Skip to main content

Hallo,

Morgen ga ik met mijn internet over naar het Glasvezel van KPN. Aangezien de meterkast van mijn appartement (gelegen op de 1e verdieping) zich op de begane grond bevindt, ben ik benieuwd of het mogelijk is om de glasvezelaansluiting te verbinden met een TP-Link SG105E switch (in de meterkast), en deze vervolgens te verbinden met de modem in de huiskamer.

Dit zou namelijk (volgens mij) een oplossing kunnen zijn om geen WiFi-versterkers te gebruiken, welke ik anders zou moeten verbinden met de switch in de woonkamer (indien modem direct aangesloten dient te worden op het glasvezelaansluitpunt). Hiervoor zou ik dan Orbi RBK50 gebruiken.

Zou graag willen weten wat hierin mogelijk is.

Groet.

Het modem wordt met een netwerkkabel (minimaal cat5e / cat6) verbonden met het kastje op het glasvezelaansluitpunt. Er wordt een korte (1 meter) kabel meegeleverd maar deze kabel mag ook vervangen worden door een langere, dus het modem kan ook gewoon in de woning staan.


Dat kan niet @Mandrito tussen de glasvezelkast en de modem/router kan alleen een netwerkkabel en een switch plaats je weer achter de modem/router als je poorten tekort komt.

Maar, stel theoretisch, dat het wel zou kunnen: glaskast<->switch<->router, wat zou je dan op de extra poorten van de switch an willen sluiten???

 


Dank voor de snelle reacties. Dit zou enkel dienen als ‘verlengstuk’ om ervoor te zorgen dat de modem (en het daarbijhorende WiFi signaal) in de woonkamer geplaatst kan worden, zodat ik sterk signaal zou hebben zonder enige extra apparatuur. 
 

Als ik het dus goed begrijp, is een directe aansluiting van glasvezelpunt → modem een must?


Dank voor de snelle reacties. Dit zou enkel dienen als ‘verlengstuk’ om ervoor te zorgen dat de modem (en het daarbijhorende WiFi signaal) in de woonkamer geplaatst kan worden, zodat ik sterk signaal zou hebben zonder enige extra apparatuur. 
 

Als ik het dus goed begrijp, is een directe aansluiting van glasvezelpunt → modem een must?

Inderdaad @Mandrito 


Als ik het dus goed begrijp, is een directe aansluiting van glasvezelpunt → modem een must?

 

Ja, maar zoals ik hierboven al eerder zei:  dat mag ook een langere netwerkkabel zijn.

Glasvezelaansuitpunt in de meterkast en modem in je woonkamer.


@Mandrito Je kan prima een switch met ondersteuning voor VLAN gebruiken, je moet alleen een pppoe op vlan6 opbouwen op WAN-port. Voor gebruik van KPN IpTV moet de switch ook igmp proxy en igmp snooping ondersteunen, en dat zijn heel weinige switches, meest ook prijzig.


Maar als je de switch enkel gebruikt als verlengkabel, kan je dan niet veel beter een rj45 koppeling gebruiken? 
 

https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/1090922/netwerk-koppelstuk.html?mc=nl-nl&gbraid=0AAAAAD_j8RcEiV4NAfHCzohyJs5lY23qL&gclid=EAIaIQobChMIzbXT_aPTgwMV8mVBAh2aPQh5EAQYASABEgJrXvD_BwE