Skip to main content
Antwoord

Netgear switch werkt niet goed met KPN V12 modem, poorten geven geen verbinding

• February 26, 2025
  • 21 reacties
  • 281 keer bekeken

Hallo,

ik heb een kpn modem V12 deze moest ik uitbreiden met een Netgear switch gs105. Nu heb ik poorten die niet werken als ik mijn macbook aansluit krijg ik een oranje bolletje zelf toegekende ip adres dus geen verbinding. Het heeft ooit wel gewerkt nu niet meer. Dhcp staat aan maar krijg geen verbinding. 

ik heb de nieuwer software van de modem. Moet ik een nieuwe switch aanschaffen? 

Glasvezel kabel zit aan gesloten op de switch niet via modem en wan zit ook via de switch. Nu had ik ooit de super wifi als master ingesteld maar service medewerker zei dat het niet hoeft dus modem wifi staat ook aan. Nu weet ik niet of er een conflict is met die twee modem wifi en super wifi master. 

Sommige poorten werken wel maar sommige krijg ik geen verbinding!! Kan iemand mij helpen?

Beste antwoord door wjb

De netwerkkabel van het glasvezelkastje moet​​​ naar de WAN poort van de V12 lopen en dus niet naar de switch. De switch sluit je aan op één van de LAN poorten van de V12 en het apparaat dat op die LAN poort aangesloten was sluit je weer aan op de switch.

Als je maar 100Mbps op die verbinding krijgt, gebruik dan eens een andere kabel.

Als je ook televisie van KPN hebt, sluit de TV ontvanger(s) dan aan op de V12 en niet op de switch immers die ondersteunt geen IGMP snooping.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 26, 2025

Glasvezel kabel zit aan gesloten op de switch niet via modem en wan zit ook via de switch.

deze zin hier boven schept wat onduidelijkheid.

de kabel vanaf het glasvezelkastje zit in de switch en niet in het modem?

dat hoort sowieso niet. deze kabel moet rechtstreeks vanuit het glasvezelkastje naar de WAN poort op het modem. en dan vanuit het modem met 1 LAN kabel naar de switch toe.

@joey92 excuus voor de verwarring! 

glasvezel utp kabel zit direct in de switch en niet in het modem KPN V12. WAN verbinding zit in op het modem en zit verbonden via de switch. Dus glasvezel kabel moet in modem zitten en niet direct op de switch?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 26, 2025

de kabel vanuit het glasvezelkastje, meestal een rode kabel, moet in de rode WAN poort van de box12. vanuit de box12 sluit je weer de Switch aan via een van de gele LAN poorten.

• February 26, 2025

De switch moet uiteraard achter de KPN aangesloten worden worden. Op 1 van de 4 gele LAN poorten.

@joey92 zie hier een foto 

@joey92 als ik mijn macbook direct aansluit op mijn switch panel zie foto krijg ik een oranje bolletje te zien zelf toekend ip adres. Kan ik geen dhcp conflicten hebben? En zo ja hoe los je dit op?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 26, 2025

Ik zie een wirwar van kabels, zonder duidelijke bron en/of bestemming.
Waar zit het glasvezelkastje op aangesloten? Het glasvezelkastje moet met een directe kabel rechtstreeks aangesloten worden op de rode WAN poort van het modem. Alle lokale “afnemers” moeten aangesloten worden op de gele LAN poorten, eventueel via een switch.

@RBxx yes I know maar als ik het glasvezel kabel op de wan aansluit en andere kabels via de switch gaan er maar 1 lampje branden op de netgear. En als ik het glasvezel kabel direct op de switch aansluit krijg ik twee lampjes bij de andere kabels is dat niet vreemd? Overigens weet ik niet wat het verschil is op de netgear switch als er maar 1 lampje brand 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 26, 2025

Als er maar één lampje gaat branden bij een aansluiting duidt dat vaak op een slechte verbinding en/of kabel. Dan schakelt de verbinding om naar 100 Mbit/s in plaats van 1 Gbit/s. Maar dat laat onverlet dat de kabel vanaf het glasvezel-kastje moet gaan naar de WAN poort van het modem en nergens anders. Is dat misschien de kabel met het oranje label? Heb je die rj-45 connector er zelf aangezet? Zit die wel goed?

