Skip to main content

Ik heb eeb tijdje geleden de oranje glasvezelkabel die uit de stoep stak door later trekken naar binnen. Ik heb toen nog niks gedaan, nog geen glasvezel abonnement besteld.  Nou kreeg ik kort geleden een pakketje van kpn met daarin een kastje dat op het reeds aangesloten kastje van de glasvezelkabel moest worden aangesloten. Ik heb het kastje aangesloten en nu zegt de installatiehulp dat ik een kpn box 12 moet aansluiten maar die heb ik niet. Ik heb geen modem ontvangen, ik heb wel de Fritzbox van mijn xs4all BVDSL. Moet ik die dan aansluiten?

Ja. Dat zou kunnen in ieder geval. Welk type Fritzbox heb je precies?

En wat doen de lampjes op het glasvezelkastje? Heb je dat al geplaatst en de stekker in het stopcontact gestoken? 

Hallo ​@gollem check eerst even de lampjes zoals ​@Marlon92 zegt. Als die goed zijn (geen alarm of knipperende lampjes en wel connectie) kan je verder met aansluiten:

Je kan een netwerkkabel onderin dat kastje steken en aansluiten op de WAN-poort van je FritzBox. Zorg er wel voor dat je daarna inlogt in je Fbox, om het profiel om te zetten naar KPN glasvezel. Zo weet de box dat het geen VDSL meer gebruikt, maar dat het internet via de WAN-poort komt.

Hoi ​@gollem, welkom hier! Je kunt hier inderdaad ook prima je FRITZ!Box op aansluiten zoals Arjan aangeeft. Belangrijk is dan wel dat de lampjes op het Glasvezelkastje ook allemaal netjes groen branden. 

Is het gelukt om de boel werkend aangesloten te krijgen?

In eerste instantie lukte het niet en toen wilde ik het weer instellen op xs4all maar dat werkte niet, toen heb ik KPN gekozen en toen had ik wel weer BVDSL. Het zou trouwens wel handig zijn om de installatieinstructies in een pdf te hebben aangezien je internetverbinding wegvalt zodra je je aansluiting gaat wijzigen. Ik heb overigens een Fritzbox 7581. Ik ga het deze week even opnieuw proberen. Op het glasvezelkastje heb ik power en connection groen.

De installatie instructie is eigenlijk niets meer dan ‘plug de kabel in, log in op de webinterface en doorloop de installatiewizard’. Als de wizard voor de internettoegang niet automatisch start als je inlogt op de webinterface, klik dan op "Wizards" en vervolgens op "Internettoegang instellen". Kies daar dan KPN glasvezel en de rest regelt zichzelf. Zorg dat de FRITZ!Box verbonden is met het glasvezelkastje door middel van een ethernetkabel tussen glasvezelkastje en de WAN-poort op de FRITZ!Box. 

Als het daarmee nog niet werkt, dan kan het zijn dat jouw glasvezelaansluiting nog niet actief is. Hoewel ik dat wel zou verwachten gezien de groene lampjes. Als het nu nog steeds niet lukt, dan raad ik je aan even telefonisch contact op te nemen. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Kan zijn dat er dan iets niet helemaal lekker loopt met de glasactivatie en dat we daar even naar moeten kijken.

Reageer