Skip to main content

Ik heb recent een KPN Box 12 ontvangen ter vervanging van een Experiabox 8.

Ik heb met deze nieuwe router echter serieuze problemen.

Ten eerste valt 's avonds rond 23:00-24:00 de verbinding met de TV box weg waardoor we geen TV kunnen kijken. Dit is met een live programma nog te herstellen, maar het is een paar keer gebeurd dat we een film terugkijken en als dan de verbinding wegvalt kunnen we de film niet af kijken. Ook verder kijken wil niet meer en bij een commerciele zender moeten we de hele film van het begin opnieuw kijken aangezien we daar niet kunnen doorspoelen. 

Ten tweede is de WiFi verbinding regelmatig zeer slecht. Terwijl de vaste ethernet verbinding nog op volle snelheid werkt krijgen we op WiFi soms maar een paar Mbit of minder. Ik heb dit gemeten op minder dan een meter afstand van de router. Het bereik in huis lijkt ook zeer slecht, maar dat is neem ik aan hardware gerelateerd en zou kunnen verbeteren door de router te verplaatsen.

Ten derde mis ik de mogelijkheid om een eigen sip account in te stellen. Dit was met de v8 modem wel mogelijk.

Om deze redenen heb ik de Experiabox weer aangesloten en (nog) niet terug gestuurd. Als ik een apparaat terug zou moeten sturen zou dat op het moment de V12 modem zijn. Wellicht zou een firmware update kunnen helpen om de meeste problemen op te lossen, maar ik heb geen idee wanneer ik die zou ontvangen en ik neem aan dat daarvoor de modem aangesloten moet zijn.

Is het mogelijk om de firmware geforceerd te updaten en dit te testen? Ik heb momenteel nog de SGEJ1000060E firmware. Ik zou de modem 's nachts en overdag wel aan kunnen laten staan, maar 's avonds switch ik toch liever naar de V8.

 

Met vriendelijke groet,

Marco Bosma

 Welkom terug, @BosmaM!  Ik begin hier even mee:

Om deze redenen heb ik de Experiabox weer aangesloten en (nog) niet terug gestuurd. Als ik een apparaat terug zou moeten sturen zou dat op het moment de V12 modem zijn. Wellicht zou een firmware update kunnen helpen om de meeste problemen op te lossen, maar ik heb geen idee wanneer ik die zou ontvangen en ik neem aan dat daarvoor de modem aangesloten moet zijn.

Het modem moet inderdaad aangesloten en actief zijn om de update te kunnen ontvangen. Het is daarbij niet handig om steeds te wisselen tussen V8 en Box 12. Het kan dan zijn dat het systeem niet adequaat kan registeren dat jij inmiddels een Box 12 hebt, waardoor je niet meegenomen wordt in de uitrol. Ook is relevant of je wifipunten gebruikt. Als je namelijk SuperWifi 1 (de witte) of Experia Wifi gebruikt, dan is overgaan naar de nieuwe software nog niet mogelijk. 

Als je geen wifipunten van ons gebruikt, of alleen SuperWifi 2, dan zou ik je dus ook aanraden om de Box 12 permanent aangesloten te laten. Des te sneller ga je over.

 

Dat gezegd hebbende, de uitval is wel heel specifiek. Dus daar wil ik ook graag wel even verder met je naar kijken. Kun je iets meer vertellen over de problemen met tv en wifi? 

Voor tv: het gebeurt vooral in de avond geef je aan. Gebeurt er rond dat tijdstip/op dat moment ook nog iets anders in huis? Daarmee bedoel ik of je op dat moment ook andere problemen ervaart (met wifi, bijvoorbeeld) of dat er andere dingen worden gedaan (bijvoorbeeld het draaien van een back-up, of downloaden van grote bestanden)? Ook nuttig om te weten: hoe is de TV ontvanger aangesloten op je Box 12? Rechtstreeks, of zit er iets tussen (switch, draadloze verbindingsset)? En, welke tv ontvanger heb je?

Voor de wifi: je geeft aan dat de snelheid dan erg laag is. Is de verbinding op zo'n moment wel stabiel? Doorloop verder eens de Wifi Manager. Die kan kijken of de instellingen in de Box 12 geoptimaliseerd kunnen worden, en of er nog andere tips te geven zijn om het bereik te verbeteren.


De TV ontvanger (VIP2952 V2 ) is direct aangesloten op de Box 12. Ik heb geen SuperWifi 1 maar op de V8 gebruikte ik wel een extern kastje (Experia Wifi?) vanwege de slechte ingebouwde WiFi. Op de V12 had ik deze echter niet aangesloten omdat ik aannam dat deze wel een betere WiFi zou hebben.

Ik heb naar aanleiding van de ervaringen met het wegvallen van het internet 's avonds nog wat nagezocht en er zou mogelijk een verband kunnen zijn met het instellen van ouderlijk toezicht op enkele WiFi devices. Dat zou het tijdstip kunnen verklaren maar ik begrijp niet hoe dat dit invloed zou kunnen hebben op de vaste verbinding van de TV ontvanger.

De WiFi verbinding was op het ene moment nog goed en op het andere moment opeens heel slecht. De sterkte van het signaal was ok, maar de snelheid extreem laag zelfs op 1 meter afstand. Op dat moment was er ook niks speciaals verbonden via de vaste verbinding. Deze heb ik toen met een PC getest om te zien of het niet de internet verbinding was, maar die was wel ok. Ik moet zeggen dat ik na deze ervaring en de TV ontvanger issues weer naar de V8 ben geswitcht en dus niet langere tijd heb kunnen testen. Dit mede door klachten van andere huisbewoners

Daarnaast moet ik een externe SIP adapter aansluiten om mijn telefoon te kunnen gebruiken wat bij de V8 niet nodig was. Ik hoopte dat nieuwe software de meeste problemen zou kunnen oplossen, maar ik zie dat daar ook nogal wat klachten over zijn...


