Skip to main content
Vraag

Openen van poorten werkt niet meer na overstap op glasvezel

• March 9, 2026
  • 9 reacties
  • 83 keer bekeken

Sinds kort ben ik overgeschakeld van 4g buitengebied internet naar glasvezelinternet.

Ik heb altijd een aantal poorten open gehad vaar mijn server, maar sinds ik op glasvezel zit werkt dat niet meer.

Moet ik met glasvezel meer doen om porten te openen dan bij 4G? Ik gebruik hetzelfde modem. (H369A)

9 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • March 9, 2026

bij de overstap naar glasvezel hebt je een nieuw Extern IP adres gekregen. kan het zijn dat je de server op het oude IP adres probeert te bereiken?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 9, 2026

Bedankt voor je reactie, maar als ik controleer met een open port checker dan zegt deze al dat de poort nog dicht staat. Dit is onafhankelijk van mijn server.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 9, 2026

Hallo ​@Fritsy23 , het gaat niet om het interne ip adres van de server. Dat zal niet gewijzigd zijn (192.168.2....). Jouw externe ip adres is wel gewijzigd door de omzetting naar glasvezel. Je bereikt jouw huisaansluiting dus van buitenaf via een ander adres.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 9, 2026

Klopt

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 9, 2026

Klopt

Iets meer informatie mag wel hoor 😉. Wij kunnen niet zien wat jij ziet. Alle informatie helpt. 

Je hebt dus een Experia Box v10. Hoe is die aangesloten? Het 4G modem is verwijderd? Welke versie software draait op die v10?

Kan je een schermafdruk tonen van de portforward(s)?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 9, 2026

Dit is de versie van de modem:

Hier de port forwarding:

Ik had idd een telefoon verbinding aangevuld met een 4G modem. Deze is inmiddels losgekoppeld en zit nu alleen nog op de Glasvezel aansluiting.

De internetverbinding zelf doet het zonder problemen.  De glasvezel komt binnen en wordt omgezet naar utp. Daar heb ik direct de Experia op aangesloten. 

Hopelijk kan je hier iets meer mee.

Alvast bedankt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 9, 2026

De Experia v10 is via de rode WAN poort verbonden met de ONT (glasvezelkastje)?

Gebruik je locale ip adressen in de range 192.168.1... ? Standaard is 192.168.2...

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 9, 2026

De Experia v10 is inderdaad via de rode WAN poort verbonden met de ONT

Ik gebruik een ander range dan er standaard wordt gebruikt, maar heeft dat invloed op de werking van port forwarding?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 9, 2026

Niet direct, maar ik zie ook .2... adressen. Dat viel op.

Hopelijk heeft iemand anders nog een idee. Hier houdt het voor mij op.

Voor de volledigheid hier nog de handleiding in de Kennisbank 

Â