Skip to main content

Ik heb de nieuwe modem van KPN Box 12b vandaag geinstalleerd. De oude modem was een Experia v9 systeem. Het installeren is eenvoudig en weinig werk, maar in tegenstelling tot wat de handleiding zegt neemt de nieuwe modem de oude modemnaam (SSID) over na aansluiten en ook het oude wachtwoord. Nadat ik de connect van de oude naam had uitgezet kon ik met geen mogelijkheid de nieuwe naam in het WiFi systeem van de laptop zetten. Ik heb het netwerk en de nieuwe modenaam toegevoegd maar ik kon deze in de connect lijst niet terugvinden. Dus was er geen verbinding. Maar het bleek dus dat de oude naam automatisch terugkomt en hergebruikt wordt.

Ik vind dat op pagina 6 van het boekje niet erg duidelijk uitgelegd. Ik heb mijn oude netwerknaam en het wachtwoord nimmer veranderd, maar er staat niet expliciet dat bij de Experiabox v9 in principe de oude naam en wachtwoord worden overgenomen. Alles lijkt nu gewoon te werken  nadat ik de oude naam weer geconnect had. Op zich is dat goed natuurlijk, maar het was toch erg verwarrend, omdat je denkt dat je wel de nieuwe naam en wachtwoord moet gaan gebruiken.

Zijn er meer mensen die tegen dezelfde onduidelijkheid in de handleiding zijn aangelopen?

Groeten,

Jos

Hie staat het precies omschreven dan?

Wifi gegevens worden inderdaad opgeslagen in het KPN systeem, en bij ieder nieuw modem weer teruggeplaatst. Zo hoef je niet steeds al je apparaten bij langs.


Ik ben het wel eens met @JCHZeegers dat het iets duidelijker mag. Het is inderdaad zoals Dennis aangeeft dat ssid en wachtwoord bij een modemwissel worden teruggezet vanuit KPN. Overigens niet het wachtwoord van het modem zelf. Voor veel mensen zorgt dit voor verwarring. Het admin wachtwoord zou ik ook nog wijzigen naar een eigen gekozen wachtwoord.


Dank voor jullie reacties. Er is blijkbaar bij meer mensen verwarring als ik Roy zijn antwoord lees. Ik snap dat Dennis als KPN expert het hele installatiegebeuren uit zijn hoofd kent en mijn vraag wellicht als een wat overbodige zorg overkomt, maar ja moderne digitale electronica is niet mijn vakgebied.

In ieder geval weet ik nu zeker dat ik alles toch goed heb gedaan. Dank daarvoor !

Groeten,

Jos


Mijn ervaringen met een migratie van xdsl naar glas.

Ik heb een paar dagen geleden een kennis geholpen waarbij proactief de koperaansluiting door een glasvezelverbinding is vervangen.

Als hetgeen @DennisA78 schrijft altijd en overal klopt, zou er geen enkele handeling verricht hoeven te worden aan de kant van de gebruiker om, al dan niet na een wachttijd, zonder aanpassingen gewoon verder te kunnen werken via WiFi. Helaas was dat scenario verre van waar.

De eerste en ook enige maal nadat ik via diverse reset acties, soft en hard, contact kon krijgen met de beheerpagina van de Box12b (bedraad) kon ik alleen de min of meer verplichte admin wachtwoord wijziging doorvoeren. Acceptatie leek plaats te vinden omdat de verbinding verbrak, en weer terugkeerde naar de login pagina. Daarna was er niets meer mogelijk qua beheer. Niet via de niet gewijzigde WiFi parameters, en ook niet bedraad. De paperclip in het gaatje bracht de situatie weer terug naar standaard.

Netto resultaat: Er was geen andere keuze dan de standaardinstellingen van de Box12b te accepteren en de thermostaat, laptop, telefoon en nog wat zaken migreren naar de nieuwe WiFi gegevens.

 

 


Hie staat het precies omschreven dan?

Wifi gegevens worden inderdaad opgeslagen in het KPN systeem, en bij ieder nieuw modem weer teruggeplaatst. Zo hoef je niet steeds al je apparaten bij langs.

