Goedenavond,
Â
Sinds kort ervaar ik problemen met mijn KPN V10. Dit is voornamelijk nadat de internetsnelheid in mijn abonnement is verhoogt naar 1000Mbit/s. Gemeten snelheid is overigen max 700Mbit/s down en max 450Mbit/s up maar dat is voor nu niet het probleem…
Â
Alle ledjes op de router blijven groen branden, maar het volgende gebeurt:
- Apparaten die werken met een dynamisch IP-adres verliezen hun IP-adres wanneer de DHCP-lease afloopt. Het verkrijgen van een nieuw IP-adres door de DHCP-server is dan niet mogelijk. (DHCP-poule loopt van IP xxx.2.1 - xxx.2.99)
- Apparaten die werken met een statisch IP-adres verliezen ook hun toegang tot het internet. (alle statische adressen liggen buiten de DHCP-poule)
- De KPN 4K ITV ontvangers krijgen op een gegeven moment de foutcode dat de verbinding weg is gevallen met de router. Ip-adres wordt verkregen middels DHCP-binding.
- Wanneer er een nieuw apparaat op het netwerk actief wordt zonder bekend IP-adres, valt het gehele netwerk weg. Geen enkel apparaat kan dan nog het web op, alsof de hele communicatie in de router vastloopt.
Â
Het netwerk ziet er als volgt uit:
KPN V10 router met direct op de ethernet poorten aangesloten 2 netwerk switches en twee KPN 4K tv-ontvangers. Ook wordt er gebruikt gemaakt van 1 telefoonlijn.
Achter de switches staat een TP-link DECO netwerk en hangen wat SBC’s en randapparatuur.
Â
De problemen lijken dagelijks terug te keren voor alle apparaten, een simpele herstart van de router biedt dan een tijdelijke oplossing. Volledige reset van de router mocht geen uitkomst bieden, net als het vervangen van de netwerk switches of het loskoppelen van het gehele Deco-netwerk. De problemen blijven terugkomen.
Â
Dan nog even voor de goede orde, het betreft een ZTE H369A met softwareversie V1.01.00T04.3intermediate.
Â
Wie o wie kan mij helpen?
Â