Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.25.08.08

Categorie:KPN Box 14
  • September 8, 2025
  • 74 reacties
  • 6912 keer bekeken
Toon eerste bericht

74 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Ik heb de laatste update vannacht ontvangen, ik heb superwifi punten en die zijn ook volledig onbeschikbaar geworden vannacht en ook niet meer zelf opgekomen. Conform instructie heb ik nu het thuisnetwerk herstart om te zien of een weer terug komt.

Iets gaat er nog niet goed… na de herstart van het modem is de wifi terug en die lijkt ook te werken, maar alles dat bedraad is aangesloten lijkt geen verbinding te krijgen…. ik zie het nog even aan en dan herstart ik het modem weer een keer..

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Iets meer geduld was nodig.. duurde nog een dikke vijf minuten en bedraad werkt het ook weer..

Man instellingen zijn bewaard gebleven.

Overigens heb ik NA deze update nu ook een “ update nu “  knop in systeem :-)

De superwifi 2 punten zijn nu ook weer “ inlegbaar” (dat was bij de vorige versie niet het geval|)

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Iets meer geduld was nodig.. duurde nog een dikke vijf minuten en bedraad werkt het ook weer..

Man instellingen zijn bewaard gebleven.

De superwifi 2 punten zijn nu ook weer “ inlegbaar” (dat was bij de vorige versie niet het geval|)

Ik heb, gezien de berichten van gisteren totaal onverwacht, ook vannacht de nieuwe firmware voor Box 14 ontvangen. Bij mij werkt alles naar behoren inclusief de 4 st. Superwifi 2. Superblij mee!

Alleen blijft de SW2 op de oude firmware staan SW2.C.24.0704.   Ik zag dat voor de SW2 ook een firmware upgrade beschikbaar was.   Moet ik nu deze firmware upgrade forceren voor de SW2 middels een hard-reset of wordt de nieuwe firmware automatisch gepusht naar de Superwifi’s.

Gr.

Rick

• September 11, 2025

Die knop is nutteloos. Op andere routers en WiFi punten van KPN is (of was) die knop er ook. Maar het is meerdere malen voorgekomen dat er al weken een nieuwe update beschikbaar was. Die update stond dan hier op het forum. Maar als je op die update knop klikte, dan kreeg je een melding dat er geen update beschikbaar was.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed om te horen dat 't gelukt is ​@Francois  ​@Marc71_!

Daarvoor kan je deze instructie gebruiken ​@Rick.van.D:

Log in op de webinterface van het modem: Onder Instellingen -> Herstart thuisnetwerk -> Herstart

Dit brengt de SuperWifi 2 punten naar de laatste firmwareversie.

RDC-O5-
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • September 11, 2025

Ik ben niet echt tevreden met de update. Meerdere dingen gingen er fout bij mij:

1. Het extra 2.4GHz WiFi netwerk was verwijderd en vervangen door de standaard instellingen;
  2. Het extra 5GHz WiFi netwerk stond aan (die stond eerder dus uit);
  3. Het WiFi gastnetwerk stond aan (die stond eerder dus uit);
  4. Bepaalde Android devices die via WiFi lopen (zoals de KPN TV+ boxen, een telefoon en een tablet) maakten wel verbinding met het Wifi netwerk, maar kregen geen contact met het internet. Zodra ik op deze toestellen de instellingen van DHCP naar statisch zet en dus een eigen IP-adres toewijs werkt het wel. Ik vermoed dat de DHCP server in het modem dus in bepaalde gevallen een probleem veroorzaakt en mogelijk niet de juiste DNS-servers doorgeeft. 
  5. In de DHCP instellingen kan je de DNS-servers niet aanpassen.

Vooral het DHCP probleem is erg lastig en ik hoop dat de oorzaak en een oplossing gevonden wordt.

Toegevoegd: ik gebruik geen wifi extenders of superwifi e.d.

