Skip to main content
Beantwoord

Port forwarding naar dezelfde port voor meerdere Internet IP ranges mogelijk?

• January 12, 2025
  • 10 reacties
  • 155 keer bekeken

Hi,

Ik heb een applicatie gemaakt die ik host op een computer thuis. Nu wil ik graag enkel traffic toestaan naar deze applicatie voor de IP range van mijn google cloud netwerk en van het IP adres van mijn compagnon. Ik loop er alleen tegenaan dat ik niet meerdere port-forwarding regels kan maken voor dezelfde port. En als ik meerdere IP ranges in dezelfde Internet IP regel zet door middel van een ‘,’ dan pakt hij alleen de eerste lijkt het. Hoe los ik dit op? (simpelweg alle ports openzetten is geen optie want ik wil mijn computer niet exposen naar het volledige internet)

Beste antwoord door BruisTablet

De nieuwe KPN software op de experiaboxen hebben bij port forwarding de mogelijkheid om deze forwarding restrictief te maken inclusief het ip adres waar het vanuit het internet vandaan mag komen. 

Hiermee is dit te beperken tot een subnet of 1 enkelvoudig ip adres. Wat niet gaat is tweede entry aanmaken voor dezelfde forward. 

Alternatieven zijn maak de gehoste applicatie secundair bereikbaar op een tweede port nummer en maak dan op dit alternatieve poort nummer de forward aan met daarbij de tweede source restrictie.

Ander alternatief is maak de applicatie ook bereikbaar op ipv6 en maak dan een pinhole/forward aan waar de ene partij via ipv4 aankiest en de andere partij via ipv4.

Nog alternatief  is geheel over ipv6 en de applicatie bereikbaar maken op 2 verschillende ipv6 addressen en daar de ipv6 forwards naar 2 verschillende ipv6 adressen laten wijzen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

• January 12, 2025

Ik behrijp wat je wil. Maar ik denk dat dit gewoon niet kan. Dit is voor KPN een brug te ver denk ik. Hier heb je een meer geavanceerde router voor nodig denk ik.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 12, 2025

@Kees_B Dat kan je simpel oplossen met een switch en port mirroring.

• January 12, 2025

Wat heeft dit er nu weer mee te maken? Wat wil je met een switch bereiken? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 12, 2025

Hij heeft het IP adres 123.456.789.02 en aan port 2 van een switch aangesloten. Zijn vriend heeft de IP adres 123.456.789.03 en aan port 3 van dezelfde switch. Van de router een portforwarding voor port xxx naar het adres 123.456.789.02 en in de switch een port mirroring tussen port 2 en port 3 instellen. Alle verkeer naar port 2 wordt ook naar port 3 geroutet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2025

Hij heeft het IP adres 123.456.789.02 en aan port 2 van een switch aangesloten. Zijn vriend heeft de IP adres 123.456.789.03 en aan port 3 van dezelfde switch. Van de router een portforwarding voor port xxx naar het adres 123.456.789.02 en in de switch een port mirroring tussen port 2 en port 3 instellen. Alle verkeer naar port 2 wordt ook naar port 3 geroutet.

Aah dankje voor de uitleg, ik ga dit even proberen!

• January 12, 2025

Ik snap totaal niet wat je bedoelt. Poortforwardings gaan op basis van ip adressen. Niet op basis van een poort op een switch. Er is maar 1 WAN ip. Dat kan je niet via een switch verdubbelen ofzo.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 13, 2025

De oplossing met zo’n switch gaat mij boven de pet….

Het is natuurlijk heel prettig dat de KPN router de wereld buiten houdt, maar de tweede verdediging is de Windows of Linux firewall. Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van Windows firewall, maar die van Linux wordt ook in routers gebruikt. 

Afhankelijk van de applicatie:

Google subnet in IPv4, compagnon in IPv6?

U krijgt van KPN aardig wat IPv6 adressen, bij uitbreiding zou u aan de applicatie handmatig nog wat IPv6 adressen kunnen toevoegen die ieder hun eigen regel in de router krijgen. Bij IPv6 kunnen wel pinholes aangemaakt worden voor verschillende adressen naar dezelfde poort. Dus iedere compagnon een eigen internet IPv6/applicatie IPv6 combinatie.

Geen probleem als het systeem op basis van IP adres benaderd wordt, meer werk als DNS regels toegevoegd moeten worden en nog meer werk als er certificaten zijn. 

Anders toch eigen router, misschien dat Fritzbox wel die mogelijkheid heeft?

Edit: ik bedenk me zojuist dat IPv6 filteren op internet IP adres problematisch is: als “privacy extensions” gebruikt worden is dat steeds verschillend. Ik heb nog niet gekeken of bij IPv6 internet adres ook een prefix gebruikt kan worden, die is net zo uniek als het externe IPv4 adres van een gebruiker. Dus “2a02:1111:2222::/48.”

Overigens is de kans dat door port scanning een willekeurig IPv6 adres gevonden wordt astronomisch klein, zolang het niet in logfiles opduikt.

wjb
Wijsgeer
  • January 13, 2025

De oplossing met zo’n switch gaat mij boven de pet….

Die gaat met een layer 2 switch ook niet werken.

Met de nieuwe firmware van KPN is het mogelijk om het Internet IP adres vast te leggen vanwaar een port-forwarding benaderd kan worden. Dit is dus het publieke IP adres van die vriend. Ik heb nooit geprobeerd om een tweede port-forwarding naar het hetzelfde LAN IP adres / poort met een ander Internet IP adres vast te leggen. Als dat mogelijk is, dan zou je een tweede/derde/vierde kunnen vastleggen met de publiek IP adressen uit jouw Google cloud netwerk. Naar mijn weten is het niet mogelijk om een subnet in één regel op te nemen.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 13, 2025

@wjb Ik heb het idee dat dat wel kan, maar bij gebrek aan een vracht publieke IPv4 adressen kan ik dat niet goed testen. Invoer als aaa.bbb.ccc.0/24 wordt geaccepteerd en lijkt te werken. Hier zou een KPN ontwikkelaar uitsluitsel over kunnen geven.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • January 13, 2025

De nieuwe KPN software op de experiaboxen hebben bij port forwarding de mogelijkheid om deze forwarding restrictief te maken inclusief het ip adres waar het vanuit het internet vandaan mag komen. 

Hiermee is dit te beperken tot een subnet of 1 enkelvoudig ip adres. Wat niet gaat is tweede entry aanmaken voor dezelfde forward. 

Alternatieven zijn maak de gehoste applicatie secundair bereikbaar op een tweede port nummer en maak dan op dit alternatieve poort nummer de forward aan met daarbij de tweede source restrictie.

Ander alternatief is maak de applicatie ook bereikbaar op ipv6 en maak dan een pinhole/forward aan waar de ene partij via ipv4 aankiest en de andere partij via ipv4.

Nog alternatief  is geheel over ipv6 en de applicatie bereikbaar maken op 2 verschillende ipv6 addressen en daar de ipv6 forwards naar 2 verschillende ipv6 adressen laten wijzen.