Skip to main content

Ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN en heb me vandaag verdiept in het aansluiten (15 nov) ga ik over. Nu staat er dat het modem ca. 1,5 mtr vanaf het glasvezelkastje geplaatst moet worden, nu is dit kastje bij mij in de meterkast geplaatst welke zich buiten de woning bevind, nu ben ik bang dat ik straks geen verbinding kan maken en dus totaal niets heb aan mijn KPN abonnement. Vind het wel jammer dat dit niet gemeld is tijdens het plaatsen. Wat moet ik doen om straks toch een duidelijk signaal te krijgen.

 

Is er een mogelijkheid om een ethernetkabel (cat. 5e of cat. 6) te trekken vanaf de meterkast naar binnen in de woning? De afstand tussen NT en modem mag gerust langer zijn dan 1,5 meter mits goed bekabeld. Bij mij is het ongeveer 10 meter vanaf de meterkast.


Ja dat heb ik vanmiddag gedaan ik heb een internet kabel getrokken vanaf de meterkast naar mijn woonkamer. Maar zag dat de modem niet te ver van het kastje geplaatst mocht worden dus ik werd een beetje bang, in ons huis zijn alle muren beton ook de scheidingswanden en ik wil nu graag wel overal goede WiFi. Dus als de modem echt in de meterkast moet dan ben ik bang dat ik niets geen signaal naar binnen krijg


U bent nieuwe klant bij KPN, dus u kunt e.e.a. kort sluiten met de installatiemonteur.

KPN Installatiegarantie

Met onze Installatiegarantie sluit je zelf je Internet & TV aan. We controleren altijd eerst of zelf aansluiten op jouw adres wel mogelijk is. Bij het aansluiten wijst de KPN Thuis app je de weg. En lukt het niet? Dan helpen onze experts je graag verder.

Voor wie is KPN Installatiegarantie?

  • Voor nieuwe klanten bij KPN
  • Als je overstapt naar KPN
  • Als je verhuist

…

Nu staat er dat het modem ca. 1,5 mtr vanaf het glasvezelkastje geplaatst moet worden

..

Kan je aangeven waar dat staat, in een folder of ergens online?

Die 1,5m is namelijk alleen voor DSL aansluitingen.

Met glasvezel hoeft dat niet zo dichtbij, de maximale lengte voor een UTP netwerkkabel is 100 meter, meer dan genoeg voor een normale woning.


Ja dat heb ik vanmiddag gedaan ik heb een internet kabel getrokken vanaf de meterkast naar mijn woonkamer. Maar zag dat de modem niet te ver van het kastje geplaatst mocht worden dus ik werd een beetje bang, in ons huis zijn alle muren beton ook de scheidingswanden en ik wil nu graag wel overal goede WiFi. Dus als de modem echt in de meterkast moet dan ben ik bang dat ik niets geen signaal naar binnen krijg

Hallo @HuigE die afstand van 1 ½ meter geldt alleen voor ‘ouderwetse’ koperaansluitingen (xDSL). Bij glasvezel (FttH) heb je geen afstandsbeperking, of de kabel moet langer worden dan 100 meter, maar dat is in de meeste privĂ©-situaties niet het geval.

De kwaliteit van de netwerkkabel moet minimaal CAT5e zijn, beter nog CAT6.

Succes.

 

 


Maar zag dat de modem niet te ver van het kastje geplaatst mocht worden dus ik werd een beetje bang

Er wordt een (rood) utp kabeltje van 1,5 meter meegeleverd. Die gebruik ik niet.

Ikzelf heb tussen de NTU en het modem een gewone (cat 5e) utp kabel met gele stekkers/witte kabel van 10 meter. Dat werkt prima.
Sterker: UTP wordt gegarandeerd tot 100 meter.


Dankjullie wel voor deze reactie, mijn netwerkkabel gaat nu al vanaf de meterkast naar de woonkamer. Dus we gaan het straks wel zien.


Hoi @HuigE . Misschien ten overvloede want iedereen heeft het al verteld maar als jij een goeie kabel gebruik maakt die lengte niks uit. (mits het natuurlijk geen 100+ meter wordt).

Trek die kabel naar de plek waar jij je modem wilt hebben staan en het zou allemaal moeten werken als een tierelier ;-)