Had ook problemen na update KPN Box 14 met mijn SW2 punten dat ze op de 2.4ghz band zaten ipv van 5ghz. Fabrieksreset van modem en SW2 punten en alles opnieuw ingesteld heeft het probleem opgelost!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Log in op de webinterface van het modem: Onder Instellingen -> Herstart thuisnetwerk -> Herstart

Waar ik vandaag achter kwam is dat:

• Het GUEST netwerk uit stond (even aanzetten in de box 14
  • Het EXTRA netwerk een andere naam heeft gekregen (de andere instellingen zijn gelijk)

Voor al met die laatste was ik even druk… Ik begreep niet waarom al mijn apparaten geen WIFI verbinding kregen… Maar het was de naam van het EXTRA netwerk dat veranderd was, het wachtwoord en alle overige instellingen waren ook gelijk.

Nadat ik dat heb opgelost draait alles.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 11, 2025

Jammer dat die instellingen niet helemaal goed zijn overgenomen, terwijl we dat wel hadden verwacht, ​@Marc71_. Gelukkig ben je er snel achter gekomen en heb je alle apparaten weer verbonden. :)

• Nieuwkomer
  • September 11, 2025

@Remco van KPN Bedankt voor de suggestie, maar helaas heeft het niet geholpen (en moest ik uiteraard mijn subnet, gereserveerde IP-addressen en port forwards allemaal weer opnieuw instellen 😅).

Is er misschien ergens een lijst beschikbaar met alternatieve modems/routers die “hoogstwaarschijnlijk” compatible zijn met de KPN 4Gb aansluiting. Ik begrijp dat jullie alleen de KPN box ondersteunen, maar zou bijvoorbeeld een ASUS GT-BE98 een goed alternatief kunnen zijn (ik heb geen IPTV/VOIP of iets dergelijks, alleen internet).

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

@Alexandra van KPN helaas werkte deze optie niet... Heb de SW's een hard reset gegeven en dat werkte wel. Dus Box 14 en de SW 2's mooi op de laatste firmware. Echter wat me opvalt is dat op de interface van alle SW's 2 de extra wifi en de gastwifi uitgeschakeld zijn terwijl het in de Box 14 wel aan staat. Bij de vorige versie kon je in het modem een vinkje zetten bij Extenders meenemen. Echter is deze optie er niet meer in de nieuwe firmware van Box14.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

• Nieuwkomer
  • September 11, 2025

Wat een drama-update dit zeg! Na de laatste update stel ik het volgende vast:

• 2.4 en 5 Ghz Extra netwerken hebben deels(?) hun standaard naam terug, niet de naam die ze hadden (?) maar het standaard [SSID hoofdnetwerk]_Extra2.4 en _Extra5
  •  2.4Ghz Home automatisering op Gasten en Extra netwerk (Tuya en Broadlink) is niet meer online te krijgen na:
  • A- herstel originele SSID
  • B- reset modem
  • C- reset devices

Bij Ziggo was ik tester dus ben wel wat gewend maar dit gebeurde voor mij onaangekondigd en lijkt niet goed geteste firmware. Echt irritant.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 12, 2025

@Pytrick Jammer dat een reset niet de oplossing is geweest. Ik heb helaas geen lijst voor je met alternatieve modems die je zou kunnen gebruiken. Maar misschien heeft de community daar wel ideeën over. Maak gerust een nieuw topic aan!

@Rick.van.D Het klopt wat jij ervaart. Dit komt omdat het modem nu onderdeel is van het SuperWifi mesh netwerk. Het modem telt nu zeg maar ook als SuperWifi punt en is daarbij de master. Aanpassingen die je op het modem doet, gelden ook voor de SuperWifi.

@AdB73 Ai, jammer dat de gegevens niet over zijn genomen! Dit zou wel moeten, maar helaas komt het wel eens voor dat gegevens toch verloren gaan. Balen dat je hierdoor de connectie met thuisapparatuur bent verloren. Ik begrijp dat het nog niet is gelukt om dit weer aan de praat te krijgen. Zou je een nieuw topic willen aanmaken? Dan denken we graag mee bij het vinden van een oplossing.

