Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 318 reacties
  • 11099 keer bekeken
Toon eerste bericht

318 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 27, 2026

In het algemeen, ​voor de meeste klanten, @okkehel, is er niet zoveel aan de hand. Er is echter nog een relatief kleine, maar hier erg vocale, groep met klanten die issues ervaart met hun KPN modem in combinatie met KPN Wifipunten. En het is ook goed dat zij hun problemen hier melden, daar wil ik duidelijk over zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit dan ook representatief is voor wat de grootste groep met klanten ervaart.

goed dat je dit meldt Erik. Ik lees hier geregeld mee omdat ook ik problemen ervaar na 6-7 dagen, maar post eigenlijk nooit. Wat zou de toegevoegde waarde zijn? “Hier hetzelfde probleem”?

nu ik constateer dat jullie de groep proberen te kwantificeren (“relatief kleine groep”), meld ik me graag. Ik hoop dat meer mensen die problemen hebben maar het niet melden, dat nu doen. 

Elke melding is een datapunt, ​@Hans van L, en dus waardevol. 

Vanuit onze systemen monitoren wij het netwerk. Daarin kunnen we veel problemen ook zien. Daarnaast kijken we wat er aan meldingen binnenkomt via de verschillende manieren waarop klanten ons kunnen bereiken. Dus via de telefonische klantenservice, klachtenformulieren, social media kanalen, en via de Community. Vanuit dat alles zien wij dat het gros van de klanten prima verbinding ervaart. 

Wat niet wegneemt dat er klanten zijn die wél problemen ervaren.

En dat het feit dat het om een relatief kleine groep gaat wil ook niet zeggen dat deze groep niet belangrijk is. 

Juist het tegenovergestelde. Want onze doelstelling is om, idealiter, al onze klanten een prima verbinding te laten ervaren. 

Strak plan, vraag aan vrienden, familie leden weet ik whatever meld het hier collectief , hoe een " kleine groep" groot kan worden 

Prima, als jij inderdaad mensen in je omgeving hebt, ​@ivo46, die hier ook last van hebben, laat ze het hier melden!

Dat is waardevoller voor ons dan dat jij in elk topic herhaalt dat je elke week moet herstarten. Want dat weten we inmiddels wel. En dat herhaaldelijk plaatsen van diezelfde meldingen maakt het juist onoverzichtelijker om aanvullende meldingen eruit te kunnen halen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Prima, als jij inderdaad mensen in je omgeving hebt, ​@ivo46, die hier ook last van hebben, laat ze het hier melden!

Dat is waardevoller voor ons dan dat jij in elk topic herhaalt dat je elke week moet herstarten. Want dat weten we inmiddels wel. En dat herhaaldelijk plaatsen van diezelfde meldingen maakt het juist onoverzichtelijker om aanvullende meldingen eruit te kunnen halen.

Tja het is niet gratis toch?

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Hier waren de SW2 punten weer offline na een week. Thuiswerk via de Box12 weer gereset en ze werken weer.

Wat ik wel vreemd vind is dat de topologie laat zien dat mijn tv ontvanger, die gewoon beneden staat bedraad aangesloten zou zijn met het SW2 punt boven? Hij dit toch echt ingeplugd op de Box12.…

Ook mijn Eufy camera's werken niet meer sinds een week. De zijn verbonden met de Homebase die bedraad is aangesloten op de Box 12. 

Mijn draadloze printer werkt al jaren niet meer, sinds de KPN software er op staat 

Maar wordt het niet eens tijd om de klanten, die al jaren zoveel problemen ervaren eens te compenseren of tegemoet te komen?

• August 27, 2026

Mede dankzij de uitleg van Erik die ik eerder blijkbaar niet heb gelezen. Snap ik wel waarom mijn wifi scan app alle 3 de accespunten laat zien en werken, terwijl volgens de inlog pagina van de modem 1 EW een probleem zou hebben. Het is dat ik in de gui ben wezen kijken anders had ik het niet eens gemerkt. 