Waarom moet je een externe sip adapter gebruiken voor de vaste telefoon @BosmaM ?

Er zit een telefoon poort op de modem waar de meeste vaste telefoons gewoon op werken.

 


@N.N. De hardware zou dit wel moeten kunnen inderdaad, maar de firmware (SGEJ1000060E) heeft geen mogelijkheid om je eigen SIP accounts in te stellen. Ik hoop dat dat met een update wel kan zodat ik geen externe adapter meer nodig heb.


@N.N. De hardware zou dit wel moeten kunnen inderdaad, maar de firmware (SGEJ1000060E) heeft geen mogelijkheid om je eigen SIP accounts in te stellen. Ik hoop dat dat met een update wel kan zodat ik geen externe adapter meer nodig heb.

Ik heb nog geen antwoord op de vraag waarom je SIP-accounts wil gebruiken, buiten de standaard telefoonverbinding van KPN @BosmaM 

Is de standaard telefoonpoort niet afdoende?

Gebruik je soms telefoonapparatuur die niet geschikt is voor de standaard telefoonpoort, maar meer voor zakelijk gebruik?

 


De hardware zou dit wel moeten kunnen inderdaad, maar de firmware (SGEJ1000060E) heeft geen mogelijkheid om je eigen SIP accounts in te stellen. Ik hoop dat dat met een update wel kan zodat ik geen externe adapter meer nodig heb.

Je kan inderdaad met de nieuwe Software deze instellingen aanpassen. Maar, ik zie dat op dit moment je de V8 weer aangesloten hebt. Ik wil je toch echt aanraden om de Box 12 aan te sluiten, en deze aangesloten te laten. Als je blijft wisselen kan ons systeem niet adequaat herkennen dat jij een Box 12 hebt, en kan het lang duren voor je de update krijgt. En zorg er dan voor dat je ook die Experia Wifi die je noemt niet aangesloten is.

 

De TV ontvanger (VIP2952 V2 ) is direct aangesloten op de Box 12.

…

Ik heb naar aanleiding van de ervaringen met het wegvallen van het internet 's avonds nog wat nagezocht en er zou mogelijk een verband kunnen zijn met het instellen van ouderlijk toezicht op enkele WiFi devices. Dat zou het tijdstip kunnen verklaren maar ik begrijp niet hoe dat dit invloed zou kunnen hebben op de vaste verbinding van de TV ontvanger.

 

Dit gaat dan met een rechtstreekse kabel, geen switches of draadloze verbindingsset ertussen?

Instellingen voor wifi hebben geen invloed op de bekabelde verbinding. Maar misschien dat er onder water toch iets niet helemaal lekker loopt waardoor de bekabelde verbinding even hikt op het moment dat de wifi dan uitgaat voor die devices. Dit kan je eventueel testen door het ouderlijk toezicht even tijdelijk weer te verwijderen en dan te kijken of de onderbreking op de tv er dan nog is.

 

De WiFi verbinding was op het ene moment nog goed en op het andere moment opeens heel slecht. De sterkte van het signaal was ok, maar de snelheid extreem laag zelfs op 1 meter afstand. Op dat moment was er ook niks speciaals verbonden via de vaste verbinding. Deze heb ik toen met een PC getest om te zien of het niet de internet verbinding was, maar die was wel ok. Ik moet zeggen dat ik na deze ervaring en de TV ontvanger issues weer naar de V8 ben geswitcht en dus niet langere tijd heb kunnen testen. Dit mede door klachten van andere huisbewoners

Klinkt wel alsof er toch op een of andere manier iets de verbinding dichttrok. Is de moeite van verder troubleshooten wel waard denk ik, maar dan zou je de Box 12 toch weer moeten aansluiten.


Ik heb de Box 12 weer aangesloten en zal het WiFi gedrag in de gaten houden. Op het moment lijkt het redelijk goed te werken als er weer problement optreden zal ik het laten weten.

Ook met de V8 box had ik laatst problemen met de (rechtstreekse) netwerkverbinding van de TV box. Hier gaf de ontvanger ook zo nu en dan aan de netwerkverbinding weggevallen was maar na even wachten ging deze wel verder waar die gebleven was. Nu ik de V12 box weer heb aangesloten heb ik dit ook een paar keer waargenomen. Gisteravond zaten we met een kwartier vertaging naar een film te kijken en om 23:00 viel de verbinding weer weg en kwam ook niet terug. Suggestie van de TV box is dan om de box te resetten, maar dan missen we het eind van de film. Een andere optie is de netwerk kabel eruit te halen, dit geeft een andere foutmelding, en dan weer terug te steken. Hierna maakt de TV box weer een normale verbinding, maar de geschiedenis is dan ook verloren en we kunnen alleen live verder kijken. Je zult begrijpen dat dit tot een hoop ergernis leidt…

Ik zal wat meer moeten experimenteren met de ouderlijk toezicht instellingen, wellicht een apparaat om 22:00 of eerder uitschakelen en dan zien of dit issue zich dan ook voordoet. Maar zelfs als er een glitch ontstaat op de TV verbinding zou ik nog verwachten dat de TV box na een onderbreking van een seconde gewoon weer verder gaat (zoals op de V8).


Reageer