Skip to main content
Vraag

Unifi Cloud Gateway Fiber aansluiten op glasvezelkastje

• October 21, 2025
  • 60 reacties
  • 1548 keer bekeken

Toon eerste bericht

60 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 24, 2025

Waarom zou je niet meteen een UCG fiber met gpon sfp gebruiken. Direct fiber op je UCG en geen converters meer 🤗🤗 

oke wat is dan de beste keuze dream7 of fiber en waarom

De UDR7 is wat simpel maar compleet, let wel op deze is met een MicroSD kaart (die kaartjes gaan vaak kapot als er teveel geschreven wordt).
Ook is de UDR7 is iets minder krachtig, wat je met applicaties kan merken, Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz

De UCG-Fiber heeft 2 extra SPF+ (10G) WAN/LAN poorten en werkt met een NVMe SSD schijf, wat veel betrouwbaarder is. Maar geen ingebouwde WiFi, dus je hebt een los AP punt nodig.
Daarentegen is de UCG-Fiber sterker, wat fijner is als je camaras enzv hebt of veel gebruikers, Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz

Welke u koopt, is uiteindelijk aan u.

duidelijke!!

Excuus maar ik ben effe de draad kwijt.

Ik heb een idee dat je niet goed weet wat je wilt, want
waarom zou je je mediaconverter willen verwijderen? 

ik heb mijn eigen router gebouwd, enerzijds omdat ik veel meer kan configureren waaronder een ips/idd die 10gb doet bij belasting,en toekomstbestendiger ben dan bij een Unify, en anderzijds zijn de kosten.

zoals ​@bnh al schreef, dat is een keuze. 

Unify is op zeker een goed product, heb er jarenlang de kleine router van gehad, totdat ik begon met fiber in je woning. Dan zie je dat andere merken meer sfp ingangen hebben bijvoorbeeld.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 25, 2025

Waarom zou je niet meteen een UCG fiber met gpon sfp gebruiken. Direct fiber op je UCG en geen converters meer 🤗🤗 

oke wat is dan de beste keuze dream7 of fiber en waarom

De UDR7 is wat simpel maar compleet, let wel op deze is met een MicroSD kaart (die kaartjes gaan vaak kapot als er teveel geschreven wordt).
Ook is de UDR7 is iets minder krachtig, wat je met applicaties kan merken, Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz

De UCG-Fiber heeft 2 extra SPF+ (10G) WAN/LAN poorten en werkt met een NVMe SSD schijf, wat veel betrouwbaarder is. Maar geen ingebouwde WiFi, dus je hebt een los AP punt nodig.
Daarentegen is de UCG-Fiber sterker, wat fijner is als je camaras enzv hebt of veel gebruikers, Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz

Welke u koopt, is uiteindelijk aan u.

duidelijke!!

Excuus maar ik ben effe de draad kwijt.

Ik heb een idee dat je niet goed weet wat je wilt, want
waarom zou je je mediaconverter willen verwijderen? 

ik heb mijn eigen router gebouwd, enerzijds omdat ik veel meer kan configureren waaronder een ips/idd die 10gb doet bij belasting,en toekomstbestendiger ben dan bij een Unify, en anderzijds zijn de kosten.

zoals ​@bnh al schreef, dat is een keuze. 

Unify is op zeker een goed product, heb er jarenlang de kleine router van gehad, totdat ik begon met fiber in je woning. Dan zie je dat andere merken meer sfp ingangen hebben bijvoorbeeld.

Er zijn mensen die problemen hebben met de standaard media converter en overschakelen naar eentje van Nokia in verband met verbinding verlies. met fiber kan zou ik rechtstreeks op de glas kunnen als dit zich voordoet.

Ik heb ondertussen de ucg fiber hier thuis liggen ga hier vandaag mee aan de knutsel :)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 25, 2025

Ik heb ondertussen de ucg fiber hier thuis liggen ga hier vandaag mee aan de knutsel :)

Als je hem eerst op het ONT gaat aansluiten, moet je bepaalde gegevens gebruiken.
Ik zal hier een screendump maken mocht je dit over willen nemen.
(DNS settings moet je zelf weten, ik gebruik AdGuardHome op een Raspberry Pi, maar mocht deze plat gaan kan ik via Cloudflare nog mijn router bereiken om een DNS wijziging uit te voeren in mijn VLANS, vanaf de VLANS wordt mijn Raspberry gebruikt naar buiten).

