Skip to main content
Vraag

Snelheid via glasvezel valt tegen op mijn KPN Box 14

• October 6, 2026
  • 9 reacties
  • 70 keer bekeken

Ik heb de nieuwe 4 Gbit KPN Box 14 geïnstalleerd, inclusief het nieuwe glasvezelkastje. Alles werkt op zich prima, maar mijn snelheid blijft exact hetzelfde als voorheen: 1024 Mbit. Ik heb meerdere metingen gedaan, ook via de snelheidstest in het modem (zie afbeelding). De downloadsnelheid blijft steeds rond de 1024 Mbit, terwijl de uploadsnelheid varieert tussen 800 en 950 Mbit. Best vreemd voor een 4 Gbit aansluiting.

Ter info: ik heb de originele kabel gebruikt die KPN heeft meegestuurd.

9 reacties

JanD
Wijsgeer
  • October 6, 2026

Beste ​@Sign zie onderstaande link voor aanvullende info:

Heb he wel getest met een apparaat dat ook 4Gbit/s ondersteunt?

En de LAN-kabel op de 10GB lanpoort van de router aangesloten?

rvk01
Slimmerik
  • October 6, 2026

Ik neem aan dat de router zelf die snelheid wel ondersteund 😂

Ik heb meerdere metingen gedaan, ook via de snelheidstest in het modem (zie afbeelding). 

Wist overigens niet dat die speedtest in de router Box 14 zelf zat. Bij Box 12 volgens mij niet.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is inderdaad vreemd ​@Sign. Heb je al wel een bericht gehad dat de omzetting naar 4 Gbit ook daadwerkelijk is afgerond? Heb je zoals Jan aangeeft ook even gecontroleerd of alle bekabeling op de juiste plek zit?

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • October 9, 2026

Beste ​@Sign zie onderstaande link voor aanvullende info:

En de LAN-kabel op de 10GB lanpoort van de router aangesloten?

Vast niet. De meeste huidige apparatuur heeft een max. 1 Gbit/s doorvoersnelheid. Wanneer je gaat meten met die apparatuur komt de snelheid maar amper boven de 1 Gbit/s uit. Snelheden blijven dan “hangen” met je opgegeven snelheden. Ik heb hier een 1 Gbit/s glasvezel verbinding. Wanneer ik ga meten met een 1 Gbit/s netwerkkaart meet ik een snelheid van 940/960 Mbit/s en die komt niet boven de 1 Gbit/s uit. Maar wanneer ik ga meten met een computer die een 2.5 Gbit/s netwerkkaart/adapter heeft komen de snelheden boven de 1 Gbit/s uit. Het hangt wat van de te meten server af maar zo gemiddeld haal ik 1012/1080 Mbit/s.

Bij die 4 Gbit/s snelheid heb je apparatuur (computer, router, cat6(e) bekabeling, 10 Gbit/s netwerkadapter(s) en 10 Gbit/s switchen) nodig die tenminste 10 Gbit/s snelheid kunnen doorvoeren en dan is het ook nog maar de vraag of je überhaupt snelheid haalt van 2.5 Gbit/s.

Die 4 Gbit/s is “lekkermakerij” van de kpn. De meeste huidige apparatuur is niet gemaakt voor die snelheid. Nu nog is 1 Gbit/s nog een goed haalbare snelheid zonder dat je andere apparatuur moet aanschaffen.

rvk01
Slimmerik
  • October 9, 2026

Vast niet. De meeste huidige apparatuur heeft een max. 1 Gbit/s doorvoersnelheid.

De screenshot is van op de Box 14 zelf. Die zou die snelheid zelf wel aan moeten kunnen. En als die al aangeeft niet boven de 1024Mbps te komen, dan is er natuurlijk wel iets mis. Dat staat even los van of de rest van het netwerk multigig snelheden kan halen.

Maar je hebt inderdaad gelijk dat er vaak niet bij nagedacht wordt of hoger dan 1Gbps wel echt nodig is en of de huidige apparatuur het wel ondersteund.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2026

Bedankt voor het meedenken. Het probleem is gelukkig opgelost en mijn snelheid is nu 4 Gbit/s. Het bleek inderdaad dat het ONT‑profiel niet goed was doorgekomen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • October 9, 2026

Bedankt voor het meedenken. Het probleem is gelukkig opgelost en mijn snelheid is nu 4 Gbit/s. Het bleek inderdaad dat het ONT‑profiel niet goed was doorgekomen.

Dàt is voor mij nieuw “ONT‑profiel niet goed doorgekomen?” Een XGS-ONT en box12 kan standaard 10 Gbit/s snelheid doorvoeren. Toen ik van 100 Mbit/s naar 1000 Mbit/s overgeschakeld ben ging dat héél snel èn autogagisch. Was binnen een paar seconden klaar…………

Dan mag je “meettechnisch” een 4 Gbit/s snelheid hebben maar zwakke schakels als schijven e.d. kunnen nog helemaal niet goed overweg met die snelheid en zullen dan vaak met “maar” een 1 Gbit/s snelheid  doorgeven aan computers, switchen e.d. 

Er gloeit nu wel wat hoop aan de horizon. De meeste nieuwe computers hebben nu al standaard een 2.5 Gbit/s netwerkkaart ingebouwd en daarmee wordt de snelheid “opgeschroefd” tot ongeveer 2.5 Gbit/s. Dit verhogen van snelheid gaat langzaam via 2.5, 5 en 10 Gbit/s. Je moet dus wat “geduld” hebben. Je hebt dan genoeg tijd om apparatuur aan te schaffen die overweg kan met 4 Gbit/s……..

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2026

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • October 9, 2026

Beetje jammer van die “lage” upload. Upload snelheid is belangrijker dan download snelheid. Bij een a-symetrische verbinding is de upload 10% van de download en dat heb ik altijd maar vreemd gevonden. Mijn opload is nu hoger dan de download en dat is erg aangenaam omdat ik nog wel eens grote files verstuur.