Vanmorgen bleek mijn Wifi wachtwoord op standaard te staan en ook mijn Admin wachtwoord. Bovendien was portforwarding uitgeschakeld en mogelijk nog meer instellingen verdwenen. Komt dit door een modem software update? Kan het een teken van een hack zijn?
Al zoekende las ik dat ook de V10 nu KPN software zou krijgen en dat deze verschijnselen daarbij bekend zijn. Ik heb echter nog steeds de oude ZTE interface (V1.01.00T04.3 Intermediate). Hoe kan ik de KPN software krijgen? Loopt die uitrol nog, na 6 maanden lijkt me dat iedereen toch wel over moet zijn?
Beste antwoord door Arjan van KPN
Hoi ​@JeeWee65! Heel vervelend dat al je instellingen uit het modem zijn verdwenen. Dat moet haast wel zijn gekomen doordat je modem een hard reset heeft gehad, maar dan zou normaal de Wifi-instellingen wel weer teruggezet moeten worden. Het lijkt er toch op dat het iets met een modemupdate te maken heeft. Daar zou je van tevoren wel bericht van moeten hebben gehad via SMS en mail. Een hack sluit ik wel uit in ieder geval.
Als je nu nog steeds de ZTE softwareversie ziet, dan is de modem update in ieder geval niet gelukt. Dan proberen we op een later moment alsnog jouw modem om te zetten, maar dit kun je niet zelf triggeren. We zijn nog steeds bezig om V10 modems te upgraden en dat gaat ook nog door in het nieuwe jaar. Je kunt er meer over lezen in onderstaand kennisbankartikel.
Hoi ​@JeeWee65! Heel vervelend dat al je instellingen uit het modem zijn verdwenen. Dat moet haast wel zijn gekomen doordat je modem een hard reset heeft gehad, maar dan zou normaal de Wifi-instellingen wel weer teruggezet moeten worden. Het lijkt er toch op dat het iets met een modemupdate te maken heeft. Daar zou je van tevoren wel bericht van moeten hebben gehad via SMS en mail. Een hack sluit ik wel uit in ieder geval.
Als je nu nog steeds de ZTE softwareversie ziet, dan is de modem update in ieder geval niet gelukt. Dan proberen we op een later moment alsnog jouw modem om te zetten, maar dit kun je niet zelf triggeren. We zijn nog steeds bezig om V10 modems te upgraden en dat gaat ook nog door in het nieuwe jaar. Je kunt er meer over lezen in onderstaand kennisbankartikel.
Dank voor je reactie. Geruststellend dat je een hack uitsluit. Het is wel raadselachtig, het was zo toen ik ‘s morgens wakker werd. Ik heb zelf geen harde reset geïnitieerd en er is ook geen stroomstoring geweest.
Een mislukte update is dan misschien wel het meest waarschijnlijk (alhoewel ik geen sms en e-mail heb gehad)? Hoe weet ik/kan ik er voor zorgen dat het een volgende keer wel lukt?
Ik had dat artikel al wel gelezen maar daaruit was mij niet duidelijk geworden dat het overzetten nog steeds gaande is en wat de tijdslijn daarvoor is.
Goedemorgen ​@JeeWee65. Zo'n modemupdate wordt altijd 's nachts uitgevoerd, zodat mensen zo min mogelijk last er van hebben. De verbinding is dan natuurlijk even een paar minuten down. Dus vandaar dat je 's ochtends tegen deze verrassing aanliep.
Je kunt zelf niet zo veel voorbereiden of doen om de update wel te laten lukken. Ik ga er vanuit dat de volgende poging wel gaat lukken en mocht dat weer fout gaan, dan laten we dat wel weten en ook wat eventuele vervolgacties zijn :)
Hallo Arjan, gistermorgen had ik opnieuw alles ontregeld. Er is weer een update van het modem geweest (nu aangekondigd), ik heb nog steeds de ZTE interface en wat erger is; mijn home automation was weer helemaal ontregeld en ik moest weer alles opnieuw instellen; admin wachtwoord, port-forwarding, dhcp-bindingen etc.
Hoe vaak moet ik dit gedoe nog meemaken? Het kost veel tijd en irritatie en als ik niet thuis ben als het weer gebeurd is het helemaal een probleem omdat dan ‘niets’ meer werkt en toegankelijk is.
Wel erg vervelend dat de modem update weer mislukt is bij jou en daardoor ook alle instellingen weer verwijderd zijn. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat het erg tijdrovend kan zijn om alle instellingen weer goed in het modem te zetten. Ik ga dit in ieder geval doorgeven aan de ontwikkelaars zodat het bij duidelijk is dat het niet wenselijk is en veel impact heeft voor de klant. Je hebt wel kans dat het nog een keer voorkomt, totdat uiteindelijk de update lukt. Laten we hopen dat een volgende poging wel gaat slagen.
Inderdaad Sander of Alex. Weer alles opnieuw in moeten stellen en nog steeds ZTE interface.
Op het modem zit ook een USB poort, kunnen jullie niet een USB stick met software update sturen? Of een nieuw modem? Zoals Einstein al zei, steeds hetzelfde proberen geeft steeds hetzelfde resultaat en ik ben er nu wel klaar mee, kost me iedere keer veel tijd en gedoe.
Wel erg vervelend dat de modem update weer mislukt is bij jou en daardoor ook alle instellingen weer verwijderd zijn. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat het erg tijdrovend kan zijn om alle instellingen weer goed in het modem te zetten. Ik ga dit in ieder geval doorgeven aan de ontwikkelaars zodat het bij duidelijk is dat het niet wenselijk is en veel impact heeft voor de klant. Je hebt wel kans dat het nog een keer voorkomt, totdat uiteindelijk de update lukt. Laten we hopen dat een volgende poging wel gaat slagen.