Op mijn VLANS heb ik ipv6 via SLAAC aan staan.
 WAN: DHCPv6 (Prefix Delegation 48)
 VLAN's: SLAAC 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Er zijn mensen die problemen hebben met de standaard media converter en overschakelen naar eentje van Nokia in verband met verbinding verlies. met fiber kan zou ik rechtstreeks op de glas kunnen als dit zich voordoet.

Mediaconverters zijn altijd een spof (single point of failure), Je kunt niet zonder meer direct op glas, daar moet je een paar extra dingen voor doen. Voorlopig laat ik het ding lekker zitten.

Heel veel plezier met je UCG fiber Jan!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 25, 2025

Als je hem eerst op het ONT gaat aansluiten, moet je bepaalde gegevens gebruiken.
Ik zal hier een screendump maken mocht je dit over willen nemen.
(DNS settings moet je zelf weten, ik gebruik AdGuardHome op een Raspberry Pi, maar mocht deze plat gaan kan ik via Cloudflare nog mijn router bereiken om een DNS wijziging uit te voeren in mijn VLANS, vanaf de VLANS wordt mijn Raspberry gebruikt naar buiten).

Op mijn VLANS heb ik ipv6 via SLAAC aan staan.
 WAN: DHCPv6 (Prefix Delegation 48)
 VLAN's: SLAAC 

Thansk, ik had hem al werkend heb net nog wat dingetjes omtrent ipv6 en DNS servers van je overgenomen.

ITV van kpn werkt ook al via het script.

Morgen alles omzetten, home assistant, Plex, enze   

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

ik heb nog wat problemen met Itv via de kpn tv box dat deze na enige tijd vastloopt. heb alles volgens mij ingesteld en het script uitgevoerd en deze getest. als ik dan zap begint hij weer iemand ideeën?

verder zijn mijn problemen die ik had met kpn box 12 opgelost. Streaming dienste lopen gewoon zoals het hoort zonder hangers en sites laden nu wel meteen zonder vertraging :)

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 26, 2025

Igmp snooping ook aangezet op het netwerk/vlan deze is nodig voor igmp verkeer 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Igmp snooping ook aangezet op het netwerk/vlan deze is nodig voor igmp verkeer 

Yep staat aan

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik ben verder niet bekend met jouw eigen gekozen modem. Maar je vindt alle informatie die je nodig hebt voor het gebruik van een eigen modem hier: Eigen apparatuur instellen en gebruiken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 29, 2025

Zit de decoder direct op de router of via een switch aangesloten?

• Deelnemer
  • December 6, 2025

Ik ga er vanuit dat je met koper de lan kabel bedoelt, dus van het ONT naar de UCG Fiber via een CAT5/6A kabel ?
Dit kan, en werkt zeer stabiel, echter kunnen de KPN TV+ boxen zonder aanpassingen enkel werken in unicast (mindere kwaliteit).
Je wilt multicast voor de kwaliteit, dit kan alleen via het fabian script, wat soms na een Unifi update opnieuw ingesteld moet worden, maar vaak gaat dit oké.

Hi bnh en allen,

Ik wil ook mijn Unifi UCG Fiber direct aan mijn ONT koppelen via CAT 6E (zonder de KPN Box 14), met behoud van kwaliteit (dus Multicast). Is er ergens een makkelijk stappenplan te vinden hoe dat Fabian script moet installeren? Ik kan het niet zo snel vinden. 

Ik heb overigens het KPN TV+ nieuwe zwarte TV kastje. Die maakt volgens mij gebruik van VLAN6 en gaat niet meer via een aparte VLAN4 toch? Vanuit de meterkast gaat er 1 kabel naar een Unifi switch bij de TV waar naast Apple TV & Denon receiver ook de KPN TV+ op is aangesloten. Er is dus geen aparte CAT kabel vanuit de meterkast exclusief voor de KPN TV+.

Dank alvast!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 6, 2025

https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Onderaan staat stap voor stap uitgelegd welk commando je moet gebruiken voor het instellen.

letop alles doe je via ssh (putty) en niet via de portal. Tevens zijn de setting ook niet zichtbaar in de Unifi portal  

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 7, 2025

Je kan er ook voor kiezen om de TV+ zonder script te laten draaien op Unicast.
Kwaliteit is een fractie lager, maar niet echt merkbaar met de TV+ kastjes.

• Deelnemer
  • December 13, 2025

Script geïnstalleerd. Kon overigens kiezen voor WAN of LAN poort en heb daar LAN gekozen. Klopt dat?

