Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 203 reacties
  • 8147 keer bekeken
Toon eerste bericht

203 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 4, 2026

Op zich hier ook tevreden , maar toch kleine opmerking:  Hier draait het geheel nu 12 dagen , maar soms gaan ding als bijvoorbeeld energy socket, of een airco van dichtstbijzijnde punt helemaal naar verbinding welke in de schuur zit, met als gevolg de melding van de apparaten dat wifi bereik slecht is of zelfs verbroken is.

Maar goed opnieuw koppelen en dan wordt gelijk weer het goede SW punt gepakt.

En wat wel fijn is als ik bijvoorbeeld met mijn pixel telefoon door huis loop verbinding wordt gemaakt met punt welke dichtbij is .

Als boven genoemde nog een keer verholpen wordt met toekomstige update dan helemaal blij.

Forum|alt.badge.img
  • January 4, 2026

Beste KPN, ook vanaf hier complimenten, de 7 dagen cyclus lijkt voorbij tevens merk ik echt stabiel sneller internet!

Wel de opmerking dat nu 2 keer tijdens tv kijken het beeld ineens stilstaat en apparaat zegt geen wifi verbinding te hebben. (natuurlijk snap ik dat bedraad kijken beter is) De tv+ box start zichzelf opnieuw op en je kan probleemloos verder kijken. Voor de laatste update had ik hier geen last van.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 4, 2026

Beste KPN, ook vanaf hier complimenten, de 7 dagen cyclus lijkt voorbij tevens merk ik echt stabiel sneller internet!

Wel de opmerking dat nu 2 keer tijdens tv kijken het beeld ineens stilstaat en apparaat zegt geen wifi verbinding te hebben. (natuurlijk snap ik dat bedraad kijken beter is) De tv+ box start zichzelf opnieuw op en je kan probleemloos verder kijken. Voor de laatste update had ik hier geen last van.

Ik heb de tv ontvangers hier zelf met een bekabelde SW punt, maar tv beneden gaf soms ook heel kort stil staand beeld . 

Ik heb opgegeven moment de tv ontvanger terug laten zetten naar fabrieksinstellingen en dan wordt de software geheel opnieuw geladen , daarna geen probleem.

En beiden ontvangers worden nu goed weergegeven in het overzicht  van de V12 , ook de ontvanger welke achter switch zit

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 5, 2026

Dan is het nog even geduld hebben Supernova. Je zult denk ik begrijpen dat het de afgelopen dagen wat stiller was op de werkvloer bij ons, maar vanaf morgen wordt er weer naar gekeken. 

Het is nog steeds stil… Geen update optie… Of is de nieuwe firmware al weer terug getrokken. 

Jasper van KPN
Moderator

Nee, die is niet teruggetrokken. Maar de achterliggende partijen die daarover gaan waren vorige week ook nog vrij. Vanaf vandaag zijn ze er weer, dus kan de update weer geleidelijk beschikbaar worden gezet voor iedereen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Inmiddels zijn we al even online met deze firmware en sw blijft nu keurig in sync met box12. Roaming werkt daardoor ook weer zoals het hoort.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Inmiddels zijn we al even online met deze firmware en sw blijft nu keurig in sync met box12. Roaming werkt daardoor ook weer zoals het hoort.

Dat is super goed om te lezen, dank voor het delen ​@Roy74!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 7, 2026

Heel gek. Ik heb er geen verklaring voor, ​@FLaDin, en dus ook geen oplossing op dit moment. Ik geef het door aan het modemteam. 

Ik was er na een weekje weer eens mee bezig en kan nu melden dat het bij mij is opgelost.

Ik zag ineens dat in het scherm Ethernetpoorten de schakelaar STP protocol uit stond. Wie, hoe, waarom dat gebeurd is, is me niet bekend c.q. duidelijk. Het hielp in ieder geval wel om de andere lijsten weer met informatie over apparaten etc, te krijgen. Of het de oorzaak was weet ik niet, maar het hielp wel.

Helaas moet ik nu enige minuten later melden dat, dat maar tijdelijk helpt. Want na de pc weer uit pauze stand gehaald te hebben waren de overzichten weer leeg als eerder gemeld. Maar STP mode weer uit en aangezet en ik heb weer "beeld”.

Interessant, dank voor deze toevoeging, ​@FLaDin. Ik neem het mee!

ik heb net de update via het v12 modem gedaan van superwifi.

ging goed lijkt het (Groene lampjes op de superwifi branden nu weer maar in het V12 overzicht blijven ze rood (niet goed gekoppeld is de melding) 
Zijn standaard bedraad gekoppeld en hebben in het overzicht ook groene connectie lijn dus zou alles goed moeten zijn m.i. 

Rood in de webinterface wil inderdaad zeggen dat de koppeling niet goed is. Wat je het beste dan even een keer kunt doen is de SuperWifi resetten en opnieuw installeren. Daarna zou het goed moeten zijn en blijven.

Dan is het nog even geduld hebben Supernova. Je zult denk ik begrijpen dat het de afgelopen dagen wat stiller was op de werkvloer bij ons, maar vanaf morgen wordt er weer naar gekeken. 

Het is nog steeds stil… Geen update optie… Of is de nieuwe firmware al weer terug getrokken. 

De update is, nog steeds, beschikbaar via webinterface en MijnKPN app. Ik begrijp dat jij deze daarin niet ziet?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 7, 2026

Sinds de update kan ik regelmatig geen contact krijgen via de wifi met de printer. Na uit en opnieuw opstarten van de printer is het probleem verholpen. 
Bij controle zitten ze beide toch op hetzelfde wifi ingesteld. 
Nog niet eerder opgemerkt. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 8, 2026

Sinds de update kan ik regelmatig geen contact krijgen via de wifi met de printer. Na uit en opnieuw opstarten van de printer is het probleem verholpen. 
Bij controle zitten ze beide toch op hetzelfde wifi ingesteld. 
Nog niet eerder opgemerkt. 

