Skip to main content
Beantwoord

Modem omruilen wil maar niet lukken

• 30 januari 2025
  • 10 reacties
  • 130 keer bekeken

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, gezien ik met de telefonische klantenservice eigenlijk wel klaar ben.

3 weken geleden heb ik, vanwege meer thuiswerken, een upgrade gedaan van mijn internet abonnement. Omdat het merendeel van mijn apparatuur op wifi6 werkt, dacht ik dit ook voor thuis te kunnen regelen (incl super wifi punten ivm het bereik). De 1e dame die ik aan de lijn kreeg had alles netjes geregeld en ik kon bij de KPN winkel in Maastricht mijn modem gaan omruilen. Dus met de trein richting Maastricht, om vervolgens daar te horen dat ze helemaal geen modems op voorraad hebben en dat de voorraad informatie bij de klantenservice onjuist was. 

Ok, geen probleem. Dus moest ik bellen met de klantenservice om telefonisch een omruilen te regelen, blijkbaar kunnen ze dat niet in de winkels. De medewerker aan de lijn had me prima geholpen. Vanwege dat mijn huidige modem niet defect is, zou hij het via een andere weg regelen en zou ik binnen enkele werkdagen een mail krijgen met verzend gegevens.

Na ruim 1,5 week wachten op een mail heb ik vandaag maar weer gebeld met de klantenservice. En nu val ik steil achterover... Blijkbaar heeft een 'speciale afdeling' mijn aanvraag voor een andere modem afgewezen? De dame aan de lijn was erg behulpzaam en wilde me ipv een ander modem allerlei extra data abonnementen verkopen, zodat ik van de zomer ook in de tuin met mijn laptop kon gaan zitten (serieus!). Ook kreeg ik de vraag waarom mijn partner en kinderen geen abonnement bij KPN hadden??? Erg professioneel KPN!

De dame zal zeker haar best hebben gedaan, maar kon mij niet verder helpen. Op de vraag waarom ik nu een afwijzing krijg, terwijl ik al een nieuw modem had kunnen hebben als de winkel voorraad had, kon ze me geen antwoord geven.

Als ik het nu goed begrijp dan krijgen nieuwe klanten een nieuwe modem met wifi6, enz. Klanten met een defect krijgen een nieuwe modem. Maar een klant die al tig jaren tevreden klant is?

Is er misschien hier iemand die mij verder kan helpen, of duidelijkheid kan geven?

Beste antwoord door Alex van KPN

HI ​@Panico, welkom bij onze community. 

Allereerst mijn oprechte excuses voor de verkeerde informatie. Het klopt inderdaad dat de nieuwste modem alleen bij de abonnementen komen met de hoogste snelheid, dit ook om verspilling te voorkomen. 

Dit kun je inderdaad oplossen door de WiFI via andere apparatuur te laten lopen en niet via de modem. Dit hoeft niet per se de SuperWiFi's te zijn die wij aanbieden. Hopelijk lukt het! 

Bekijk origineel

• 30 januari 2025

Beste ​@Panico alléén defecte modems en modems die niet meert aan de eisen van KPN zelf voldoen, zoals o.a. de Experiaboxen t.e.m. de V9 worden vervangen. Dat is het duidelijke beleid van KPN.

De klantenservice heeft totaal foute info gegeven.

Alle andere huidige modems vanaf de V10 t.e.m. de V14 worden nog steeds regelmatig geupdated en zijn dus nog zeer gangbaar, ook de types zonder wifi6ax.

Via een omweg valt er legaal misschien nog iets te regelen:

als op jouw postcode/huisnummer 4Gbit/s leverbaar is, upgrade je je snelheid naar 4Gbit/s, dam heb je de nieuwste modem, na minimaal 1 maand gebruik ga je weer terug naar je huidige snelheid, maar kun je de V14 met wifi6ax gehouden in bruikleen houden.

Als op jouw adres maximaal 1Gbit/s leverbaar is krijg je dus geen ander modem, maar kun de de wifipunten van KPN kopen of huren, want die ondersteunen wel wifi6ax

Welk modem heb je nu dan een V10 of 10a???

• 30 januari 2025

niet relevant

• Deelnemer
  • 30 januari 2025
JanD schreef:

Beste ​@Panico alléén defecte modems en modems die niet meert aan de eisen van KPN zelf voldoen, zoals o.a. de Experiaboxen t.e.m. de V9 worden vervangen. Dat is het duidelijke beleid van KPN.

De klantenservice heeft totaal foute info gegeven.

