Skip to main content
Vraag

Nieuwe bewoners willen ons KPN modem houden, wat zijn de mogelijkheden?

• July 1, 2026
  • 9 reacties
  • 60 keer bekeken

Wij gaan verhuizen.

Alle systemen in ons huis zitten gekoppeld aan de wifi.

Denk hierbij aan hue verlichting, warmtepomp, airco's en zonnepanelen.

wij zijn poos geleden overgestapt naar kpn en dit heeft ons veel ellende bezorgd met alles overzetten naar de wifi van kpn. er moesten monteurs komen om het opnieuw in te stellen in de apparaten.

Nu willen de nieuwe bewoners het liefste onze modem (wifi+codes) hier houden zodat zij niet ook deze ellende en kosten erbij krijgen en alles gewoon blijft draaien. echter is ons contract nog nog tot 03-2027 met kpn dus het is ook niet zo dat wij het zo kunnen opzeggen.

Heeft er iemand hier ervaring mee in wat de mogelijkheden zijn?

9 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Begrijp ik goed dat je gaat verhuizen, dan verhuist je abo van KPN mee en moeten de nieuwe bewoners zelf voor een abo zorgen.

De spullen die je van KPN hebt, zijn eigendom van KPN en mag je niet aan derden overdragen.

Wat je wel kunt doen is de bewuste inloggegeven op papier overdragen, zodat de nieuwe bewoners het in hun eigen abonnement kunnen toepassen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 1, 2026

Ja klopt  wij gaan verhuizen.

Bedoel je op papier overdragen dat hun ons abbonement overnemen? 

En dat wij dan in nieuw huis een nieuw abbonement afsluiten? 

• Deelnemer
  • July 1, 2026

Je vraagt gewoon een verhuizing aan mits u in uw vorige huis ook KPN had. De oude bewoner is zelf verantwoordelijk voor de apparatuur niet u. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 1, 2026

Ik denk dat u niet goed leest. Wij willen het goed achterlaten voor de nieuwe bewoners. Wij hebben nu al die apparatuur die via wifi en modemcodes gaan. 

Wij willen graag dat hun alles kunnen blijven gebruiken zonder al dat gedoe van monteurs laten komen om alles om te zetten. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Ja klopt  wij gaan verhuizen.

Bedoel je op papier overdragen dat hun ons abbonement overnemen? 

En dat wij dan in nieuw huis een nieuw abbonement afsluiten? 

Beste ​@Bianca1211 nee. ik bedoel je zet de benodigd gegevens op papier en geeft die aan de nieuwe bewoners om op hun eigen apparatuur aan te passen.

Als je verhuist neem je je KPN-modem, eventueel tv-decoder mee, die vallen en blijven onder jouw verantwoordelijkheid.

Als je glasvezel hebt, die laat je zitten (inde meterkast of elders, dat apparaat is namelijk adresgebonden.

Duidelijk zo?

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • July 1, 2026

@Bianca1211 

JanD bedoeld dat je de nieuwe bewoners een papier geeft met daarop de WiFi naam en het wachtwoord.
De nieuwe bewoners kunnen dat dan instellen op het modem dat zijn bij hun abonnement krijgen.

Maar wat handiger is in dit geval is dat de nieuwe bewoners jouw bestaande contract overnemen.
Jij kunt dan op je nieuwe adres een nieuw contract aanvragen en krijgt daarvoor dan nieuwe aparatuur.

een contractovername kun je aanvragen via het formulier op deze site

• July 1, 2026

Ja, ik begrijp deze vraag heel goed. dit soort vragen komen regelmatig langs hier en doorgaan is het antwoord “kan niet”.
Bij een ander type modem zou je de gegevens kunnen opslaan in een bestandje en weer in een ander modem zetten.
Zoals ik dat bij een fritzbox al jaren zo doe.

In dit geval ben je het beste af met schermafdrukken van alle instellingen en alle (lange) tekenreeksen opslaan in een tekstbestandje.
En let op met een onbedoelde spatie er voor of er achter.

Onlangs was er nog deze vraag over het opslaan van de instellingen :

• Deelnemer
  • July 1, 2026

Dat is heel attent van u en ik begrijp dat u de nieuwe bewoners graag wilt helpen. Het modem is echter eigendom van KPN en staat op uw abonnement. Daarom vragen wij u om het modem mee terug te sturen of volgens de instructies van KPN in te leveren. De nieuwe bewoners kunnen vervolgens zelf een eigen abonnement en modem aanvragen. Je zou wat JanD beschrijft kunnen doen maar dat valt niet binnen de richtlijnen van KPN dat heeft vooral te maken met privacy en veiligheid van de verbinding. De nieuwe bewoners kunnen daarom het beste zelf een eigen internetabonnement met modem aanvragen, zodat alles correct en veilig wordt ingericht.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

naast all of the above moeten nieuwe bewoners sowieso aan de bak met alle wifi gekoppelde apparatuur, want meestal staan die op naam en email adres geregistreerd en ook dat moet je overdragen aan de nieuwe bewoners. Zij moeten die apparatuur weer op hun naam registreren en dan zou ik direct een nieuw wifi wachtwoord meenemen