@RBxx 

​ inderdaad het oranje label is de glasvezel kabel met oranje label die in de switch zit. Als ik hem in de modem wan doe krijg ik 100mbt/s. Snap niet wat er dan mis gaat.

wjb
Superuser
  • Antwoord
  • February 27, 2025

De netwerkkabel van het glasvezelkastje moet​​​ naar de WAN poort van de V12 lopen en dus niet naar de switch. De switch sluit je aan op één van de LAN poorten van de V12 en het apparaat dat op die LAN poort aangesloten was sluit je weer aan op de switch.

Als je maar 100Mbps op die verbinding krijgt, gebruik dan eens een andere kabel.

Als je ook televisie van KPN hebt, sluit de TV ontvanger(s) dan aan op de V12 en niet op de switch immers die ondersteunt geen IGMP snooping.

• February 27, 2025

Ik zie een witte kabel met oranje stickertje "glasvezelkastje". Die moet in de WAN poort. En er moet een nieuwe stekkertje aangezet worden. Want dit ziet er zo schandalig uit. Of vervang de hele kabel door een nieuwe met vaste stekkertjes. Als je bij dit stekkertje maar 1 lampje krijgt vind ik dat niet zo vreemd.

@Marlon92 dank voor je antwoord! Glasvezel kabel is zo gelegd toen door KPN zelf. Zou ik mogen vragen door wie ik een nieuwe kabel kan laten maken? Weet niet of dat het probleem oplost!

Andere vraag welke nieuwe losse Lan kabels moet ik halen? Want er zitten erbij die wel oud zijn. cat 5 of 6? En waar kun je deze het beste halen?

wjb
Superuser
  • February 27, 2025

​Glasvezel kabel is zo gelegd toen door KPN zelf.

Heb je de kabel die van het glasvezelkastje komt nu al in de WAN poort van de V12 gestoken?

Zo nee, doe dat dan want anders gaat het niet werken.

• February 27, 2025

@Marlon92 dank voor je antwoord! Glasvezel kabel is zo gelegd toen door KPN zelf.

Hoe lang is de kabel? Loopt die zo los naar het glasvezelkastje? Of gaat die door een klein gaatje in de muur of vloer ofzo?

Ik heb nog een vraag aan jullie. Ik had mijn kpn super wifi punt als master ingesteld en wifi op mijn modem v12 uit gezet! Nu moest ik van een medewerker de wifi weer aanzetten op modem. Nu staat mijn super wifi bij de modem aangesloten via Lan ook aan. Ik ervaar nu erg veel problemen met wifi die slecht connect graag jullie hulp. 

kan ik op het modem de wifi uitzetten en super wifi 1 weer als master gebruiken? Zo ja hoe doe je dat omdat de thuis app niet meer werkt

Hierbij een nieuwe update !!

Zojuist alles werkend gekregen eindelijk ook mijn wifi punten die met apparaten zijn verbonden ! Maar wat een drama met wifi wegvallen etc. Ik heb toch de wifi aangezet op modem met superwifi er langs . Waarom wordt dit niet duidelijk gemeld? Je moest namelijk modem wifi uitzetten en super wifi als master gebruiken! Het is allemaal erg verwarrend. Maar goed alles werkt weer maar weet niet hoe ik het gefixt heb.

• February 28, 2025

De witte SuperWiFi's hebben een update gehad waardoor ze niet meer als master kunnen functioneren. Dus WiFi op de KPN Box moet nu aan. 

@Marlon92 super bedankt voor je antwoord en alle anderen hier!!!!!!! 

Jasper van KPN
Moderator

Goed om te lezen dat het inmiddels opgelost is ​@rjvandieperbeek. Het topic was een reis door verschillende opties zo te zien, waarbij je goed op weg bent geholpen door de anderen. Als het nu werkt zou ik zeggen laat de kabels links liggen en in de aansluiting waar ze zitten 😉

@Jasper van KPN waarvan akte! Dank allemaal