Skip to main content
Vraag

SMB3 poort 445 staat na een update niet meer open

• June 6, 2025
  • 12 reacties
  • 94 keer bekeken

sinds de laatste update van mijn Experia V10 werkt SMB3 (poort 445) niet meer. Blokkeert KPN (SMB3) poort 445, zo ja hoe kan ik er weer voor zorgen dat ik SMB3 (poort 445) weer kan gebruik. Ik gebruik KPN veilig.

IK kan op dit ogenblik geen gegevens meer uploaden,  zodat ik altijd en overal bij mijn gegevens kan, wil dit graag behouden.

Vriendelijke groet,

Jan Walraven

12 reacties

• June 6, 2025

Hiervoor heb je een poortforwarding nodig. Deze zal verloren gegaan zijn bij de update. Opnieuw instellen dus.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 6, 2025

Bedankt voor het antwoord, maar hoe stel ik een “poortforwarding” in. Verder weet ik nog steeds niet of KPN SMB3 (poort 445) blokkeert.

vriendelijke groet,

Jan

• June 6, 2025

Bedankt voor het antwoord, maar hoe stel ik een “poortforwarding” in.

Dat heb jij wel eens gedaan. Anders heeft het bij de oude firmware ook nooit kunnen werken.

Het kan zo zijn dat het via UPnP geregeld werd.

Kan je inloggen op http://192.168.2.254?

Verder weet ik nog steeds niet of KPN SMB3 (poort 445) blokkeert.

Nee dat blokkeert KPN niet. Het werkte bij de vorige firmware versie toch?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 6, 2025

ik zie in de router onder, beveiliging, UPnP dat de UPnP 1GD uit staat.

Moet ik deze aanzetten en werkt dan alles weer?

IK weet niet of deze optie in de vorige installatie wel aan stond.

Vriendelijk groet,

Jan

• June 6, 2025

UPnP kan je aanzetten. Of het dan weer werkt durf ik niet te garanderen. Misschien de nas nadien opnieuw opstarten. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 9, 2025

Goedemiddag ​@Vecht en Gein , dank voor je bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Wat is op dit moment de stand van zaken? Sowieso kan ik je ook aanraden om dit artikel op onze Kennisbank over portforwarding eens te bekijken, misschien dat de oplossing er hier gewoon al tussen staat 🙏🏻

UPnP kan je aanzetten. Of het dan weer werkt durf ik niet te garanderen. Misschien de nas nadien opnieuw opstarten. 

Heb je dit ook nog kunnen proberen?

• Slimmerik
  • August 14, 2025

Het lijkt er op dat ook in dit topic ingaand en uitgaand verkeer door elkaar gehaald worden.

Iedere modem/router zal poort 445 (SMB/CIFS) inkomend blokkeren, net als alle andere inkomende poorten die elke NAT router blokkeert. 

Maar er is niets mis mee om poort 445 uitgaand toe te laten. Zo gebruikt Microsoft poort 445 voor publieke Azure endpoints (Azurefile).

Als je SMB/CIFS inkomend verkeer zou willen toelaten (wie zou dat willen?) dan moet je inderdaad portforwarding voor IPv4 inrichten, of je IPv6 firewall aanpassen.

Maar voor uitgaand verkeer naar poort 445 heb je geen portforwarding nodig. Heel simpel moet het netwerk en de modem/router het niet blokkeren.

Ik weet dat KPN officieel poort 445 uitgaand niet blokkeert in het netwerk (zoals Ziggo en Odido dat wel doen). Ik kan dat als KPN klant met een eigen modem bevestigen.

Maar sommige door KPN verstrekte modems doen dat wel. En hier is de grote onduidelijkheid; in het ene topic staat dat het een bug is in de firmware, en elders lees je weer dat je het zou kunnen aanpassen in de modem instellingen. De onjuiste verhalen over portforwarding maken de discussies nog ingewikkelder.

Mijn rol is om mijn collega’s te helpen met het verkrijgen van toegang tot poort 445 vanuit huis, dus ik zou graag een eenduidig antwoord op deze topic willen hebben.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 26, 2025

Goedemorgen ​@pimzand en bedankt voor jouw bericht!

Hierover kun je meer lezen in dit artikel op onze Kennisbank. In het screenshot zie je dat wanneer je het instelt op 'Middel', 445 uitgaand wordt geblokkeerd. Je dient dan je firewallniveau een tandje lager in te stellen. Laat je ons weten of je met deze informatie verder uit de voeten kunt?

• Nieuwkomer
  • December 4, 2025

Zojuist (3 op 4 dec 2025) een  modemupdate ontvangen op een Experiabox V10.  

Vanaf dat moment werkt SMB3 poort 445 niet meer. Als ik in het modem bij Beveiliging / Firewall kijk staat deze op Middel.  In de toegepaste regels zie ik TCP poort 445 smb staan, Die zou moeten werken, maar dat is niet het geval. Zet ik de Firewall op Standaard dan werkt poort 445 wel. Hiermee zou mijn probleem zijn opgelost maar ik zou iets meer beveiliging willen dan Standaard. Kan iemand mij vertellen waarom poort 445 bij de instelling Middel niet werkt.

• December 4, 2025

Er staat op jouw plaatje toch een kruis achter smb? Dat betekent dat die dicht is.

Als je de firewall op Standaard zet, dan heb je precies hetzelfde als voor de update. Daar is niets onveilig aan.

• Nieuwkomer
  • December 4, 2025

O, ok. Ik dacht dat juist die poort open stond. Dan laat ik hem maar op Standaard staan, dan werkt het in ieder geval. Iets minder beveiliging moet dan maar.

• December 4, 2025

O, ok. Ik dacht dat juist die poort open stond. 

Als die poorten open zouden staan en de rest dicht, dan had je dit forum niet kunnen bezoeken 😜