Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.26.04.04

Categorie:KPN Box 14
  • June 9, 2026
  • 34 reacties
  • 757 keer bekeken
Toon eerste bericht

34 reacties

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 19, 2026

Voor de update had ik bedraad altijd 4Gbit up en down. Na update 4Gbit down en ˜400Mbit up… Modem zelf doet qua speedtest ook 4Gbit down maar 2600Mbit up… Hoe kan dit verschil er nu zijn ineens… Lager uitvallen is een onderstatement, 10% van wat ik had is niet echt geweldig

Ja het is een gigantische bug die ze even wegwuiven alsof er niets aan de hand is.
Maar goed, mijn vorige modem is terug gestuurd. Ik heb daarna helpdesk zelfs terug gebeld dat ze er goed aan doen deze modem te onderzoeken. Zeer kleine kans dat het gebeurt.

Je kan dus een modem swap aanvragen en dan werkt het weer even.
Totdat je weer een reboot doet of aan de KPN kant er een update gebeurt en de modem een connectie reboot doet / config file(?) opnieuw inlaadt en dan is het weer mis.

Het ONT zou de snelheid moeten bepalen en niet het modem.
Maar er lijkt een soort slaap modus te zijn ofzo? Echt geen idee.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 19, 2026

@Erik van KPN ja dat het met ‘de’ firmware te maken heeft klopt natuurlijk.
Maar het heeft niet met DEZE firmware te maken. De vorige dus ook al.

Mgoed ik had net hetzelfde met de TP-Link, dus zoals getypt is er iets gaande met het ONT.
Logisch, want ONT bepaald de snelheid, modem kan de opdracht geven welke snelheid.

Wel heel toevallig dat ook de TP-Link net begon met 350 Mbps, maar gelukkig wel wakker werd.

Wat adviseer je mensen die wel 4 Gbps upload willen tot dat het gefixt is en geen eigen router hebben?
Steeds een modem swap? Compensatie vragen voor een niet werkende verbinding zoals beloofd?
Een Leen-router naar keuze?

Heb de ONT van KPN en modem uit/aan gezet (Modem weer aan nadat ONT groen was) maar geen verschil. Maar het is 10% van wat ik had aan upload, het lijkt wel alsof er in het profiel een typefout staat (0 te weinig). :-D

Het modem zelf haalt een hogere snelheid, had even mijn laptop rechtstreeks op modem ingeplugd en daar haal ik met dezelfde machine waar ik gisteren nog 4Gbit mee haalde krap 400Mbit… Iets van WAN naar LAN wordt behoorlijk geknepen ineens…

@Erik van KPN Als dit zo blijft, en een modemswap werkt, dan doe mij die dan maar. Werk veel thuis en er is een reden dat ik 4Gbit heb genomen… Ben niet echt blij hiermee…

Ik kan niet weer de oude firmware krijgen neem ik aan? Echt al maanden strak 4Gbit up en down, perfect voor mijn thuis werken en dan dit :-(

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 19, 2026

Heb de ONT van KPN en modem uit/aan gezet (Modem weer aan nadat ONT groen was) maar geen verschil. Maar het is 10% van wat ik had aan upload, het lijkt wel alsof er in het profiel een typefout staat (0 te weinig). :-D

Ja dat zei ik ook al, hehe. Nee niets helpt. Hier vanaf 2023 ofzo tot zeg 3 juni ook nooit problemen gehad. KPN heeft een update uitgevoerd rond die datum en sindsdien is het hier mis.
Alles rebooten of resetten heeft geen zin. Waarom een modem swap wel (even) werkte? Geen idee.
Maar de engineers zullen er vast mee bezig zijn. Voor einde 2026 werkend?

Ligt eraan hoe boeiend KPN het vindt. Frontpage artikeltje op Tweakers.net doet vaak wonderen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 19, 2026

Wat adviseer je mensen die wel 4 Gbps upload willen tot dat het gefixt is en geen eigen router hebben?
Steeds een modem swap?

@Erik van KPN Als dit zo blijft, en een modemswap werkt, dan doe mij die dan maar. Werk veel thuis en er is een reden dat ik 4Gbit heb genomen… Ben niet echt blij hiermee

Er is op dit moment geen alternatief vanuit ons beschikbaar. We werken eraan om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Het is mogelijk dat er, op individuele basis, een modem swap wordt gedaan om uit te sluiten of er niet iets anders aan de hand is. Maar dat is niet iets dat we dan blijven doen. Vooral omdat het niet uitmaakt. Het nieuwe modem heeft hetzelfde issue.

Steeds een modem swap?

@Erik van KPN Als dit zo blijft, en een modemswap werkt, dan doe mij die dan maar. Werk veel thuis en er is een reden dat ik 4Gbit heb genomen… Ben niet echt blij hiermee

Er is op dit moment geen alternatief vanuit ons beschikbaar. We werken eraan om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Het is mogelijk dat er, op individuele basis, een modem swap wordt gedaan om uit te sluiten of er niet iets anders aan de hand is. Maar dat is niet iets dat we dan blijven doen. Vooral omdat het niet uitmaakt. Het nieuwe modem heeft hetzelfde issue.

Waar kan ik voortgang/status updates bekijken hiervan?

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 19, 2026

@Erik van KPN mja jullie helpdesk heeft (uiteraard) geen idee van dit probleem.
Dus dat is het enige wat ze kunnen doen. Of jullie weten al wat het is en we moeten nog even wachten.
Of ik zou direct onze modems ter onderzoek opvragen. Of mijn vorige modem traceren.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 19, 2026

We hebben geen specifiek volgbaar statusoverzicht voor dit soort zaken. In de basis geven we in een Product Update aan welke verbeteringen en fixes zijn uitgebracht. Dus zou je dit in de Product Update van de volgende versie moeten terugzien. Dat gezegd hebbende, als ik voor die tijd meer duidelijkheid heb hierover, dan laat ik het in dit topic weten.