Skip to main content

ik krijg na de update op mijn iphone de melding dat de wifi ineens geen versleutelde berichten meer toelaat

Voor dat probleem kunt u beter bij Apple aankloppen. KPN kan hier niet veel mee. Ja ... de KPN Box upgraden naar WPA3. Maar dat is KPN vooralsnog niet van plan denk ik. Zal vast niet lang meer duren. Maar voor nu moeten we het nog doen met WPA2.


ok zal best, maar het gebeurd wel ineens na de update van de box daarvoor nooit problemen

als ik nu in de cloud wil komen moet ik de wifi van de box uitzetten op mijn telefoon en de normale wifi van mijn telefoon gebruiken (abbo van tel)


Hallo @grinsven laat de wifi-verbinding met thuis op je mobiel eens ‘vergeten’ en probeer opnieuw verbinding te maken met de KPN Box 12.

Succes.

 


Hallo @grinsven laat de wifi-verbinding met thuis op je mobiel eens ‘vergeten’ en probeer opnieuw verbinding te maken met de KPN Box 12.

Succes.

 

Al gedaan 🙂 geen verschil. 

Thx voor het mee denken 


Effe iets herstellen: de verbinding laat via dns geen versleutelde berichten door dat is het bericht wat ik krijg als ik verbind met mijn box 12 wifi en als ik via mijn telefoon verbinding zoek met icloud buiten de wifi om dan kom ik er wel in misschien helpt dit voor een oplossing


Effe iets herstellen: de verbinding laat via dns geen versleutelde berichten door dat is het bericht wat ik krijg als ik verbind met mijn box 12 wifi en als ik via mijn telefoon verbinding zoek met icloud buiten de wifi om dan kom ik er wel in misschien helpt dit voor een oplossing

Wederom een gevalletje waar Apple flink op de feiten vooruit loopt. DNS verkeer is standaard niet versleuteld tenzij er bewust voor iets als ‘DNS over TLS (DoT)’ of ‘DNS over HTTPS (DoH)’ gekozen wordt, iets wat slechts een enkele DNS-provider ondersteund. Dit is niet iets waar KPN bij kan helpen maar echt iets wat Apple zal moeten oplossen.

Via de Box12 is DoT of DoH niet mogelijk, dan zal er een ander apparaat geïnstalleerd moeten worden dat het DNS-verkeer afhandeld in plaats van de Box12. Het is niet moeilijk maar enige kennis van een Debian-systeem zoals Ubuntu of Raspbian en van de command line interface is wel vereist, daarbij zal er dan ook extra apparatuur aangeschaft moeten worden zoals bijvoorbeeld een Raspberry Pi.

Kortom, het is een probleem wat ik steeds vaker voor zie komen bij Apple-handheld devices, net zoals dat ze alles onder WPA3 als onveilig beschouwen terwijl WPA3 nog lang niet breed ondersteund wordt. Het is voor mij in ieder geval nog een reden bovenop de bestaande waslijst om ver weg te blijven van Apple smartphones en tablets.