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 12, 2025

@Pytrick Jammer dat een reset niet de oplossing is geweest. Ik heb helaas geen lijst voor je met alternatieve modems die je zou kunnen gebruiken. Maar misschien heeft de community daar wel ideeën over. Maak gerust een nieuw topic aan!

@Rick.van.D Het klopt wat jij ervaart. Dit komt omdat het modem nu onderdeel is van het SuperWifi mesh netwerk. Het modem telt nu zeg maar ook als SuperWifi punt en is daarbij de master. Aanpassingen die je op het modem doet, gelden ook voor de SuperWifi.

@AdB73 Ai, jammer dat de gegevens niet over zijn genomen! Dit zou wel moeten, maar helaas komt het wel eens voor dat gegevens toch verloren gaan. Balen dat je hierdoor de connectie met thuisapparatuur bent verloren. Ik begrijp dat het nog niet is gelukt om dit weer aan de praat te krijgen. Zou je een nieuw topic willen aanmaken? Dan denken we graag mee bij het vinden van een oplossing.

@Denise van KPN dankjewel voor je uitleg. Dus het klopt dat de extra wifi en gastwifi uit staan in de SW's. Maar werken de extra wifi en gastwifi wel gewoon dan? Of wordt dit dan overgenomen door het gewone wifi signaal? Misschien een onnozele vraag hoor...... Ben helaas niet zo heel technisch onderlegd😀

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 12, 2025

Je kunt Extra Wifi en Gastwifi instellen op het KPN Modem. De SuperWifi nemen deze instellen over zodat je in het gehele meshnetwerk dezelfde instellingen hebt.

• Deelnemer
  • September 12, 2025

Zeer slecht update. Er zijn meer bugs bijgekomen dan er af gegaan zijn. Na de update doet de Topologie thuisnetwerk en de ethernet poort 4 gastnetwerk het niet meer. Mijn gasten in mijn gasten verblijft zitten nu mijn privé netwerk met alle gevolgen van dien. 

Admin: quote van het startbericht verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • September 12, 2025

naar 48 uur de firmware te hebben 

moet ik toegeven dat de modem lekker stabiel blijft draaien 

zelfs de SW2 draait nu hier perfekt 

enige kanttekening wat ik heb is dat de IPv6 nog niet helemaal lekker zit met het opstartte van de modem duurt nu langer voordat hij een werkende verbinding heeft. maar als die eenmaal verbonden is werkt hij probleem loos hier

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • September 12, 2025

Zeer slecht update. Er zijn meer bugs bijgekomen dan er af gegaan zijn. Na de update doet de Topologie thuisnetwerk en de ethernet poort 4 gastnetwerk het niet meer. Mijn gasten in mijn gasten verblijft zitten nu mijn privé netwerk met alle gevolgen van dien. 

Admin: quote van het startbericht verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Een update zou juist verbeteringen moeten brengen en je niet (verder) in de problemen moeten brengen. Jammer dat jij andere ervaringen hebt. Ik denk eerlijk gezegd dat een factory reset je problemen wel moet oplossen. Dan kun je LAN4 ook weer configureren voor je gastnetwerk en moet ook positieve effecten geven voor het topologie-overzicht. 

• Deelnemer
  • September 12, 2025

De reset → fabrieksinstellingen  -zet de oude firmware  V14.C.24.07.02 weer terug → daarna gaat die weer updaten dus nieuwe firmware V14.C.25.08.08 erop, en zijn weer terug bij af omdat de update niet goed is dus

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 12, 2025

Wat als je de stappen voor Gastwifi instellen opnieuw doorloopt ​@kickstart? Lukt het dan? 

Zo niet, wil je dan een eigen topic aanmaken hiervoor? Geef daarin ook aan wat er precies gebeurt als je de Gastwifi in probeert te stellen.
Dan kunnen we het daar verder met je doornemen!

