Skip to main content

Goedendag,

Na de laatste update van de KPN box 12 kan ik de Philips kachel CX5120 niet meer bedienen via de app air+

De kachel wordt succesvol geïnstalleerd maar is daarna offline in de app.

Wat ik heb geprobeerd:

Nieuw extra ssid aangemaakt op 2.4 Ghz alleen voor de kachel.
App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (iPhone 11 en iPhone SE2022).
Beveiligingsniveau op laag gezet in de box 12.
Wifi versterkers afgekoppeld. Router opnieuw gestart.
Oude Asus router als AP geconfigureerd op LAN-poort box 12 met eigen ssid op 2.4 Ghz.

De kachel en app zijn in orde. Getest op een andere locatie met Delta glasvezel en Asus router. Werkt dan binnen 5 minuten maar op de KPN box 12 met geen mogelijkheid meer na de update van vorige maand.

Gebeld met Philips en KPN maar niemand weet de oplossing. Wie wel ???

Verder heb ik nog een ander storend probleem na de update:

Als ik vanaf de KPN box 12 naar de Delta glasvezel locatie wil via DDNS dan is er vaak geen verbinding mogelijk. Via het harde ip-adres geen probleem. (wordt gebruikt om muziek te streamen van de Nas op de Delta glasvezel locatie. (voor de update werkte het perfect).

Er moet iets fout gaan met de routering na de update maar wat ?  

Groet,

Paul

Er moet iets fout gaan met de routering na de update maar wat ?  

Kun je IPv6 eens uitzetten?

Bedankt voor je reactie. 
IPv6 had ik ook al uitgezet. vergeten om erbij te zetten

Als ik het forum een beetje doorspit dan kom ik tot de conclusie dat de laatste firmware een draak van een firmware is. Als je alleen wilt internetten of tv kijken dan valt het nog wel mee maar een beetje extra netwerkactiviteit en het loopt al snel helemaal vast.

Hier wordt inmiddels serieus overwogen om over te stappen naar een andere aanbieder

Hi Paul, welkom bij onze community. 

Ik denk uiteraard graag mee en zie dat je al veel hebt gedaan, ook het aansluiten op het 2,4 GHz netwerk. Heb je dit gedaan zoals hieronder wordt aangegeven? Dus door een Extra netwerk aan te maken? 

Hi Alex, dat heb ik inderdaad gedaan zoals beschreven, met als ssid Kachel en een eigen wachtwoord.
Telefoon(s) verbonden met dat netwerk (2.4 GHz) en werkend internet. De kachel doorloopt de installatieprocedure door en vermeldt gefeliciteerd ! U kunt het apparaat nu gebruiken. In de app is en blijft het apparaat echter op offline staan. Zelfde procedure herhaalt op andere locatie (geen KPN) met dezelfde kachel en telefoons geen enkel probleem. Dan werkt het gewoon. Voor de firmware update werkte het ook gewoon op de box 12 van jullie. Een medewerker van jullie heeft ook nog in de box 12 gekeken toen ik haar aan de telefoon had maar kon geen bijzonderheden zien. Ik zit zelf al jaren in de IT en heb al heel wat routers en modems gezien en geconfigureerd maar hier kan ik niks mee want er moet iets in de firmware zitten.

Vermoedelijk wil de air+ app van Philips eerst naar buiten naar de externe servers en dan weer terug naar binnen en dat het daar mis gaat. Ik weet niet of zij op deze manier werken maar ik weet wel dat Bosch/Nefit dit wel op deze manier doen. (Kwam ik achter toen de thermostaat niet te bedienen was via de app toen ik in huis was en de Bosch/Nefit server op zijn gat lag). Anyway dat is even als voorbeeld want dit is niet op het desbetreffende KPN netwerk maar van Delta/Caiway.  

Vind je het goed dat ik een analyse van je netwerk doe? Ik zie overigens alleen welke apparaten aangesloten zijn, het verkeer niet. Dan krijg ik een beeld van hoe alles is aangesloten. 

Zou je dan je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Dag Alex, Je kijkt maar even hoor. Ik heb de gegevens bijgewerkt. 

Ik heb een soort gelijk probleem.

Ik kan mijn philips hue bridge en beveilings cameras niet meer bereiken buitenshuis (via mijn iphone op 5g). Intern werkt alles perfect maar het lijkt alsof er iets wordt dichtgezet in het modem waardoor de hue bridge en cameras niet meer te bereiken zijn.

na ongeveer 8 a 9 telefoontjes met kpn is er nog nergens een goed antwoord uitgekomen, ook het modem en de appratuur zijn al gereset.

na een reset werkt het wel heel eventjes een aantal minuten maar daarna lijkt het alsof alles weer dicht gegooid wordt.

dit alles is pas sinds de update van het modem. Daarvoor heeft het al ongeveer 5 jaar gewerkt zonder problemen

Ik heb het probleem inmiddels zelf opgelost door de volgende extra toepassingen, bovenop wat ik reeds eerder heb gedaan zoals hierboven beschreven :

IPv6 ook uitgeschakeld aan de WAN kant, (dus niet alleen aan de binnenkant (LAN))

DNS servers gewijzigd in:

Primaire DNS 8.8.4.4               (WAN)
Secundaire DNS 1.1.1.1           (WAN)

Alles werkt nu weer zoals het moet zijn.

@PGC-Jansen, excuus voor mijn late antwoord. 

Erg fijn dat je dit met ons deelt en dat het nu werkt. Mag ik vragen waar je dit precies hebt ingesteld? Hier hebben namelijk andere lezers ook veel aan. Ik vraag dit voor de duidelijkheid omdat ik, misschien onverwacht, niet zo'n kachel heb om het te kunnen testen. 

Dankjewel ook voor je terugkoppeling hier. 

Hi Alex, Wat ik heb ingesteld staat hierboven allemaal beschreven en is door iedereen te volgen met basis ICT kennis. Je mag mijn oplossing uiteraard herschrijven in Jip en Janneke taal.

Ik ga het hier bij laten verder. Het heeft mij genoeg tijd en energie gekost.

Voor de duidelijkheid:

Uitgevoerd in de KPN box 12 bij de netwerkinstellingen:

Beveiligingsniveau op laag (Firewall)

IPv6 ook uitgeschakeld aan de WAN kant, (dus niet alleen aan de binnenkant (LAN))

DNS servers gewijzigd in:

Primaire DNS 8.8.4.4               (WAN)
Secundaire DNS 1.1.1.1           (WAN)

Reageer