Alle andere huidige modems vanaf de V10 t.e.m. de V14 worden nog steeds regelmatig geupdated en zijn dus nog zeer gangbaar, ook de types zonder wifi6ax.

Via een omweg valt er legaal misschien nog iets te regelen:

als op jouw postcode/huisnummer 4Gbit/s leverbaar is, upgrade je je snelheid naar 4Gbit/s, dam heb je de nieuwste modem, na minimaal 1 maand gebruik ga je weer terug naar je huidige snelheid, maar kun je de V14 met wifi6ax gehouden in bruikleen houden.

Als op jouw adres maximaal 1Gbit/s leverbaar is krijg je dus geen ander modem, maar kun de de wifipunten van KPN kopen of huren, want die ondersteunen wel wifi6ax

Welk modem heb je nu dan een V10 of 10a???

Beste JanD,

Hier was ik al een beetje bang voor. Ik heb nu een 1Gbit abonnement, en sneller is op mijn adres niet mogelijk. Als het echt zo onmogelijk is om een modem met wifi6 te krijgen, dan moet het maar via apparatuur van derden.

Ik heb nu een V10

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 30 januari 2025

Maar waarom denkt u wifi 6 nodig te hebben?

• Deelnemer
  • 30 januari 2025
Joep1965 schreef:

Er wordt veel gestreamd bij ons thuis, terwijl ik regelmatig video vergaderingen heb. Daarbij hebben we betonnen vloeren die het signaal dermate dempen dat ik op advies van onze ict man naar wifi6 wil kijken. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 30 januari 2025

Ik denk dat je weinig verschil gaat merken. Wil je het echt goed hebben dan moet je aan de slag. Er moet naar iedere verdieping een utp kabel getrokken worden en daar moet een wifipunt aan komen.  En dat is geen leuke oplossing maar als je dat niet doet dan blijf je tegen problemen aan lopen. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

HI ​@Panico, welkom bij onze community. 

Allereerst mijn oprechte excuses voor de verkeerde informatie. Het klopt inderdaad dat de nieuwste modem alleen bij de abonnementen komen met de hoogste snelheid, dit ook om verspilling te voorkomen. 

Dit kun je inderdaad oplossen door de WiFI via andere apparatuur te laten lopen en niet via de modem. Dit hoeft niet per se de SuperWiFi's te zijn die wij aanbieden. Hopelijk lukt het! 

• 31 januari 2025
Panico schreef:
Joep1965 schreef:

Er wordt veel gestreamd bij ons thuis, terwijl ik regelmatig video vergaderingen heb. Daarbij hebben we betonnen vloeren die het signaal dermate dempen dat ik op advies van onze ict man naar wifi6 wil kijken. 

WiFi 6 bied geen enkele meerwaarde voor betonnen vloeren. Het komt er echt niet beter doorheen. 

En een video vergadering vraagt hooguit 20 mbit ofzo. Dus ook daar is WiFi 6 nutteloos voor.

Die ICT man had je beter kunnen adviseren om met een bekabeld systeem te werken. Er zijn heel wat bedrijven die dat van hun thuiswerken medewerkers vereisen. Dat is niet voor niks.

• Deelnemer
  • 1 februari 2025

Bedankt voor alle adviezen.

Ik heb besloten om een 3e partij systeem te kopen en de wifi van KPN uit te schakelen.

Weer een les geleerd mbt de klantenservice van KPN...

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1 februari 2025

Beste ​@Panico,

Zoals als eerder verteld ruilt KPN geen modems om als ze nog gewoon werken, dus ik ga daarop u niet opnieuw de les lezen of over de werking van WiFi 6, echter heb ik nog wel wat suggestie die ik hier nog net tegen kom.

Optie 1 als je bereid bent om een investering te maken kan je ook een Fritz!box aanschaffen via Marktplaats of online nieuw bestellen (voorbeeld). Op die manier heb je een eigen modem met WiFi 6 als dit echt voor u belangrijk is.

Optie 2: Je kan bij KPN SuperWiFi 2 kopen of huren (2,49 per maand, Informatie), de SuperWiFi 2 beschikt ook over WiFi 6, deze pods sluit je aan op de Box V10. Op die manier wordt je WiFi van de V10 gedeactiveerd. 

Het gaat als u echt de wens hebt voor WiFi 6 dus wel wat geld kosten, als u hiertoe niet bereid bent is het wat het is totdat uw modem eens vervangen gaat worden.

Edit:
@Panico Heeft een reactie gepost terwijl ik tijdens de koffie zetten aan het typen was :P

Reageer