Skip to main content
Vraag

Probleem met FTP naar bol.com productfeed

• June 12, 2026
  • 17 reacties
  • 161 keer bekeken

Hansja
Deelnemer

Om bij BOL.com een productfeed op te kunnen halen heb ik mijn IP adres doorgegeven aan BOL zodat deze daar bekend is ( gewhitedlisted) ik probeer dan met Filezilla een FTP verbinding op te zetten maar krijg telkens een timeout. Volgens BOL zien ze ook geen “connectie aanvraag binnenkomen".

Het lijkt er op dat er mogelijk een instelling in de Experiabox niet goed staat of dat er toch een andere I{ adres word mee gezonden dan ik heb opgevraagd via whats mijn IP. 

Is er iemand die ook een KPN Experiabox heeft en ook bij Bol procuctfeeds ophaald en waarbij dat wel lukt dan hoor ik graag wat de instellingen zijn. 

Alvast bedankt Hans

17 reacties

• June 12, 2026

Beste ​@Hansja zo te lezen ben je een zakelijke klant gezien de term ‘productfeeds’en kun je het beste even met de zakelijke helpdesk via 0800 0403 contact opnemen.

Succes.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

Via FTP is wel erg old-skoel. Zet je beveiligingsinstellingen op jouw Experiabox eens wat lager.

• June 12, 2026

Of SFTP gebruiken ?

Hansja
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2026

Het programma ( Filezilla) staat op SFTP . dit is wat ik voor foutmelding krijg:

21:06:49 Status: Adres bepalen van apm-feed.unftp.bol.com 21:06:49 Status: Verbinden met 79.170.102.72:21... 21:07:09 Fout: Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit 21:07:09 Fout: Kan niet verbinden met server 21:07:09 Status: Wachten om opnieuw te proberen.... 21:07:14 Status: Adres bepalen van apm-feed.unftp.bol.com 21:07:14 Status: Verbinden met 79.170.102.72:21... 21:07:34 Fout: Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit 21:07:34 Fout: Kan niet verbinden met server

Hansja
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2026

JanD,  ik ben geen zakelijke klant maar gebruik de aansluiting soms voor wat kleinzakelijke doeleinden  zoals deze.

• Wijsgeer
  • June 12, 2026

Heb je al geprobeerd het firewall beveiligingsniveau van de experiabox op “standaard” te zetten?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

SFTP is overigens wat anders dan FTP. De naam doet vermoeden dat het om het zelfde gaat, maar dan met een beveiligingslaag eroverheen. Maar het is een heel ander protocol, namelijk via SSH en dan op poort 22.

FTPS is daarentegen wel het FTP-protocol met een SSL/TLS beveiligingslaag eroverheen. Maar dat moet Bol.com dan wel ondersteunen, en dat gaat gewoon via poort 21, maar ook over 990. 

Voor nu lijkt het erop dat je modem nu FTP blokkeert, dus zet je beveiligingsinstellingen daarvan eens wat lager. En test het ook eens uit met een andere FTP-server

Ik raad wel aan om te kijken of je FTPS kan gebruiken in je FTP-cliënt, en te testen of dat op deze Bol-FTP server werkt.  

Hansja
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2026

Ik heb inmiddels een tussenoplossing.  Ik heb mijn mobiel als hotspot ingesteld en het ( tijdelijk) IP daarvan door gegeven aan BOL  en dat werkt. Het is wel elke keer even opnieuw het tijdelijk toegewezen IP adres doorgeven maar ik kan er mee werken. Ik had de experiabox op standaard ingesteld maar dat werkte ook niet. Ik ben dus nog wel op zoek naar wat het zou kunnen zijn.

Hans

• June 13, 2026

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, op dit gebied ben ik helaas niet deskundig.
Maar, dit :

Ik heb mijn mobiel als hotspot ingesteld [..]   en dat werkt. 

Zie ik zeer regelmatig langs komen als “oplossing”
Dus ? ( geen idee )
Maar wel opvallend.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 13, 2026

Ik heb inmiddels een tussenoplossing.  Ik heb mijn mobiel als hotspot ingesteld en het ( tijdelijk) IP daarvan door gegeven aan BOL  en dat werkt. Het is wel elke keer even opnieuw het tijdelijk toegewezen IP adres doorgeven maar ik kan er mee werken. Ik had de experiabox op standaard ingesteld maar dat werkte ook niet. Ik ben dus nog wel op zoek naar wat het zou kunnen zijn.

Hans

Al een andere FTP-server getest?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 13, 2026

Ik had de experiabox op standaard ingesteld maar dat werkte ook niet. Ik ben dus nog wel op zoek naar wat het zou kunnen zijn.

Test het ook eens met andere FTP sites of je daarmee hetzelfde probleem tegenkomt?

Google: public ftp client test
Bij deze FTP's kan ik hier (Ziggo) succesvol verbinden met de FTP functie van Total Commander.

https://dlptest.com/ftp-test/

Deze heeft uitgebreide mogelijkheden ook voor beveiligde verbindingen:
https://test.rebex.net/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 13, 2026
Het probleem ligt bij bol.com

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 13, 2026

Het kan ook zijn dat het op een IP whitelist werkt.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 13, 2026

Het kan ook zijn dat het op een IP whitelist werkt.

Tja , dat werd toch ook al direct aangegeven in de beginpost? 😏

Om bij BOL.com een productfeed op te kunnen halen heb ik mijn IP adres doorgegeven aan BOL zodat deze daar bekend is ( gewhitedlisted

Ik kan dat adres wel pingen maar verder gebeurt er natuurlijk niets.

Ook wel handig trouwens, niet direct voor het probleem van de topic starter natuurlijk:
Google: Web FTP client

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

Ik neem aan, omdat de verbinding op poort 21 geprobeerd wordt, dat FTPS bedoeld wordt i.p.v SFTP.

Als het lukt verbinding te maken via de telefoon, dan moet het ook mogelijk zijn verbinding te maken als

Beveiliging→ Firewall → Beveiligingsniveau op “standaard” staat. 

Probeer eens ftp.nluug.nl, de FTP server van de NL Unix gebruikers groep, met “Platte FTP, onveilig”  en “Inlog anoniem” (Of bovenin bij Filezilla, snelverbinden, alleen “host” invullen).  Als dat werkt staat poort 21 open. 

De Bol site geeft ook bij mij geen respons, dus dan is er met de invoer van je IP adres bij Bol duidelijk iets misgegaan.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Hansja, goed dat je deze vraag hier stelt en fijn om te zien dat de mede-users hier zo goed meedenken. 

Ik zou in eerste instantie ook verwachten dat dit aan de instellingen van de firewall ligt, maar dat heb je zo te zien al geprobeerd. Heb je daadwerkelijk alle niveaus geprobeerd? En anders kan ik nog bedenken dat het IP adres toch op een lijst is terechtgekomen en dus geblokkeerd wordt. Of dat er iets bij BOL niet goed staat. 

Ik ben dan ook benieuwd of en hoe je dit hebt kunnen oplossen. Hou ons op de hoogte. 

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 16, 2026

@Hansja 

wat je ook nog kunt checken is of jouw ip-adres op een blacklist terecht is gekomen.
Als dat zo is kan het zijn dat deze bij Bol.com wel in de whitelist staat maar door hun firewall toch wordt tegengehouden.
Vul je op in op bijvoorbeeld https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx en kijk wat er terug komt.

Heeft het nadat je jouw WAN IP-adres had doorgeven uberhoubt wel gewerkt, of helemaal nooit?