Skip to main content
Vraag

KPN ONT versus eigen ONT

• June 22, 2026
  • 3 reacties
  • 34 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Geen vraag maar meer een ervaring die ik graag deel met de lezers hier…...

Ik gebruikte al vanaf 30 mei 2022 een “eigen ont” zo de kpn dat noemt. Je hebt dan de glasvezel rechtstreeks op de router (FRITZ!Box) aangesloten. Dat werkt snel en vooral uiterst stabiel. Maar je sluit niet “even” de glasvezel rechtstreeks op glasvezel aan. Dat vergt enige voorbereidingen; o.a. welke glasvezel kabel, doorgeven van de “eigen ont” aan de kpn……. Dàt gaat in géén geval zo makkelijk (èn goedkoop) dan met de “kpn ont”…...

Sinds een paar weken heb ik de FRITZ!Box weer “noodgedwongen” op de “kpn ont” aangesloten. Qua snelheid is dat net zo snel (ik heb soms het idee met meten van de snelheid- niet noemenswaardig- sneller is) als met de “eigen ont” maar ik heb soms óók het idee dat bij het opvragen van een websites de verbinding wel eens blijft hangen en daar had ik met de “eigen ont” nooit last van. Na opnieuw de website te laden loopt de zaak weer gewoon door.

Dus aan de ene kant maakt de snelheid met de “kpn ont” niet zoveel uit maar aan de andere kant dus wat soms hangen van websites dus wel.

3 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 22, 2026

Hallo ​@gensnet je kan met F12 in je browser zien waar de snelheid op blijft hangen, bijv de DNS call, of een afbeelding op de website. Misschien helpt dat in het pinpointen van de ervaren vertraging.

Wel ben ik nieuwsgierig naar de reden dat je weer naar de KPN ONT bent gegaan. Je geeft zelf al aan dat de operatie minder vlekkeloos is dan KPN doet voorkomen. Ging terug ook niet vlekkeloos?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • June 22, 2026

>  Wel ben ik nieuwsgierig naar de reden dat je weer naar de KPN ONT bent gegaan.

Ik heb bewust “noodgedwongen” geschreven. De in februari gekochte FRITZ!Box 5690 XGS kon je rechtstreeks op glasvezel aansluiten maar die is naar de fabriek gestuurd omdat het apparaat een niet zo makkelijk te vinden rode Foutcode: 1 geeft bij het instellen. AVM is al drie maanden tevergeefs bezig om te ontdekken waarom die rode Foutcode: 1 bij het instellen van de doorverwijzing van poorten en het kiezen van sommige FRITZ!-beltonen vandaan komt. Nu schijnt niemand poorten door te verwijzen en FRITZ!-beltonen te kiezen.........

Ik heb ze maar op het idee gebracht dat het apparaat wel eens "deels" defect kan zijn, want ik heb nu genoeg FRITZ!Boxen (7583, 7590 (AX), 5530 en 5590 fiber) ingesteld en géén één geeft zo'n rode Foutcode: 1…...

Zolang kan ik wel weer de FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aansluiten maar dan krijg je daar voor de vierde keer weer veel gedonder mee, want de drie keer dat ik dat nu gedaan heb is altijd in een regelrecht "drama" uitgelopen :-(

Ik heb mijzelf dus maar een FRITZ!Box 4690 "cadeau" gedaan. Die heb ik gekocht om de twee 10 Gbit/s-WAN/LAN-poorten (is voor mijn intern 10 Gbit/s netwerk belangrijk) maar kun je niet rechtstreeks op glasvezel aansluiten alleen maar via de kpn ont.

Zelfs dat teruggaan naar de kpn ont gaf dus ook weer de nodige problemen omdat de kpn schijnbaar in hun gelederen moest uitzoeken hoe dat moest en daar dus weer veel tijd in "tig" dagen voor nodig had. Bij nieuwe klanten wordt de kpn ont autogagisch geregistreerd maar dat kan bij bestaande klanten schijnbaar niet :-( 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 22, 2026

Beetje offtopic wellicht, ik heb de 4690 ook. De laatste firmwares hebben nog wel een bug waardoor bij hardware acceleration de snelheid naar internet op een gegeven moment naar 5-10 mbit/s gaat.

Je kan dat uitzetten, niet upgraden, of naar 8.24 labo editie gaan. Al weet ik niet of in de labo dat probleem al is opgelost.