Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.26.04.04

Categorie:KPN Box 14
  • June 9, 2026
  • 8 reacties
  • 259 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We hebben een nieuwe update voor de Box 14. Deze brengt de features die in de andere modems met versie 26.xx.xx geïntroduceerd zijn ook naar de Box 14. De genoemde veranderingen zijn ten opzichte van de vorige versie.

Wat zit er in de update naar V14.C.26.04.04?

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

Verbeteringen in de communicatie tussen modem en beheerplatform waardoor de modems zich beter kunnen aanmelden en het updateproces beter verloopt.

Betere samenwerking met de SuperWifi punten wat zorgt voor een stabielere topologie van de mesh en betere statusweergaves in de interface. Ook zijn daisy chain scenario's verbeterd (meerdere Wifipunten achter elkaar verbonden)

Verder zijn algemene en security updates gedaan op verschillende onderdelen binnen de software.

Opgeloste bugs

• Aanpassingen in de ethernet poortinstellingen werden niet altijd goed doorgevoerd, nu wel.
  • Bij het aanzetten van STP (Spanning Tree Protocol) werd dit niet altijd voor alle aangesloten bridges gedaan. Nu wel.

Verbeteringen in de webinterface

• De topologie is verder onder handen genomen. We zagen nog oranje lijntjes die groen moesten zijn, link speeds die niet helemaal klopten, en apparaatinformatie die onvolledig was. Deze dingen zijn aangepast. 
  • Bij port forwarding miste er een knop voor aan/uit. Dit is hersteld. 
  • Bij MAC Filtering (wifi afscherming) werd het MAC filter niet correct geactiveerd op het moment dat je, bij Toegestane apparaten, koos voor de knop Verwijder alle.
  • De sessie timer (onder Instellingen Login wachwoord) werkte niet goed. Je kon de tijd in z'n geheel niet aanpassen. Of je kon het wel aanpassen maar dan werd het alsnog niet opgevolgd. Dit is nu verholpen zodat je de tijd daadwerkelijk kunt instellen.
  • En verder zijn in het algemeen onjuiste labels, ontbrekende stukjes informatie en kleinere interface fouten hersteld.
  • Het logboek heeft aanvullende velden gekregen (alias, status, poort).

SIP ALG is een telefoniefunctie die in een eerdere versie van de KPN Software is toegevoegd en geactiveerd. Voor de meeste mensen is deze functie niet relevant, en merk je hier niets van. Alleen, als je eigen VoIP apparatuur hebt aangesloten, en daarmee intern wilt kunnen doorverbinden, dan lukt dat niet met SIP ALG geactiveerd. Probleem was dat in die eerdere versie geen mogelijkheid zat om SIP ALG uit te zetten. Dat is nu alsnog toegevoegd bij de telefonie instellingen.

Bekende beperkingen

Uploadsnelheid kan lager uitvallen.

Als je aangepaste wifi instellingen gebruikt én Wifipunten kan het zijn dat je de Wifipunten even opnieuw moet koppelen.

Wifi‑punten synchroniseren soms niet goed, een herstart verhelpt dat. 

Wie krijgt de update en wanneer?

Belangrijk: we rollen deze update niet actief uit. In plaats daarvan zetten we hem zo snel mogelijk beschikbaar op de updateserver. Je kunt de update dan zelf binnenhalen via de webinterface van de Box 14 of via de MijnKPN app. 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

8 reacties

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 10, 2026

Goedemorgen,

Als ik inlog op de webinterface van box 14 krijg ik bij instellingen/systeem de melding “Er is op dit moment geen nieuwere software aanwezig”.

Kan het zijn dat mijn Box14 de update later krijgt?

Gr.

Rick

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 10, 2026

We zien dat het beschikbaar stellen van de update op de server wat vertraging heeft opgelopen. We hopen dit later vandaag beschikbaar te hebben. Als het anders wordt komen we erop terug. 

• June 10, 2026

Dank, ik kon hem ook al niet vinden. We wachten even af. 

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • June 11, 2026

We zien dat het beschikbaar stellen van de update op de server wat vertraging heeft opgelopen. We hopen dit later vandaag beschikbaar te hebben. Als het anders wordt komen we erop terug. 

@Erik van KPN is het nog gelukt dat de update op de server staat?

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 11, 2026

Bij de V12 wachten ze schijnbaar tot na het WK , dus ik weet niet wat ze voor de V14 in petto hebben

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 11, 2026

Zoals ik het lees willen of durfen ze hem niet automatisch uit te rollen en moet je zelf op de knop drukken. Dus tjah is dat vanwege het WK of geen vertrouwen in de kwaliteit, na dat er nu al een aantal "productie rijpe" updates voor andere apparaten zijn teruggetrokken van wege problemen en alle problemen die ze al veroorzaakt hebben met hun ambities die niet in de pas lopen met de competenties.

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 11, 2026

De update knop is bij mij nog steeds niet beschikbaar.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

De update knop is bij mij nog steeds niet beschikbaar.

Gaat ook niet gebeuren, het wk is begonnen en het is beleid van de KPN om dan geen grote updates te doen   

Kijk maar bij laatste update voor de v12 wat daar allemaal geschreven en beschreven wordt.