RDC-O5-
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2025

• Bepaalde Android devices die via WiFi lopen (zoals de KPN TV+ boxen, een telefoon en een tablet) maakten wel verbinding met het Wifi netwerk, maar kregen geen contact met het internet. Zodra ik op deze toestellen de instellingen van DHCP naar statisch zet en dus een eigen IP-adres toewijs werkt het wel. Ik vermoed dat de DHCP server in het modem dus in bepaalde gevallen een probleem veroorzaakt en mogelijk niet de juiste DNS-servers doorgeeft. 
  • In de DHCP instellingen kan je de DNS-servers niet aanpassen.

Vooral het DHCP probleem is erg lastig en ik hoop dat de oorzaak en een oplossing gevonden wordt.

Ik heb een oplossing gevonden voor het geïntroduceerde probleem met de onjuiste DNS via DHCP over de Wifi-connecties. Je kan via menu-item Internet connectie naar DNS gaan en daar de Proxy aanzetten. Dat loste bij mij het probleem op.

Hierna zie je onder Thuisnetwerk, DHCP dan ook het juiste IP-adres van de router als primaire DNS-server staan. Voor alle duidelijkheid; mijn ip-range is 192.168.1.x (.1 voor de router) en de DNS stond eerst onaanpasbaar op 192.168.2.254 en nu netjes op 192.168.1.1.

Of de DNS-proxy eerst aanstond en dus door de nieuwe update uitgezet is, of het puur komt dat ik afwijk van de standaard IP-range, durf ik niet te zeggen...

RDC-O5-
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Nog een dingetje. IPv6 werkte niet meer correct. Online IPv6 test gaven aan dat er geen IPv6-adres was. Door in de instellingen naar Thuisnetwerk te gaan en daar onder IPv6 de optie ‘Aan met DHCPv6’ (of alleen ‘Aan’) te kiezen voor de IPv6 prefix delegation, werkte het wel weer correct. Ik weet niet of IPv6-delegatie voor de update aan of uit stond.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet goed wat deze optie nu precies doet. Ik zag wel dat het IPv6-adres van mijn PC in plaats van het modem-adres gezien werd. Maar met deze optie aan kwam de router succesvol door een online IPv6 port scan beveiligingstest.

Er gaat wel veel mis met deze update, want eerder werkte IPv6 probleemloos.

Later toegevoegd: Nog een keer de delegatie op ‘Nee’ gezet om te testen en IPv6 tests blijven het nu ook goed doen. Geen idee of het nu zo ook correct blijft werken...

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 13, 2025

Jammer dat die instellingen niet helemaal goed zijn overgenomen, terwijl we dat wel hadden verwacht, ​@Marc71_. Gelukkig ben je er snel achter gekomen en heb je alle apparaten weer verbonden. :)

dit was geen groot probleem. Als mijn vast ingestelde op adressen weg zouden zijn zou dat veel dramatischer zijn..

ik mis nog heel erg een settings backup optie, of desnoods alleen exporteren naar een csv zodat je in ieder geval weet wat de settings waren.

• Helper
  • September 13, 2025

Ik heb de laatste firmware voor het modem gekregen. V14.C.25.08.08

Het lijkt stabiel. Echter mijn sw2 punten draaien op SW2.C.24.03.00

De upgrade knop is grijs en werkt niet.

Hoe kan ik de sw2 punten upgraden?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb de laatste firmware voor het modem gekregen. V14.C.25.08.08

Het lijkt stabiel. Echter mijn sw2 punten draaien op SW2.C.24.03.00

De upgrade knop is grijs en werkt niet.

Hoe kan ik de sw2 punten upgraden?

Hoi ​@Woudenbe ,dat valt hieronder. Als dit het niet oplost kan een reset ook nog een eind helpen

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Bij de upgrade van de Box 14 worden in principe alleen modem-only huishoudens gemigreerd. Mocht het voorkomen dat er huishoudens met SW2 punten tussen zitten, dan kan het zijn dat de Wifi prestaties wat minder worden. Dan geldt de volgende werkinstructie: