Skip to main content
Beantwoord

Modemupdate Experia Box V10 firmware V10 2.4 GHz los uitzetten niet meer mogelijk!

• March 23, 2026
  • 2 reacties
  • 72 keer bekeken

Topic even geopend omtrent het V10 firmware verhaal en recente netwerk problemen door inteferentie van de buren en zwaar vervuilde 2.4ghz band.

Nu wil ik die hele 2.4ghz band uitzetten in het modem van KPN want ik heb elders op andere locatie een modem juist alleen voor 2,4ghz. Maar dat gaat dus niet niet meer.

Mijn bericht uit een eerder topic hier leg ik alles duidelijk uit:

De V10 heb ik trouwens toevallig gisteren nog eens open gehad, en dit is wel mijn ongezouten feedback over de nieuwe V10 firmware. Het is weer een zooitje ongeregeld. Ik kan nu niet eens meer de 2.4ghz band apart uitzetten. Wat betekend dat er nu op de 2.4ghz band extra interferentie zit. Ik had apart een andere router verder weg van de buren gezet specifiek met 2.4ghz aan, omdat deze betere penetratie geeft en op een langere afstand werkt en minder vervuild op die andere locatie.
Jammer KPN een kanaal inspectie tool die niet werkt en de optie om los 2.4g en 5g uit te zetten is eruit gesloopt een hoop AI slop weer van tekst en uitleg erin waar niemand iets aan heeft.. Wanneer stopt het eens die enshittification? De vorige V10 firmware was goed en werkte stabiel, nee maar toch een remote update erdoorheen gedrukt. Waardoor nu de hele 2.4g band hier by the way ook bomvol zit mede door de firmware van KPN. Er is een reden dat ik deze uit heb gezet, omdat ik met mijn spectrum analyzer heb gezien in waterfal mode dat deze 2.4g band zwaar vervuild is aan één kant van het huis, daarom is er een tweede AP bijgekomen op een andere locatie. Maar nu kan deze niet meer uitgezet worden want dan staat 5ghz ook meteen uit, ge-wel-dig dus. Extra vervuiling net waar je het niet wilt hebben en de optie is uit de V10 firmware WEG gehaald.

Het zou heel fijn zijn als in de V10 op zijn minst de kanaal inspectie software werkt en klanten de optie geeft om zoals vroeger wel kon in eerder V10 firmware de 2.4ghz band gewoon bewust te kunnen uitzetten. Wij gebruiken moderne apparaten dus de compatililiteit is geen enkel probleem want 2.4ghz werkt hier gewoon totaal niet meer het hele spectrum zit bomvol. Ik vind het erg jammer en zeer onprofessioneel van de software ontwikkelaars om deze optie eruit te halen terwijl we allemaal al ruim 10 jaar van dit probleem bewust zijn. Het dus even versimpelen van de UI en de optie verwijderen zorgt dus voor juist meer ongewenste vervuiling die ik juist probeer te vermijden….. De enige optie die ik nu heb is de wireless in de V10 uitzetten of op al de clients 5ghz af te gaan zitten forceren, want trouwens zeer lastig tot vrijwel niet mogelijk is op een locked Android apparaat… Althans ik zie nergens die optie in mijn Android 16.

Weet niet of dit third-party developers zijn net zoals bij de provider Online met hun Zyxel modems waar er nog bugs in de firmware zaten. Waar na melding met reproductie procedure na factory reset gewoon tegen mij werd verteld, meneer alles is in orde..

De incompetentie vandaag de dag binnen de IT is schrikbarend. 

Beste antwoord door VwDt

Helaas is het momenteel niet mogelijk om alleen de 2,4 Ghz uit te zetten in de v10. Het ziet er ook niet naar uit dat dit weer mogelijk word.
Wat wel kan is “Extra Wifi” inschakelen voor de 5Ghz.
Deze zend dan een eigen SSID uit voor de 5Ghz. Alleen de naam is anders (gebruikt verder dezelfde instellingen als het hoofdnetwerk).
Deze SSID kan dan gebruikt worden om apparaten via 5Ghz verbinding te laten maken. 
De 2,4 Ghz kan je aanpassen naar de laagste standen om zo het bereik en snelheid van de 2,4 Ghz te verlagen aangezien je deze niet wilt gebruiken. 
Een andere oplossing is zoals je zelf al genoemd hebt de wifi op de v10 helemaal uit te zetten en een ander apparaat gebruiken die de gewenste optie wel heeft voor de wifi. 

2 reacties

• Antwoord
  • March 23, 2026

Helaas is het momenteel niet mogelijk om alleen de 2,4 Ghz uit te zetten in de v10. Het ziet er ook niet naar uit dat dit weer mogelijk word.
Wat wel kan is “Extra Wifi” inschakelen voor de 5Ghz.
Deze zend dan een eigen SSID uit voor de 5Ghz. Alleen de naam is anders (gebruikt verder dezelfde instellingen als het hoofdnetwerk).
Deze SSID kan dan gebruikt worden om apparaten via 5Ghz verbinding te laten maken. 
De 2,4 Ghz kan je aanpassen naar de laagste standen om zo het bereik en snelheid van de 2,4 Ghz te verlagen aangezien je deze niet wilt gebruiken. 
Een andere oplossing is zoals je zelf al genoemd hebt de wifi op de v10 helemaal uit te zetten en een ander apparaat gebruiken die de gewenste optie wel heeft voor de wifi. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 25, 2026

Goedemiddag ​@Annabel14 en bedankt voor jouw bericht :)

Inhoudelijk kan ik eigenlijk niks meer toevoegen aan het bovenstaande bericht van ​@VwDt en daarom heb ik zijn reactie ook meteen gemarkeerd als 'best answer'. Hopelijk kun jij met deze work around uit voeten! Mocht je toch nog verdere vragen hebben of ergens tegenaan lopen, laat het dan ook vooral weten!