Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 143 reacties
  • 6666 keer bekeken
Toon eerste bericht

143 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 30, 2026

Goedemorgen, volgens mij staat de functie om de update aan te vragen nog steeds uit. Na herstart van de kpn box zit ik nog steeds op v12.c.25.08.16 met de melding dat de laatste software is geinstalleerd.
Wanneer zetten jullie dit weer open? 
Volgens mij zit ik al bijna een jaar te wachten op een update met portforwaring fixes op IPv6, maar begrijp dat dit hoogstwaarschijnlijk weer niet gefixt is. Kunnen we dit nog verwachten?

Op tweakers.net meld iemand dat de hele uitrol on hold is gezet.

• Nieuwkomer
  • July 30, 2026

Thanks voor de update! Ik denk dat het inmiddels dan hoog tijd is de kpn box 12 er uit te slopen en te vervangen door eigen router...

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 30, 2026

Op tweakers.net meld iemand dat de hele uitrol on hold is gezet.

Dit is niet waar, ​@JanAssen, ​@BlackVeined.

De uitrol van ons uit van deze update is nog niet begonnen. Zoals ik ook in het startbericht heb aangegeven:

Update: Het WK is voorbij, dat betekent dat we weer verder kunnen met het uitrollen van software updates. Op dit moment (week 30-32) doen we de V10. Daarna, vanaf week 33, gaan we verder met deze uitrol van de Box 12.  

We zitten nu in week 31, dus we zijn qua uitrol van ons uit nu bezig met de V10. Over twee weken beginnen met de Box 12 van ons uit.

Om jullie tegemoet te komen hadden we de mogelijkheid tot zelf updaten aangezet. Dat is afgelopen weekend uitgezet want:

Er is op grote schaal gebruik gemaakt van het zelf kunnen downloaden van de update, zowel voor de Box 12 als de V10. We zien dat ons platform dat niet altijd even leuk vindt. Dus we zijn nu aan het kijken wat handig is qua of en wanneer we zelf updaten weer heractiveren, en of we dat dan ook voor beide modemtypes doen. Ik geef een update zodra er meer over bekend is.

In het begin van deze week hebben we het zelf updaten weer aangezet voor de V10. Dat bleek ons systeem niet leuk te vinden dus is toen weer uitgezet waarna we aanpassingen hebben gedaan. Nu staat het zelf updaten voor de V10 weer aan sinds gisteren. We kijken dat even aan voor we kunnen beslissen of we het ook voor de Box 12 weer aanzetten.

• Helper
  • July 31, 2026

Helaas, helaas, eergisteren  toch weer 2 van de 3 SW2’s niet meer in sync en weer een nieuwe variatie; “bedraad”, “Gekoppeld” en “Offline”.

Modem update heeft dit probleem niet verholpen dus.

Kreeg wel een emailtje dezelfde dag (toeval bestaat niet) dat ik meer mag gaan betalen voor mijn niet-werkende  gehuurde SuperWifif punt. Commentaar laat ik. maar achterwege.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 31, 2026

Jammer te horen, ​@Faab1000. Dan val ik ook weer terug op het oude advies van het Herstart Thuisnetwerk. En we nemen je melding mee, elk datapunt is meegenomen.

• Helper
  • July 31, 2026

@Remco van KPN Ook bij mij, na een week na de update, is een superwifi 2.0 punt van synced naar paired gegaan. En is de naam die ik aan dit punt had gegeven ook weg.

Verder, de topologie op de iPad werkt niet, kunt u iets hierover zeggen of dit wordt aangepakt?

Jasper van KPN
Moderator

Heb je het SuperWifi punt kunnen herstellen ​@C Claassen? Vaak kan je een Herstart van het Thuisnetwerk doen via de instellingen, waarna de apparaten weer naar synced gaan.

Wat zie je niet bij de topologie op de iPad? Werkt het helemaal niet, gedeeltelijk? In deze update is de weergave daarvan verder aangepakt. Als ik zelf op mijn iPad naar topologie ga krijg ik het wel in beeld, in de Brave browser. Heb je het in 1 browser geprobeerd of in meerdere?