Goed te weten, dan kan ik gelijk mijn wifi wachtwoord naar $uP€l@ñgR@ñD0µW@©️w0o®️þ om te verhinderen dat bij de volgende hack bij KPN mijn wachtwoord op straat gaan liggen.


Dat komt omdat de UI van box12 buggy is. Ook daar hebben veel mensen last van. Het goede nieuw is dat er nieuwe firmware komt voor Box12 en die gaat dit verhelpen.

Overigens had na de reset hde ssid en wifi wachtwoord teruggezet kunnen worden naar het oorspronkelijke. Dan had alles meteen weer gewerkt.

Punt blijft dat als je niet thuis bent in de materie je niet goed weet wat te doen. Daar heeft topic starter zeker een punt.


Hie staat het precies omschreven dan?

Wifi gegevens worden inderdaad opgeslagen in het KPN systeem, en bij ieder nieuw modem weer teruggeplaatst. Zo hoef je niet steeds al je apparaten bij langs.

Goed te weten, dan kan ik gelijk mijn wifi wachtwoord naar $uP€l@ñgR@ñD0µW@©️w0o®️þ om te verhinderen dat bij de volgende hack bij KPN mijn wachtwoord op straat gaan liggen.

Deze worden versleuteld opgeslagen en versleuteld over de lijn verzonden.


Hie staat het precies omschreven dan?

Wifi gegevens worden inderdaad opgeslagen in het KPN systeem, en bij ieder nieuw modem weer teruggeplaatst. Zo hoef je niet steeds al je apparaten bij langs.

Goed te weten, dan kan ik gelijk mijn wifi wachtwoord naar $uP€l@ñgR@ñD0µW@©️w0o®️þ om te verhinderen dat bij de volgende hack bij KPN mijn wachtwoord op straat gaan liggen.

Volgende hack? 😅


@Ik_Combineer Ja, het is alleen een vraag van tijd wanneer het openbaar gemaakt wordt.

De last ernstig hack was niet lang geleden

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
Der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

 

Datum 14 februari 2012
Betreft Hack bij KPN

Op 18 januari heeft KPN een melding ontvangen van een mogelijke inbraak (hack)
in haar serverclusters, die op 20 januari is geverifieerd. De eerste sporen van deze
inbraak werden teruggetraceerd tot 16 januari.

,,,

Bij nader onderzoek bleek dat de hacker zich ook toegangsrechten op
andere systemen heeft kunnen toe-eigenen. 

Uit informatie van KPN blijkt dat de hacker (of hackers) toegang tot een aantal
servers heeft verkregen en zich rechten heeft toegeëigend. Deze servers werden
gebruikt voor websites, routering van internet gebaseerde diensten en opslag van
(klant)informatie.

,,,

De hacker heeft ook rechten gehad op de DNS (Domain Name Server) systemen en
heeft gebruikersrechten gehad op 1 van de routers. Daarmee had hij tijdelijk de
routering van het internetverkeer van de consumentenklanten van KPN kunnen
beïnvloeden.

,,,

 

 

 


Deze worden versleuteld opgeslagen en versleuteld over de lijn verzonden.

Hoe weet je dat? Ik heb een heel goed vertrouwen in KPN waar de SSL-certificaat van modem verlopen was en niet gefixt is. Bovendien met de komst van cloud-computing en quantum-computer is en versleuteling geen argument om private gegevens van klanten ongevraagd te halen en op te slaan.


Dat komt omdat de UI van box12 buggy is. Ook daar hebben veel mensen last van. Het goede nieuw is dat er nieuwe firmware komt voor Box12 en die gaat dit verhelpen.

Overigens had na de reset hde ssid en wifi wachtwoord teruggezet kunnen worden naar het oorspronkelijke. Dan had alles meteen weer gewerkt.

Punt blijft dat als je niet thuis bent in de materie je niet goed weet wat te doen. Daar heeft topic starter zeker een punt.

Ik weet niet zeker of dit stukje op mijn moeilijkheden met de Box 12b slaat. In da geval ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik kon na het weer resetten van de Box 12b op geen enkele manier de beheerpagina meer bereiken dus kon ik ook niet de WiFi gegevens naar de oude naam en wachtwoord overzetten. Buggy, inderdaad.