Opnieuw alles in huis ontregeld door een mislukte update.
Op het modem zit ook een USB poort, kunnen jullie niet een USB stick met software update sturen? Of een nieuw modem? Zoals Einstein al zei, steeds hetzelfde proberen geeft steeds hetzelfde resultaat en ik ben er nu wel klaar mee, kost me iedere keer veel tijd en gedoe.
Sorry allen, dat de update maar niet wil lukken bij jullie. In een ander topic heeft een andere moderator er iets meer uitleg over gegeven, met wat achtergrondinformatie erbij. Deze reactie vinden jullie hier.
Jullie zijn er niet echt mee geholpen, maar het probleem is bekend en de klanten die ermee te maken hebben zijn in zicht. Verder zit een omruil naar een nieuw modem er helaas niet in. De update zal moeten plaatsvinden op het modem wat je nu hebt.
Sorry allen, dat de update maar niet wil lukken bij jullie. In een ander topic heeft een andere moderator er iets meer uitleg over gegeven, met wat achtergrondinformatie erbij. Deze reactie vinden jullie hier.
Jullie zijn er niet echt mee geholpen, maar het probleem is bekend en de klanten die ermee te maken hebben zijn in zicht. Verder zit een omruil naar een nieuw modem er helaas niet in. De update zal moeten plaatsvinden op het modem wat je nu hebt.
Bedankt voor de reactie en de link.
Als het probleem zo duidelijk in beeld is dan moet er toch een oplossing gevonden kunnen worden zonder onze klanten steeds lastig te vallen met trial en error? Dat het een keer mislukt kan gebeuren maar het wordt nu wel erg storend.
En dat omruilen vanuit jullie oogpunt niet wenselijk is snap ik nog maar een USB-stick zou toch haalbaar moeten zijn?
Ik ben al heel lang loyaal/trouw klant, betaal daardoor waarschijnlijk al jaren teveel en dan creëren jullie problemen en kan er geen investerinkje vanaf om me te helpen? Ik zou geloof ik beter af zijn KPN vaarwel te zeggen en als het dan elders niet bevalt weer terug te komen, dan krijg ik welkomstcadeautjes en een nieuw modem. Beetje krom toch !?
Op het modem zit ook een USB poort, kunnen jullie niet een USB stick met software update sturen?
Vele 1000en klanten een usb stick opsturen? Dat is toch niet realistisch? Enige idee wat dat kost?
Bovendien wil KPN niet dat de firmware in verkeerde handen komt. Want die kan dan door hackers uit elkaar geplozen worden. Dat werd onlangs in een ander topic uitgelegd. Dus de klant zelf firmware laten installeren is geen optie.
Op het modem zit ook een USB poort, kunnen jullie niet een USB stick met software update sturen?
Vele 1000en klanten een usb stick opsturen? Dat is toch niet realistisch? Enige idee wat dat kost?
Bovendien wil KPN niet dat de firmware in verkeerde handen komt. Want die kan dan door hackers uit elkaar geplozen worden. Dat werd onlangs in een ander topic uitgelegd. Dus de klant zelf firmware laten installeren is geen optie.
Ik eb geen idee om hoeveel klanten het gaat, als ik het goed begreep gaat het om een beperkte groep, en ik heb er zelf denk ik al lang en breed voor betaald. Als ik x-keer had opgezegd en weer opnieuw klant geworden was had ik de KPN veel meer gekost aan kortingen, welkomstcadeau’s modem opsturen en innemen etc.
Als het probleem zo duidelijk in beeld is dan moet er toch een oplossing gevonden kunnen worden zonder onze klanten steeds lastig te vallen met trial en error? Dat het een keer mislukt kan gebeuren maar het wordt nu wel erg storend.
En dat omruilen vanuit jullie oogpunt niet wenselijk is snap ik nog maar een USB-stick zou toch haalbaar moeten zijn?
Ik ben al heel lang loyaal/trouw klant, betaal daardoor waarschijnlijk al jaren teveel en dan creëren jullie problemen en kan er geen investerinkje vanaf om me te helpen? Ik zou geloof ik beter af zijn KPN vaarwel te zeggen en als het dan elders niet bevalt weer terug te komen, dan krijg ik welkomstcadeautjes en een nieuw modem. Beetje krom toch !?
Er blijft nu nog een kleine groep over waarbij het (herhaaldelijk) niet lukt om het modem te updaten. Bij elke nieuwe poging gaat het bij de grootste deel van de groep wel goed, ook bij klanten waarbij het in eerste of tweede instantie mislukt is. Wij ons er ook terdege van bewust dat het erg storend is voor de klanten die telkens de instellingen verliezen bij weer een mislukte updatepoging. Maar weet ook dat er elke keer geleerd wordt van wat er precies misgaat en geprobeerd wordt om dat bij een nieuwe updatepoging te vermijden of opgelost te hebben. En het lukt dan dus ook wel bij de grootste deel van de groep om alsnog de update te installeren.
Helaas kunnen we het niet oplossen door jouw een USB-drive toe te sturen en dat is vooral om de redenen die Marlon92 aandraagt. Hopelijk vertrouw je ons toch genoeg dat we genoeg middelen en mensen inzetten om niet weer jouw op te schepen met een mislukte update. We doen dit in ieder geval zeker niet om je te pesten, maar omdat dit updatebeleid uiteindelijk het beste is voor de klant en KPN.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.