Skip to main content
Vraag

Na Update KPN Box 12 ervaar ik diverse problemen

• 1 maart 2025
  • 10 reacties
  • 193 keer bekeken

RoelofT
Helper

Onlangs is een update gedaan aan ons box12 modem. Verrassend positief dat nu normaal met Google Chrome in te loggen is. Maar….

Het begon met trage connecties met het internet wat een reset leek op te lossen. Gister merkte ik dat doorklikken naar een andere site erg op zich laat wachten. Tegen de avond had mijn PC opeens geen internet meer en viel 5 minuten later ook de TV uit. Weer een reset… Vanaf dat moment veel problemen met openen of doorklikken naar nieuwe pagina's als ook de TV gids op de tv ontvanger traag is tot soms errors geeft. Vanochtend leek het erger dus weer een reset dat iets leek op te lossen maar de traagheid met het openen van nieuwe pagina's en de TV gids is niet veranderd.

10 reacties

RoelofT
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 1 maart 2025

OK, net de helpdesk aan de lijn gehad, alles een hard reset gegeven maar het lijkt niets geholpen te hebben merk ik weer. Nog steeds lange wachttijden als ik een nieuwe pagina/site wil openen. Ook sites die op hun pagina de inhoud van andere servers trekken duurt soms wel 10 seconden voordat die info wordt aangevuld. Leuk zo'n reset, nu kan ik ook weer het wachtwoord van mijn modem opnieuw instellen…

Overigens wel moedeloos om meerdere malen te moeten uitleggen dat de TV en PC bekabeld aangesloten zit en de helpdeskmedewerker zit te hameren op de WiFi access punten.

Ik las overigens net op het Tweakers forum nog iemand die (ander soort)  problemen ondervind na de update.

RoelofT
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 2 maart 2025

Kleine update.

Vreemd genoeg lijkt het vandaag beter te gaan hoewel sommige pagina's een reload nodig hebben om geladen te worden en ook de TV gids even moeilijk heeft gedaan is er nog geen reset van het modem nodig geweest.

In ieder geval na nog een contact met de helpdesk is er iets op de lijn geconstateerd en komt er maandag een monteur langs.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo Roelof, ik kwam je topic tegen en ik was even benieuwd hoe de zaken na het bezoek van de monteur er voor staan.

Forum|alt.badge.img+2

Volgens had ik (ook op Tweakers) ergens gelezen dat het zou kunnen helpen om IPV6 uit te schakelen in het modem. Wellicht het proberen waard.

RoelofT
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 4 maart 2025
Remco van KPN schreef:

Hallo Roelof, ik kwam je topic tegen en ik was even benieuwd hoe de zaken na het bezoek van de monteur er voor staan.

Remco, 

De monteur heeft direct het modem vervangen, hij kon in de logfiles meer reboots zien dan wij gedaan hebben maar vreemd zijn die niet voor ons zichtbaar geweest. Na een middag goed draaien begon in de avond dezelfde ellende weer en riepen we de reset weer aan welke we overigens via de KPN website doen. Het werd alleen maar erger, even een half uurtje goed en dan merkte je dat alles minder soepel ging werken. Nog voor het naar bed gaan een reset maar mocht daarna niet alle kanalen op de TV kijken, mogelijk dat die info al niet meer te benaderen was. 

Vanochtend was het helemaal dood, geen internet, geen TV en resetten via de website kon ook niet meer, het kon niet gevonden worden. Toen ik beneden kwam, het modem met de hand uit en aan gezet en ontbijt gemaakt maar daarna stond het modem nog te knipperen. Ik heb toen de stekker van het glasvezelkastje er even een paar tellen uit getrokken en hoppa, alle lampjes op het modem gingen branden. 

Direct het nummer gebeld dat ik volgens de afhandelingsmail kon bellen en daar vond de persoon het niet nodig om weer een monteur te sturen maar het even af te wachten. Nu was al dat kastje afgelopen weekend ook al opnieuw opgestart wat geen oplossing gaf.  Van vanochtend tot nu in de middag loopt het probleemloos maar ik heb er geen vertrouwen in.

