Skip to main content
Beantwoord

Modem is uit zichzelf veranderd van IP-adres

• 4 februari 2025
  • 5 reacties
  • 227 keer bekeken

hallo hebben jullie wat aan de router gedaan 

deze is weer in oude instellingen gegaan van Ziggo 

daar jullie deze een jaar geleden hebben verander  heb ik alle apparaten op mijn modem moeten aanpassen

en vandaag staat de router weer in de instellingen die ik had verandert naar Ziggo

dus mijn apparaten deden het niet meer

heb de ExperiaBox v10  op nieuw ge reset en nu staat het weer op KPN IP adres   

daar ik nu alweer 2 uur daar me bezig ben om het op te lossen

ben ik hier niet blij mee graag uit leg hier over

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@theo vrenken, welkom op onze community, ik zie dat WJB al mooi meedenkt.

Op onze kennisbank kun je alles vinden over de V10

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 4 februari 2025

Standaard is het subnet van een Experia/KPN Box van KPN het 192.168.2.0/24 subnet.

Alle LAN IP adressen beginnen hierbij dus met 192,168.2.

Ziggo gebruikt standaard het subnet 192.168.178.0/24 waarbij LAN IP adressen dus met 192.168.178 beginnen.

Je doet er verstandig aan om al jouw apparaten hun IP adres automatisch via DHCP te laten bepalen, dan hoef je nooit meer wat aan te passen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • 16157 reacties
  • Antwoord
  • 6 februari 2025

Hoi ​@theo vrenken, welkom op onze community, ik zie dat WJB al mooi meedenkt.

Op onze kennisbank kun je alles vinden over de V10

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 8 februari 2025
theo vrenken schreef:

hallo hebben jullie wat aan de router gedaan 

deze is weer in oude instellingen gegaan van Ziggo 

daar jullie deze een jaar geleden hebben verander  heb ik alle apparaten op mijn modem moeten aanpassen

en vandaag staat de router weer in de instellingen die ik had verandert naar Ziggo

dus mijn apparaten deden het niet meer

heb de ExperiaBox v10  op nieuw ge reset en nu staat het weer op KPN IP adres   

daar ik nu alweer 2 uur daar me bezig ben om het op te lossen

ben ik hier niet blij mee graag uit leg hier over

Herkenbaar! Mijn TV ontvanger kon geen software meer ophalen. Na een uur onderzoek met KPN aan de telefoon was de conclusie dat DNS adres wel op de (huidige) standaard192.168.2… zat en mijn DHCP al jaren op een ander subnet 192.168.x…. Op advies van KPN toch modem DHCP maar op die .2 gezet en zie...TV ontvanger gaat weer aan de slag. 

Vraag blijft of het updaten van de TV ontvanger nu afhankelijk is van mijn DNS resp DHCP adressen…

En/of dat KPN in mijn modem met de configuratie aan de slag is gegaan, kan dat?

Overigens respect voor de doorzetters aan de telefoon en de tweede lijn.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 8 februari 2025

KHteE schreef:

Vraag blijft of het updaten van de TV ontvanger nu afhankelijk is van mijn DNS resp DHCP adressen…

Het gebruikte subnet (DHCP) maakt niet uit maar de DNS server moet natuurlijk wel bereikbaar zijn.

Als het door jou ingestelde subnet bijvoorbeeld 192.168.178.0/24 was dan kan de router zelf (die standaard als DNS proxy fungeert) natuurlijk geen IP adres uit een ander subnet hebben en dus zal 192.168.2.254 als DNS server dan niet werken.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 februari 2025

Jarenlang niks veranderd aan de Experia v10. Onlangs viel de tv weg en ik zag dat de default gateway  op 192.168.67.254  zat en de DNS server op  192.168.2.254. Waarom ging dit dan zolang goed? Er zal iets veranderd zijn.