Skip to main content

Stopzetten ondersteuning V8 en V9: hoe ruil ik mijn modem om?

  • 13 February 2024
  • 33 reacties
  • 2504 keer bekeken
Stopzetten ondersteuning V8 en V9: hoe ruil ik mijn modem om?

KPN stopt met actieve ondersteuning van de Experia Box V8 en V9. Klanten die deze modems nog hebben krijgen bericht om hem gratis te vervangen.

 

Wat stopt er?

De V8 en de V9 zijn onze oudste modems die nog actief in gebruik zijn. We willen klanten altijd de beste internet- en tv-ervaring geven. Daar hoort goede hardware bij. Deze beide modems zijn inmiddels verouderd. Ook krijgen deze modems per 1 januari 2024 geen verdere updates meer waardoor veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden. 

Dit betekent dat we deze modems vervangen voor een nieuwer exemplaar. Hier zijn we in 2023 mee begonnen. Toen hebben we de omruil van de V8 afgerond, en zijn gestart met de omruil van de V9. Daar gaan we dit jaar mee verder om het af te ronden. 

 

Welke Experia Boxen zijn dit precies?

De V8 is de Arcadyan VGV7519 en VGV7519i.

De V9 is de ZTE H368N.

 

Wat gebeurt er en wat moet ik doen?

We sturen iedereen die nog een V9 heeft een e-mail. In die mail wordt uitgelegd hoe je het modem kunt wisselen via onze modem servicetool. Je krijgt dan gratis een nieuw modem geleverd. Je kunt hierbij zelf kiezen of je hem thuis of op een PostNL servicepunt wilt ontvangen.

Het modem dat we je sturen is de V10 of de V10A. Deze kun je zelf aansluiten. De kabels uit je oude modem kunnen op dezelfde manier in de V10 of V10A.

Wil je liever niet op de mail wachten? Geen probleem, je kunt de modem servicetool ook gebruiken als je de mail nog niet hebt gehad.

 

Veelgestelde vragen

Het lukt niet om via de servicetool een nieuw modem aan te vragen

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen dan een nieuw modem voor je aanvragen.

 

 Het lukt niet om mijn nieuwe modem aan te sluiten

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen je hier dan stap voor stap bij begeleiden. 

 

Ik wil toch expliciet mijn V8 of V9 blijven gebruiken, wat nu?

Als je dit echt wilt, dan kan dit. Maar, let op! Deze modems krijgen geen verdere updates meer waardoor veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden.

Ook wordt er vanuit de klantenservice geen ondersteuning meer op gegeven. Als je dan ook problemen met je internet ervaart en je zou de klantenservice bellen, dan zul je dan alsnog een ander modem moeten.

 

Kan ik mijn V8 of V9 ook vervangen door een eigen modem?

Zeker! Voor meer informatie daarover zie kpn.com/eigenmodem.

 

 Ik heb een FRITZ!BOX en heb ook een mail gekregen om deze te vervangen, klopt dit?

Ja, dit klopt! XS4ALL klanten met een ouder model FRITZ!Box krijgen ook bericht om deze te laten vervangen. Het gaat om de modellen 7340, 7360, 7369, 7390 of 7581. Volg de instructies in de mail om via de  modem servicetool je modem om te wisselen.

 

Hoi @Bernie66. Welkom op het KPN Forum! Wat vreemd dat je niet eerder een bericht hebt ontvangen hierover. We zijn vorig jaar al hiermee begonnen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze levering te versnellen. Je kan hiervoor ook naar het dichtstbijzijnde KPN Winkel, alleen kan ik niet van te voren garanderen dat ze een nieuwe modem op voorraad hebben liggen. 


Waarom kan een KPN medewerker bij een kapot modem niet gewoon zorgen dat er morgen een nieuw modem bezorgt word? Elke webwinkel levert z'n spullen de volgende dag. Waarom moet KPN daar een week over doen?


Zorg met je huidige modem dat je antivirus up-to-date is, misschien heb je zelfs wel 2 of 5 licenties van KPN Veilig by F-Secure, als je die nog niet geïnstalleerd hebt, doe dat dan alsnog, zet tevens binnen MijnKPN het Malwarefilter aan en kijk binnen je modem of de wifiveiligheid optimaal is ingesteld:

WPA2/AES en niet WPA/TKIP of een combinatie van beide @Bernie66 

Werk verder waar mogelijk zoveel mogelijk bekabeld voor optimale veiligheid, snelheid en stabiliteit, zeker als je de verbinding ook beroepsmatig gebruikt.

Je kunt een modem al morgen in huis hebben als men wil, gewoon nog eens bellen.

 


Zorg met je huidige modem dat je antivirus up-to-date is, misschien heb je zelfs wel 2 of 5 licenties van KPN Veilig by F-Secure, als je die nog niet geïnstalleerd hebt, doe dat dan alsnog, zet tevens binnen MijnKPN het Malwarefilter aan en kijk binnen je modem of de wifiveiligheid optimaal is ingesteld:

WPA2/AES en niet WPA/TKIP of een combinatie van beide @Bernie66 

Werk verder waar mogelijk zoveel mogelijk bekabeld voor optimale veiligheid, snelheid en stabiliteit, zeker als je de verbinding ook beroepsmatig gebruikt.

Je kunt een modem al morgen in huis hebben als men wil, gewoon nog eens bellen.

 

Het probleem is nu dat de modem kapot is en dat de nieuwe waarschijnlijk 22 mei word bezorgd. Ik heb vanmorgen 2x gebeld en ze kunnen het niet regelen dat de modem morgen komt omdat deze al ingepland staat voor 22 mei……….. 


Hoi @Bernie66. Welkom op het KPN Forum! Wat vreemd dat je niet eerder een bericht hebt ontvangen hierover. We zijn vorig jaar al hiermee begonnen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze levering te versnellen. Je kan hiervoor ook naar het dichtstbijzijnde KPN Winkel, alleen kan ik niet van te voren garanderen dat ze een nieuwe modem op voorraad hebben liggen. 

Ja heel vreemd…...Ik heb vanmorgen 2x gebeld met jullie en jullie kunnen niet regelen dat de modem morgen komt omdat deze al ingepland staat voor 22 mei (maar dit is geen garantie). Best wel slecht en dat ik al vanaf januari met een mogelijk onbeveiligd netwerk werk vind ik echt heel slecht! 


... en dat ik al vanaf januari met een mogelijk onbeveiligd netwerk werk vind ik echt heel slecht! 

Dat klopt natuurlijk niet. Het was wel degelijk beveiligd. Er komen alleen geen updates meer.


<off-topic>

Wat is de reden, dat de USB functionaliteit, die in de v8 zat,  niet meer aanwezig is in de v9 en v10 ?

Ik bedoel de functie om bijv. via FTP bestanden te delen d.m.v. een USB stick  welke in de modem gestoken wordt,  dus niet de 4G back-up stick.

</off-topic>


<off-topic>

Wat is de reden, dat de USB functionaliteit, die in de v8 zat,  niet meer aanwezig is in de v9 en v10 ?

Ik bedoel de functie om bijv. via FTP bestanden te delen d.m.v. een USB stick  welke in de modem gestoken wordt,  dus niet de 4G back-up stick.

</off-topic>

Daar ligt voor zover ik weet niet meteen een reden aan te grondslag maar meer de realiteit van wat het nieuwe type model aan boord heeft. 


Reageer