Dat heb ik zelf in het verleden met een Brother printer gehad , bij mij was toen de oplossing om de printer geheel opnieuw te laten koppelen met internet / wifi.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 8, 2026

Ivo46 bedankt voor de tip. Ga ik zeker doen. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 8, 2026

@Erik van KPN :
Zag vandaag eindelijk dat er een nieuwe update was in de GUI en heb hem al uitgerold. Nu even kijken of alles ook goed blijft werken…. En wachten op de update voor de Super-2 Wifi AP’s.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

Box 12 na update lijkt oke sw2 is nu 10 dagen online in plaats van zeven 

• Topper
  • January 9, 2026

Dank voor het melden beiden. Niet de bedoeling dat de SuperWifi punten de verbinding spontaan verliezen, dus ook jullie meldingen nemen we mee naar de ontwikkelaars.

Ook ik had dit probleem opeens gisteren met 1 van mijn 3 SW2 punten. De LED bleef groen branden maar zag in de app dat de naam opeens naar default was terug gegaan en geen apparaten meer aangesloten waren. Toen ik naar de status keek, gaf deze “Paired” i.p.v. “ Synced” Uit en aanzetten met de knop en ook met pinnetje een harde reset geven, hielp niet. Aleen een herstart van het modem loste het probleem op. Bij mij draait zowel KPN Box 12 en de SW2 puntenvde laatste software versies.

Ik hoop niet dat dit nu elke week gaat gebeuren. @KPN weten jullie al wat de “ root cause” hiervan is?

iscorpio
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

Ook met deze versie krijg ik geen informatie te zien als ik de optie thuispagina aanklik. De pagina gaat dan naar blank of komt weer op de mainpagina uit. Dit op een ipad met Safari een MS Edge. Beide geven dezelfde problemen. 

Net handmatig de update uitgevoerd welke goed is gegaan. Alleen heb ik ook het probleem dat ik de thuispagina niet kan laden, krijg dan een leeg blad of schiet automatisch terug naar het hoofdscherm. Ook in andere browsers hetzelfde probleem.

Gebruik een iPad Pro M4 met iPadOS 26.2.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Heb je nog een ander apparaat waar je mee kunt testen? Het gaat hierbij dan om de Thuispagina van de webinterface? ​@iscorpio 

iscorpio
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

Heb je nog een ander apparaat waar je mee kunt testen? Het gaat hierbij dan om de Thuispagina van de webinterface? ​@iscorpio 

Als ik aan de linkerkant de optie ‘Thuisnetwerk’ kies krijg ik of een leeg scherm of schiet hij terug naar het hoofdscherm.

Leen59
Wijsgeer
  • January 10, 2026

Dat is een bekend probleem als je een mobiel apparaat gebruikt. Met laptop of PC gaat het wel goed.

• Nieuwkomer
  • January 14, 2026

Fijn dat het logbook terug is, echter wordt in mijn V12 steeds het logbook gewist en kan dan niet verder terug kijken dan 1 dag. Het is juist fijn om het logbook te bekijken van verder terug in de geschiedenis.

Dit om een issue's te vangen die optreden. In de oude software (OWL) was dit perfect te zien. Ik begrijp dat dit een eerste aanzet is om het logbook terug weer te krijgen. Wanneer wordt het logbook uitgebreid?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@Fred vh net. Ik kan daarvoor niet direct een termijn noemen maar bedankt voor jouw feedback. Ik zal dit terugkoppelen richting de ontwikkelaars.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 16, 2026

Sinds deze update lijken de sw2 punten sneller uit te vallen. Led gaat dan naar rood.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 16, 2026

Sinds deze update lijken de sw2 punten sneller uit te vallen. Led gaat dan naar rood.

Hier geen uitval meer gehad van de sw2. Was normaal om de zeven dagen 

• Nieuwkomer
  • January 20, 2026

Bekende Beperkingen

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.

Opnieuw een gemiste kans! Ik hoop dat het dan allemaal goed gaat als in januari de nieuwe IKEA Matter over Thread devices op de markt komen. Zoals wellicht bekend is het netwerk deel daarvan volledig “IPv6-based” inclusief gebruik van Prefix Delegation. Ik hoop dan ook dat de KPN developers ondersteuning hiervoor getest hebben. Zo niet dan voorzie ik nog lange discussies in dit forum. Any thoughts Erik?   

Hoi, ik loop op dit moment tegen precies dit probleem aan. Is er enig zicht op jullie planning met betrekking tot de release van de latere update? (hebben we het over weken of maanden bijv?) Dan weet ik of het het waard is om zelf in een router te investeren. Alvast bedankt!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Op dit moment kan ik daar niet een specifiek tijdspad voor noemen ​@Le_Maître, ik zou je willen adviseren om deze rubriek in de gaten te houden voor toekomstige updates.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 22, 2026

Nu al weer een aantal weken met de nieuwe software in de lucht. Hetzelfde probleem is terug. Na een week klopt de topologie niet meer bepaalde applicatie werken wel via de wifi maar zijn in de topologie niet zicgtbaar, Het blijkt dat de wifi extender die draadloos is het probleem te veroorzaken. De topologie klopt weer als deze extender wordt herstart. Dat lukt. Maar een dag later verdwijnen toch weer applicaties uit de topologie.

Een herstart van het apparaat kan alleen het probleem oplossen. Dus…..elke week op de kop af 7 dagen moet ik het modem weer herstarten om de topologie weer kloppend te krijgen…….