Skip to main content
Vraag

Sagemcom modem blokkeert toegang belastingdienst.nl

• July 2, 2025
  • 17 reacties
  • 187 keer bekeken

De Sagemcom modem lijkt de toegang tot de belastingdienst.nl te blokkeren. Als ik mijn mobiel gebruik als modem (dus4/5G) werkt het met mijn tablet prima. Zodra ik de tablet over zet op WiFi, krijg ik geen toegang. Ook via de vaste computer krijg ik geen toegang.

Ik gebruik normaal Firefox, maar het probleem doet zich ook voor met Chrome.

De KPN (niet zo-) helpdesk vindt dat het aan de settings van mijn computer, tablet en mobiel ligt, dus dat zij niets kunnen doen.

De Modem is 3 dagen geleden geïnstalleerd als vervanging van de Box 10a.

Als ik op het internet zoek zie ik dat het soms helpt om de beveiliging wat minder streng te zetten, maar die kan ik op deze modem niet vinden.

Iemand suggesties?

Hugo

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 2, 2025

Beste ​@Hugo52 het modem blokkeert niets om de toegang naar die website tegen te houden.

Gebruik je misschien een VPN?

Welk merk en type modem heb je nu met welke firmware?

• July 2, 2025

Is dat nu vandaag opeens zo? Eerder kon je er gewoon op?

Je wordt tegenwoordig op heel veel sites bij het minste of geringste al geblokkeerd. Ik zat vorige week nog op de site van PostNL te zoeken naar pakketpunten bij mij in de buurt. Daar ben ik best een heel poosje mee bezig geweest, mede ook omdat die site een beetje ongelukkig werkt. Mijn locatie werd telkens vergeten dus ik moest telkens m'n postcode/woonplaats weer opnieuw invoeren. Maar goed, verder niets bijzonders gedaan maar opeens werd ik geblokkeerd: error 403 Forbidden. De hele PostNL site kon ik niet meer op. Helemaal niet. Ongelofelijk. Maar een dag later kon ik er wel weer op.

• Auteur
  • Topper
  • July 2, 2025

@Marlon92 Met de vorige modern nooit een probleem gehad. 

@JanD Zelfde opmerking als de Helpdesk. Als ik geen modem gebruik heb ik geen probleem, maar zodra de modem er tussen zit werkt het niet meer. Voor zover ik weet gebruik ik geen VPN.

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

Nu blijkt ook dat ik DigiD alleen via 4/5G kan bereiken. Foutmelding controleer internet verbinding. Dezelfde waarmee ik deze bijdrage schrijf. 😡

• July 3, 2025

Kun je inloggen op het modem via http://192.168.2.254? Zet dan ipv6 uit. Daarna je pc opnieuw opstarten.

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

@Marlon92 Dank voor je suggestie. Helaas geen resultaat, blijft DigiD en belastingdienst werken niet.😪

• July 3, 2025

Heb je het modem al een keer gereset? Dat kan ook via de webinterface. 

Of andere browser geprobeerd? 

Ik weet niet hoe handig je bent, maar in veel browsers kun je tegenwoordig DoH instellen. In Firefox bijvoorbeeld:

https://support.mozilla.org/nl/kb/dns-over-https-beschermingsniveaus-configureren

Probeer dat eens.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 3, 2025

Nog een ideetje… Controleer of onder Beveiliging > Firewall het Beveiligingsniveau op Standaard staat.

• July 3, 2025

Nog een ideetje… Controleer of onder Beveiliging > Firewall het Beveiligingsniveau op Standaard staat.

Ja... kan... maar dit zou niet van invloed moeten zijn op het bezoeken van normale websites. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Hugo52, goed dat je jouw vraag hier neer legt.

Wij mogen niet zomaar toegang tot websites blokkeren. We kunnen al helemaal niet zeggen dat 1 individu geen toegang heeft tot een bepaalde website.

Het lijkt daarom eerder een blokkade van de Belastingdienst op jouw IP-adres. Een blokkade op IP-adres zorgt ervoor dat je op geen enkel apparaat verbinding kan maken met deze website. Als je dan verbindt via de hotspot van jouw telefoon, werkt het wel, omdat je dan een ander IP-adres krijgt. Het zou dan bijvoorbeeld ook moeten werken als je gebruik maakt van 4G.

Mijn advies is om daarom contact met de Belastingdienst op te nemen en daar navraag te doen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

Iemand suggesties?

Deactiveer IPv6 in KPN modem webportaal.

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2025

Na langdurig maar vruchtbaar overleg met de Helpdesk is gekozen de modem te vervangen.  Hopelijk einde van deze episode. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Hopelijk werkt het dan beter. Houd ons op de hoogte. Maar kan je ook nog even vertellen wat er precies gebeurde als je een website bezocht die geblokkeerd leek te worden?

Werd die helemaal niet geladen, alsof die niet bestond? Of zag je een foutmelding die letterlijk over een blokkade sprak? (403 forbidden bijv.)

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Na langdurig maar vruchtbaar overleg met de Helpdesk is gekozen de modem te vervangen.  Hopelijk einde van deze episode. 

Ik ben benieuwd of dit de oplossing is. Laat je het weten?

Forum|alt.badge.img+16
  • July 4, 2025

Denk niet dat het issue echt bij de belastingdienst website zit aangezien ook niet op DigiD ingelogd kan worden via de wifi. Dit zijn allemaal verschillende diensten.  ​@Denise van KPN Kan het ook niet te maken hebben met het andere topic die niet op ring.com kunnen inloggen toevallig?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@Denise van KPN Kan het ook niet te maken hebben met het andere topic die niet op ring.com kunnen inloggen toevallig?

Ik waardeer je betrokkenheid, ​@Chrizziey, maar ik denk niet dat we dat issue hierbij moeten betrekken. Voor de website van de Belastingdienst is een DigiD nodig. Als daar problemen mee zijn, dan is het ook logisch dat de Belastingdienst niet bereikbaar is. Voor Ring is dat niet het geval.

Forum|alt.badge.img+16
  • July 8, 2025

Agree to disagree dan in dat geval. ;)