• Helper
  • July 31, 2026

@Jasper van KPN Ja via herstart thuisnetwerk is het weer hersteld. Is hier een oorzaak van bekent? Ik heb het punt al op diverse andere lokale gezet, omgewisseld, niks lijkt te werken, na een tijdje van synced naar paired.

Wat de topologie betreft, het verschijnt even, alles grijs zeg maar en de pagina ververst, dit met Safari, Firefox en ook met Brave op de iPad. Bij de Mac heb ik nergens last van. Dit probleem is al van het begin af aan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

Beste allemaal,

Een week geleden de firmware update geinstalleerd. Geen rare zaken alles was netjes overgenomen.

Echter….

Na 7 dagen zie ik weer dat de topologie een echte puibhoop is. Alle verwijzingen naar de superwifi's zijn VERDWENEN, Dus nog erger dan de vorige firmware. Ik ga morgenochtend weer een reboot doen zoals ik elke week gewent was.

Dit is dus geen werkende verbetering…...jammer…..

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

En jawel hier dus ook na 7 dagen!!!!!

Zie afbeelding hierboven

Wat een gefu…. stel prutsers ( en ja dat mag ik nu zeggen ja) dit slaat dus totaal nergens meer op.

Na een week alles goed te hebben krijg ik dus ook dit, en ik ben dus niet de enige.

Dit soort ongein moet toch echt gaan ophouden!!!

Stop met de prijsverhogingen ! ga eens aan de slag met iets wat blijvend werkt.

Admin: berichten samengevoegd

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Even een kleine mededeling: ik heb een aantal berichten verplaatst naar 'Een plek voor discussie over ontwikkeling, beleid en planning van Product Updates', omdat deze niet zozeer feedback over de update bevatten, maar meer algemene ervaringen en frustraties.

Om het update-topic overzichtelijk te houden, zal ik toekomstige berichten met dezelfde strekking ook naar dat topic verplaatsen. Zo blijft dit topic gericht op concrete feedback over de update. Bedankt voor jullie begrip! 😊

• Nieuwkomer
  • August 1, 2026

Jammer, ook hier na 1 week met de nieuwe update weer 2 (van de 4) schotels die de weg kwijt waren. De namen waren teruggezet en beide stonden op paired. Herstart thuiswerk hielp niet dus weer ouderwets het kabeltje eraan en aan de modem hangen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Jammer, ook hier na 1 week met de nieuwe update weer 2 (van de 4) schotels die de weg kwijt waren. De namen waren teruggezet en beide stonden op paired. Herstart thuiswerk hielp niet dus weer ouderwets het kabeltje eraan en aan de modem hangen. 

Al moest het 3x ( scheepsrecht) maar hier gelukkig wel dat herstart thuisnetwerk wel dat het weer ging werken.

En zal men afvragen waarom 3x een herstart, heel simpel:  het feit is dat de 1x de draadloze punten correct worden verbonden, dus als je de herstart hebt gedaan en na 3 uur merk je vanzelf wel dat een en ander niet klopt .

Nu werkt het allemaal weer, maar ik weet dus dat ik het over 7 dagen allemaal weer mag beleven.

En dus enkel alleen dat er op hardware van verschillende fabrikanten dezelfde software moest komen, hoe verzinnen ze het??

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 1, 2026

Helaas, helaas, eergisteren  toch weer 2 van de 3 SW2’s niet meer in sync en weer een nieuwe variatie; “bedraad”, “Gekoppeld” en “Offline”.

Modem update heeft dit probleem niet verholpen dus.

Bij mij is het probleem ook weer terug, 2 van de drie staan weer op bedraad en de derde staat weer op offline. Heb al spijt dat ik deze update heb uitgevoerd… Word alleen maar slechter. Dit probleem heb ik nog niet gehad. Dat laat mykpn zien.