Beeld is prima, alleen het zappen duurt nu echt 4 seconden. Volgens mij is dat wel een van de checks dat er dan nog unicast gebruikt wordt ipv Multicast.

IGMP Snooping etc. staat allemaal aan.

Kun je (bv. via SSH) echt ergens testen dat Multicast gebruikt wordt? Dan kan ik verder op onderzoek uit.Dank weer voor het meedenken 

• December 13, 2025

Je kunt het zien bij het tv kijken. Als je live tv kijkt en je drukt op het pijltje naar beneden, dan krijg je zon info menuutje aan de onderkant van het scherm. Als daarin staat "Live", dan heb je unicast. Als daarin staat "LIVE", dan heb je multicast.

Volgens mij is juist unicast sneller met zappen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 13, 2025

Script geïnstalleerd. Kon overigens kiezen voor WAN of LAN poort en heb daar LAN gekozen. Klopt dat?

Waar kon je precies wat kiezen?

Dit is het schema:

Fiber
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
VLAN4 - IPTV
VLAN6 - Internet
|
+--------+
| Router | - Ubiquiti UniFi device
+--------+
|
LAN
|
+--------+
| Switch | - Ubiquiti UniFi Switch (Optional)
+--------+
| | |
| | +-----------------------------+
| | |
| +-----------------+ |
| | |
+--------------+ +---------+ +-----+
| IPTV Decoder | | WiFi AP | | ... |
+--------------+ +---------+ +-----+
- KPN IPTV
- Netflix

• Deelnemer
  • December 13, 2025

Ik heb inderdaad een kleine live en geen LIVE. dus het werkt nog niet. Zal inderdaad eens WAN kiezen bij het installeren, dat is dus meteen bij de start van het installatie script, alleen zie ik bij fabianshare dat je eerst (voordat je Fabianshare installeert) imgpproxy moet installeren (?), maar geen idee hoe ik dat moet doen. #newbie dus excuses als dit een domme vraag is...

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 13, 2025

Ik heb inderdaad een kleine live en geen LIVE. dus het werkt nog niet. Zal inderdaad eens WAN kiezen bij het installeren, dat is dus meteen bij de start van het installatie script, alleen zie ik bij fabianshare dat je eerst (voordat je Fabianshare installeert) imgpproxy moet installeren (?), maar geen idee hoe ik dat moet doen. #newbie dus excuses als dit een domme vraag is...

Eerst igmp proxy uitschakelen in de portal onder onder inter (wan) daarna pas script uitrollen. Laat je igmp proxy aan dan werkt je script niet 🫣

• Deelnemer
  • December 13, 2025

Grazie. Het werkt nu. een LIVE bij de zenders (dus Multicast) en zapt sneller. Echter wel al een paar keer nu een freeze gehad nu na een paar minuten… Is daar nog een oplossing voor :-) ?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 13, 2025

Grazie. Het werkt nu. een LIVE bij de zenders (dus Multicast) en zapt sneller. Echter wel al een paar keer nu een freeze gehad nu na een paar minuten… Is daar nog een oplossing voor :-) ?

Herstart ucg gedaan na script uitrol 🫣 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Echter wel al een paar keer nu een freeze gehad nu na een paar minuten… Is daar nog een oplossing voor :-) ?

Welke firmware heeft jouw switch? Het bevriezen kan door IGMP-Proxy of IGMP-Querier veroorzaakt zijn.

UniFi Switch 7.2.123

Improvements

• Improved the IGMP Querier behavior to address IPTV issues reported in 7.2.120.

• Deelnemer
  • December 14, 2025

Na het installatie met igmp proxy uit, opnieuw opstarten en igmp proxy weer aan werkt alles als een zonnetje. Dank voor de hulp!!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 14, 2025

Na het installatie met igmp proxy uit, opnieuw opstarten en igmp proxy weer aan werkt alles als een zonnetje. Dank voor de hulp!!

💪💪houdt wel rekening na upgrade ucg script opnieuw uitvoeren.

• Deelnemer
  • January 9, 2026

Ik gebruik ook deze UCG Fiber maar vind het een drama ten opzichte van de eerdere Cloud KEY Gen2+. Camera’s hebben veel uitval en worden steeds nieuw verbonden terwijl de verdere configuratie verder niet is veranderd

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 9, 2026

Is alles up to date? Ik heb hier helemaal geen last van.