Dat onbekabelde wifi punten een probleem geven kan ik nog begrijpen, maar bekabelde Experiawifi ontgaat mij deels. Deze hebben enkel bandsteering verder niks bijzonders. Mogelijk nog het roaming protocol.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Mede dankzij de uitleg van Erik die ik eerder blijkbaar niet heb gelezen. Snap ik wel waarom mijn wifi scan app alle 3 de accespunten laat zien en werken, terwijl volgens de inlog pagina van de modem 1 EW een probleem zou hebben. Het is dat ik in de gui ben wezen kijken anders had ik het niet eens gemerkt. 

Ik heb via de Webgui een "" spook"  sw1 punt , ik kan dat lastig uitleggen, het werkt hier nu .

Maar Webgui geeft 7 extenders aan , maar heb er 6.

Het sw 1 punt heeft een andere naam gehad en onthoud box 12 die oude naam .

Maar ik zal het over paar dagen wel via screen shots laten zien

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 27, 2026

Heb een fritzbox liggen, maar in combinatie met de SW2 en de laatste software versie, krijg je ze niet aan de gang. Van de drie die ik er heb, maken ze wel een mest netwerk, maar van beide slave’s komt de wifi niet online, dus maar weer de V12 er tussen. 

Hmmm, dat zou wel gewoon moeten werken, ​@supernova. Voor de volledigheid: reset in dat geval alle SW2. Sluit dan de eerste aan die hoofdapparaat moet worden en wacht tot die volledig is opgestart. Log dan eerst in op die SW2, en stel je Wifi in zoals je dat hebben wilt. Daarna kun je het installatieproces herhalen met de andere twee. Zorg ervoor dat je die installatie in eerste instantie even bekabeld doet. En als je ze dan in de topologie van de SW2 webinterface goed ziet staan, dan kun je ze eventueel los ergens neerzetten. Mocht je dit willen gaan proberen, en het levert wel problemen op, maak er dan een eigen topic voor aan. Dan kunnen we troubleshooten en/of het doorzetten richting modemteam

Ik ga kijken of het van het weekend wil lukken, had al veel geprobeerd.

mocht het niet gaan, dan zal ik een aparte topic aanmaken. Maar misschien ​@Erik van KPN, dat je het kan navragen of het überhaupt zou moeten werken. Ben 80% van mijn werktijd, thuis aan het werk, dus stabiel netwerk is belangrijker.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

@supernova Dit zou gewoon moeten werken. Maar begin met één zodat die de master wordt en voeg daarna de rest één voor één toe.

Enige rare wat ik heb mee gemaakt is met de twee die ik heb dat ze ineens van rol gewisseld hadden.  De master was slave geworden en andersom. Geen idee waarom.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

@supernova  welke fritzbox type wil je gaan gebruiken, want er worden nogal verschillende typen verkocht en ik ben ook bezig met een fritzbox die  mijn Box 12 moet gaan vervangen, ik heb vaste telefonie, internet, tv  van KPN  

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Helaas ook met deze update toch na een week weer een instabiel netwerk, SW2’s hun naam kwijt en offline (terwijl ze volgens mij nog wel gewoon werken) en de via de SW2’s verbonden apparaten niet zichtbaar in de app… Is nu de tweede of derde keer sinds de update, dus geen incident.

Volgens mij is dit nog steeds een cosmetisch issue, ik zie beide sw2 offline, maar ik weet dat mijn P1 meter nog steeds contact heeft met 1 van de SW2 (welke weet ik niet), hij is niet zichtbaar in mijn box 12, maar kan hem nog steeds benaderen via internet.
Ik heb alleen geen idee of mesh hopping nog werkt.

[edit]Ik zie nu de uitstekende uitleg van KPN, je raakt dan idd je mesh hopping kwijt.

Hoelang na een netwerk reset zie je de SW2 punten weer in je router? Want nu zie ik ze pas weer na een reset van de SW2 punten, in de config van mijn SW2 onder mijn ingestelde naam, op de router weer onder de standaard naam.