De monteur kon in de logfiles precies zien dat de ellende na de update van de 18e begonnen was dus lijkt er iets met die update te zijn. Dat vanochtend een reset van het glasvezelkastje ineens beeld gaf lijkt daaraan te liggen maar het is dan wel erg toevallig dat die problemen geeft na de update. Als vandaag toch weer de problemen beginnen zal ik eerst wel proberen het glasvezelkastje resetten.

RoelofT
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 4 maart 2025
WalkerOfTheDay schreef:

Volgens had ik (ook op Tweakers) ergens gelezen dat het zou kunnen helpen om IPV6 uit te schakelen in het modem. Wellicht het proberen waard.

Klopt, dat was ik. Daar had ik het met de monteur ook over maar die kon inzien dat die uit stond. Na de hard reset van het modem was mijn login ook gewist en had geen zin om het lange nummer achterop het modem op te zoeken met het oog op de komst van de monteur. Ook bij het nieuwe modem heb ik daar ook nog niets mee gedaan maar vertrouw op de bewering van de monteur.

RoelofT
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 7 maart 2025
Remco van KPN schreef:

Remco, vandaag na een paar dagen goed functioneren is de ellende weer begonnen, een reset van het modem of (!!) het glasvezelkastje geeft weet 5 minuten normaal beeld en daarna wordt het laden van sites weer lastig tot niet en ook weer de TV-gids gaat dan weer moeilijk doen. Gezien het resetten van het glasvezelkastje ook even het probleem verhelpt lijkt het mij niet in mijn thuisnetwerk te zitten.

Maar sorry, als je dan weer de helpdesk belt en je de vraag krijgt of het repliceerbaar is als er een monteur langs komt en je daar geen bevestiging op kunt geven moest ik het maar weer aankijken. Na een discussie is er toch besloten weer een monteur te sturen en die komt maandag. 

Ondertussen lees ik hier toch veel meer klachten die zijn ontstaan na de update, duidelijk gaat er iets niet goed...

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 10 maart 2025

Excuses voor de late reactie, we zijn op de hoogte van de feedback die is binnen gekomen over de update van de Box 12 en die nemen we zeker erbij mee. Ik hoop dat de monteur vandaag het toch in orde weet te maken maar hou ook onze product updates in de gaten.

RoelofT
Helper
  • Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 12 maart 2025
Remco van KPN schreef:

Excuses voor de late reactie, we zijn op de hoogte van de feedback die is binnen gekomen over de update van de Box 12 en die nemen we zeker erbij mee. Ik hoop dat de monteur vandaag het toch in orde weet te maken maar hou ook onze product updates in de gaten.

De monteur is afgelopen maandag langs geweest. Hij heeft eerst nieuwe stekkers aan de kabel tussen modem naar NT kastje gezet, bij het modem hing de trekontlasting aan de draden. En hij heeft het NT kastje vervangen. Bij het modem ligt ook een switch met een hoop netwerk kabels en hebben we even de opzet van het netwerk doorgenomen. TV, TV ontvanger, BlueRay (met smart), 2 PC's, binnenkort ook de laserprinter ipv printer sharing over mijn PC en dan de DVS naar boven voor 2 TV ontvangers en een superwifi2. Hij was wat positiever ingesteld op het gebruik van de DVS dan sommige mensen op Tweakers doen geloven…

In ieder geval kwam alles vrij snel online en nog even over IPv6 gehad gezien div topics aangeven dat het wel sommige problemen oplost, die zou volgens de vorige monteur uit staan maar bleek nu aan te staan dus heeft deze monteur dat uitgezet. Ik verwacht niet dat dit snel de standaard wordt dat je niet zonder kunt en anders zetten we het dan wel weer aan.  

Maar tot op heden (2 dagen) draait het stabiel zonder enige hickups maar wil nog niet te vroeg juichen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 13 maart 2025

Laten we hopen dat alles dan stabiel blijft Roelof maar trek gerust nog even aan de bel als dat niet het geval is. We denken graag mee.

Reageer