Als ik op mijn iPad op de V12 ga kijken, dan zegt die bij de thuisnetwerk optie, dat ik drie extensies heb. Maar in het scherm zie je dus helemaal niets, enige is dat hij geen refresh doet van het scherm. Maar om nu niets te zien….

misschien toch maar terug naar de fritzbox samen met de SW2 standalone gekoppeld.. De software van de V12 blijft gewoon klote en de updates maken alles alleen maar slechter.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Hier geen problemen na de update van de V12, ook niet met de twee SuperWifi1-punten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ik zou zeggen ben daar blij mee ( en echt gemeend) want hier kon ik na 7 dagen een herstart thuisnetwerk doen . 

En als ik pech heb, kan dat dus om de 7 dagen.

Dus vraag,  hoelang loopt je opstelling nu?

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Sinds begin dit jaar, en ook zonder problemen na de update.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@supernova, dankjewel dat je dit ook weer met ons deelt. We krijgen hier momenteel meer signalen over. De topologie wil soms nog wat kuren vertonen. In veel gevallen helpt een herstart van het volledige thuisnetwerk om de weergave weer goed te krijgen. We blijven de signalen hierover verzamelen en nemen jouw ervaring daarin ook mee. Bedankt voor de terugkoppeling! 😊

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Welke software versie draai je dan op de box 12? Want de laatste was er volgens mij nog niet begin van dit jaar, dat zou al boel verklaren 

Oww ik begrijp nu  dat je de laatste update hebt, verkeerd gelezen

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ik was vandaag bij mijn schoonzus en die heeft een box 12 met de een na laatste nieuws software, handmatig updaten kan niet 

Verder 2 sw2 punten en 1 sw1 punt met laatste software.

Alle leds op de punten waren groen 

Maar omdat een en ander niet goed werkte , keek ik bij mijn kpn naar wifi netwerk en ja of sw punten offline, ontkoppeld en weer ik wat.

Ik dus herstart netwerk, dat 2 x moeten doen omdat eerst de app aangaf dat ze 4 sw punten heeft maar het er toch echt 3 zijn.

Maar goed na 1,5 uur had ik het geheel weer werkende.

Met als opmerking, de sw 1 als sw2 punten die draadloos zijn staan niet op zelfde MHz als de box 12b .

Dat kreeg ik niet het zelfde.

Kreeg ik nog de vraag , als alle sw punten groene led hebben waarom dan offline  / paired ? Want als leek is dit niet op te lossen 

Tja daar kon ik haar geen antwoord opgeven en laatste punt heeft ze gelijk.

Maar goed nu werkt voorlopig alles goed .

Verder handmatig box 12b updaten kan dus niet, misschien nu met 7 dagen probleem niet zo erg, maar klopt dat handmatig updaten nog steeds niet werkt?

Ja ze hebben V12 on hold gezet, eerst de V10😉

dit staat een aantal berichten terug, denk bericht van Eric

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Bedankt heb ik dat even gemist,

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 3, 2026

Goedemorgen kpn en forumleden,

Weer een klein minpuntje ontdekt.

Het gaat over de logs. Waarschijnlijk is in de software geen rekening gehouden met de vermeerdering van het aantal entry's in de log. De applicatie loopt volkomen vast! Met een f5 (verversen browser) kan ik de applicatie weer toegankelijk maken echter uitloggen via de normale weg lukt niet alleen via het afsluiten van de browser.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 3, 2026

Het zelf updaten van de Box 12 is inderdaad nog even uit. Als daarin wat verandert laat ik het weten.

Het gaat over de logs.

Performance van de logs is een bekend punt. We zien dat deze nogal intensief is. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 5, 2026

Zo ziet het thuisnetwerk er uit sinds mijn laatste herstart, dit is al de gehele week zo.
Het word alleen maar slechter met de nieuwe firmware:

Zelfs de MijnKPN app wil niet verbinden met de V12 om alles van het Wifi Netwerk te laten zien.
Wifi doet het wel als ik ga kijken wat er verbonden is, maar daar zie ik niet meer de namen die ik er aan gegeven heb en kan ook 1 SW2 niet bereiken via het IP adres van hem. 

Al met al is het een zooitje…. 

Ga maar weer even een Herstart thuisnetwerk doen en 1,5 uur wachten en dan nog maar eens kijken wat de V12 laat zien.