Skip to main content

In de software van mijn KPN Box 12 staat naast het kopje thuisnetwerk, tabje topologie, aangegeven dat er 0 apparaten zijn verbonden. Tabje verbonden apparaten ook en bij de niet meer verbonden apparaten staat, bij mijn TV kastje, dat deze voor het laatst is verbonden op 2024-10-20.
Bij IP-adres reserveren staat mijn router maar de hostnaam klopt niet en is ook nergens aan te passen. 
 

Ik heb al een paar dagen opnieuw opgestart en ook cache en cookies in browser leeg gemaakt

Zelf zou ik verwachten te zien dat er 3 apparaten verbonden zijn, het glasvezelkastje, mijn router en het TV kastje.

Dus mijn vraag is eigenlijk, is de KPN box kapot ? Of is het normaal dat de software niet helemaal werkt ? Of ligt het aan mijn apparatuur of instellingen ? En is er een manier dat ik de hostnaam van mijn router kan veranderen ?


Het is normaal dat de software niet werkt. Maar je hebt een eigen router waarin je verder al je apparaten kunt managen. Dus als er internet is: verder je eigen niet druk om maken en zo min mogelijk op de KPN Box inloggen 😉


Oke hahaha.
Helaas moest ik de port forwarding doen omdat het veiliger zou zijn dan DMZ. En ik als complete netwerk noob raak dan makkelijk in de war, vooral als ik dan ook nog eens om moet gaan met brakke KPN software.


Het is leuk dat er een kennisbank is waarin ik kan vinden hoe het allemaal moet maar het menu komt niet overeen met wat ik in de KPN modem te zien krijg. Dan ligt het er maar net aan hoe je bij het clubje in deze community in de smaak valt om geholpen te worden.


Het is normaal dat de software niet werkt. 

Dat is natuurlijk niet waar, software hoort gewoon te werken. Het kan zijn dat er een bug in zit, maar dat is niet 'normaal’. 

 

Welke versie van de software heb je precies op jouw Box 12 @Patriciahaha? In de Kennisbank staan verschillende artikelen, voor zowel de oude als de nieuwe software. Het kan zijn dat je bij de andere optie hebt gekeken.

Zelf zou ik verwachten te zien dat er 3 apparaten verbonden zijn, het glasvezelkastje, mijn router en het TV kastje.

Het glasvezelkastje zal je daar niet zien staan, het is een overzicht wat er op de Box 12 is aangesloten. Een eigen router en de tv-ontvanger zijn voorbeelden die wel zichtbaar moeten zijn inderdaad.


Helaas moest ik de port forwarding doen omdat het veiliger zou zijn dan DMZ.

Dat is natuurlijk niet waar. DMZ is onveilig als een apparaat zonder firewall in DMZ geplaatst wordt. Een betere router met firewall dan de KPN router brengt verbetering in veiligheid een eenvoudigheid. Vele portforwardings werken niet in KPN modems, en KPN firewall blokkeert ongevraagd belangrijke porten.


@Jasper van KPN 
Ik heb firmwareversie V12.C.24.05.08

Dit is wat ik zie in de Kennisbank op het Box 12 gedeelte over port forwarding
 

Maar als ik kijk in de KPN router zie ik
 

Bij de eerste wordt gesproken over “internal en external” bij de ander over “internet en doel” 
Bij mijn Asus hulp pagina word er ook gesproken over internal en external ,wat voor mij dus nu niet duidelijk meer is welke nou precies waar hoort. 
En dan nog in het dropdown menu van “Apparaat” kan ik een naam kiezen die niet overeen komt met mijn router maar met de oude computernaam van mijn zoon. 

 

Het glasvezelkastje zal je daar niet zien staan, het is een overzicht wat er op de Box 12 is aangesloten. Een eigen router en de tv-ontvanger zijn voorbeelden die wel zichtbaar moeten zijn inderdaad.

Dat lijkt mij ook
 

Helaas moest ik de port forwarding doen omdat het veiliger zou zijn dan DMZ.

Dat is natuurlijk niet waar. DMZ is onveilig als een apparaat zonder firewall in DMZ geplaatst wordt. Een betere router met firewall dan de KPN router brengt verbetering in veiligheid een eenvoudigheid. Vele portforwardings werken niet in KPN modems, en KPN firewall blokkeert ongevraagd belangrijke porten.

@TDN 
Oke, ik las dat DMZ alle poorten open gooit en dat het beter zou zijn om alleen de poort open te maken die werkelijk nodig is. Dus ik had ondanks dat het (een beetje) werkte DMZ weer uitgeschakeld en de firewall weer op Middel gezet. 


Reageer