Ik zal het zo even een tijdje laten kijken of de namen ook weer worden hersteld.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Helaas ook met deze update toch na een week weer een instabiel netwerk, SW2’s hun naam kwijt en offline (terwijl ze volgens mij nog wel gewoon werken) en de via de SW2’s verbonden apparaten niet zichtbaar in de app… Is nu de tweede of derde keer sinds de update, dus geen incident.

Volgens mij is dit nog steeds een cosmetisch issue, ik zie beide sw2 offline, maar ik weet dat mijn P1 meter nog steeds contact heeft met 1 van de SW2 (welke weet ik niet), hij is niet zichtbaar in mijn box 12, maar kan hem nog steeds benaderen via internet.
Ik heb alleen geen idee of mesh hopping nog werkt.

En als je de cache van de app leeg maakt en dan opnieuw kijkt?

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 27, 2026

@supernova  welke fritzbox type wil je gaan gebruiken, want er worden nogal verschillende typen verkocht en ik ben ook bezig met een fritzbox die  mijn Box 12 moet gaan vervangen, ik heb vaste telefonie, internet, tv  van KPN  

Heb nog een 7590 staan en die doet alles perfect, maar als je toch een nieuwe moet kopen, dan zou ik voor de 7690 gaan. Is de vervanger en heeft Wifi 7 aan boord en heb precies hetzelfde als jij.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 27, 2026

@supernova Dit zou gewoon moeten werken. Maar begin met één zodat die de master wordt en voeg daarna de rest één voor één toe.

Enige rare wat ik heb mee gemaakt is met de twee die ik heb dat ze ineens van rol gewisseld hadden.  De master was slave geworden en andersom. Geen idee waarom.

Dat ze wisselde van master, deden ze bij mij ook. Probleem was dan dat wifi niet meer werkte, omdat beide slave’s de wifi niet aan wilde gaan.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Heb nog een 7590 staan en die doet alles perfect, maar als je toch een nieuwe moet kopen, dan zou ik voor de 7690 gaan. Is de vervanger en heeft Wifi 7 aan boord en heb precies hetzelfde als jij.

Alvast bedankt!! , wifi 7 is voor mij niet belangrijk, aangezien ik hier geen enkel apparaat heb welke op wifi 7 draait dus misschien kan ik dan een 7590 goedkoper aanschaffen, anders ga ik voor de 7690

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 27, 2026

Alvast bedankt!! , wifi 7 is voor mij niet belangrijk, aangezien ik hier geen enkel apparaat heb welke op wifi 7 draait dus misschien kan ik dan een 7590 goedkoper aanschaffen, anders ga ik voor de 7690

De 7590 heeft alleen wifi 5 aanboord.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

De 7590 heeft alleen wifi 5 aanboord.

Aha oke top duidelijk, bedankt!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Ik gebruik nu een 4630 en die draait ook goed. Maar de 4630 heeft maar drie lan poorten dus een switch kan nodig zijn. De 7590 is ook dsl modem die functionaliteit is niet nodig wanneer je rechtstreeks op de nt in prikt.

Ik ben voor de 4630 gegaan omdat betaalbaar is en dit jaar is uitgekomen.

Ik doe ook na ongeveer 6 dagen een thuisnetwerk herstart. Vorige maand toen ik terug kwam van vakantie 14 dagen, alles paired en SW2 namen naar default. (Heb 3 SW2’s draadloos).

Ik zag wel vorige week dat een SW2 punt helemaal uit zichzelf ging “resetten”, ging uit en startte weer op. Mijn modem draait op versie V12.C.26.04.02

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Ik gebruik nu een 4630 en die draait ook goed. Maar de 4630 heeft maar drie lan poorten dus een switch kan nodig zijn. De 7590 is ook dsl modem die functionaliteit is niet nodig wanneer je rechtstreeks op de nt in prikt.

Ik ben voor de 4630 gegaan omdat betaalbaar is en dit jaar is uitgekomen.

Die is inderdaad stukkie goedkoper  ik ga maar eens inlezen