) ipv6 blijven er ook in staan

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed om te weten beiden! 😄 Dank voor het melden.